Сухе молоко називають біржовим товаром, оскільки ця продукція має довгий термін придатності та переважно експортується. Внутрішній попит теж досить великий, але це переважно кондитерське виробництво. Споживання ж сухого молока в Україні безпосередньо населенням незначне.
У світовому масштабі споживачами сухого молока є ринки, де відчувається нестача сирого молока, тож його використовують переважно або для відновлення виробництва свіжих молочних продуктів, або для рецептур кондитерських виробів.
Трансформація зайвого білка
«Сухе молоко також застосовують як інструмент злагодження сезонності. Влітку більше сировини, тож є можливість виробляти більше сухого молока, взимку пропозиція сирого молока нижча, тому логічно відновлювати сухе. З огляду на те, що товар має термін придатності 1-2 роки, його можна насушити влітку, коли ціни сирого молока є нижчими, і використовувати взимку. З 2020 року промисловий баланс молока в Україні змінився з експортно орієнтованого до збалансованого», — пояснив AgroPortal.ua провідний аналітик «Інфагро» Максим Фастєєв.
За його словами, в Україні є дефіцит жирів, але по білку лишається експортний потенціал. Тобто маємо більше протеїну, ніж потрібно для внутрішнього споживання, відповідно, експортуємо протеїн у вигляді сухого молока, сироватки, казеїну та сирного продукту. Тобто Україна залишається експортно орієнтованою країною з погляду джерел протеїну.
Минулого року споживчий потенціал України впав через повномасштабне вторгнення рф та, відповідно, міграцію населення, тому молочарі мусили виробляти більше біржових товарів. Усі ці продукти активно експортувалися у другій половині року, коли Європа відмінила квоти для української продукції.
«У 2023 році обсягии виробництва сухого молока мають бути на рівні минулорічного періоду. За оцінками «Інфагро», це приблизно 35 тис. т. Експорт також буде на рівні минулого року — близько 20 тис. т», — прогнозує аналітик.
Сухе знежирене молоко плюс масло — вигідна пара
Обсяги виробництва незбираного сухого молока значно менші — орієнтовно у 5 разів. Це пов'язано як з економічною недоцільністю, так і з втратою одного з найбільших виробників сухого молока (як знежиреного, так і незбираного) — Куп'янського молокозаводу, який спершу був окупований, а зараз знаходиться в зоні активних бойових дій.
Наразі лідером з виробництва незбираного сухого молока (80-90%) є «Вінницький молочний завод «Рошен», і більша частина продукції використовується для кондитерського виробництва корпорації. «Рошен» має сертифікацію KOSHER, що розширює експортні можливості компанії і дає 30% надбавки до світової ціни. Тому вони орієнтуються на маржинальні ринки.
Загалом же операторам наразі вигідніше виробляти вершкове масло і сухе знежирене молоко, ніж незбиране сухе молоко.
Світовий ринок відновлюється
Минулого року світовий ринок був дуже привабливим для сухого молока, але цьогоріч, особливо влітку, ціни дуже впали. Зараз спостерігається відновлення світового ринку, до того ж казеїн як альтернатива сухому молоку також впав у ціні, тому наразі вигідніше сушити молоко і виробляти масло.
Тож, незважаючи на погіршення цінової кон'юнктури порівняно з минулим роком, обсяги виробництва і експорту сухого молока будуть на рівні минулого року.
За даними «Інфагро», у жовтні середня глобальна ціна на сухе знежирене молоко становила 2700 $/т — це на $350 вище, ніж на початку вересня. Очікується, що до кінця року ціни відкоригуються на 100-200 $/т вниз.
Споживачі українського молока
Попри логістичні труднощі, географія споживання українського сухого молока залишається широкою. Це Північна Африка, Близький Схід, Південно-Східна Азія, країни Кавказького регіону.
«Коли минулого року була велика різниця у ціні з Європою, то польським трейдерам було дуже цікаво купувати сухе молоко, вони могли продавати його кондитерам або експортувати далі по світу. Через логістику наш товар торгується в Польщі. Щоб продати більше продукції на ринки Азії, потрібно брати до уваги ціни саме в Польщі. Якщо логістика до цієї країни зараз коштує на тонну продукції знежиреного молока $120, то ми маємо враховувати цю суму під час формування ціни. Логістика — це проблема, адже фактично ми маємо встановлювати ціну на $120 нижчу», — пояснив Максим Фастєєв.
Також ціна залежить від якості та бренду, оскільки навіть сухе молоко брендується, отже важливо налагодити стабільні відвантаження, стабільні обсяги та якість. Сукупність цих вимог формує премію, що може складати $300-400 на тонні.
Додає бонусів і атестація на Європу, до того ж наявність євросертифікату формує вищу довіру покупців.
Прибутковість сухого молока цього року дуже низька, але попри це експорт продовжується, оскільки та волатильність, яка є на ринку сухого знежиреного молока, прогнозована.
«Показники виробництва та експорту цього року будуть меншими, що пов'язано з ростом ринку внутрішнього споживання. Більше використовувалося сировини для продукції з незбираного молока, тому і виробництво знежиреного сухого молока впало», — пояснює Вадим Чагаровський.
Запити покупців
Закордонні дистриб'ютори очікують передусім стабільності постачання сухого молока. Так, власник міжнародної компанії Mediterranean Gourmet Мікель Гойкотхеа розповів, що шукає українську компанію, яка виробляє сухе незбиране молоко 26% жирності у 25-кілограмових мішках.
«У нас був контакт з українським торговцем, але ця людина зникла, тепер у нас є попит, але немає продукту. Ми вже затвердили продукт і бренд, на це пішло 6 місяців. Якщо нам доведеться робити все заново, ми ризикуємо втратити наших клієнтів», — зазначає він.
Молоко постачатиметься до таких ринків: Сенегал, Мавританія, Лівія, Бенін, Нігерія, Демократична Республіка Конго, а також Венесуела, Колумбія, Домініканська Республіка, Куба. Тож ціна відіграє ключову роль у виборі виробників.