Відновлювальний тренд. Після стрімкого падіння ринок споживання замороженої продукції зростає

22 квітня 2024, 05:48 837

До 2022 року в Україні заморожена продукція вітчизняного виробництва складала 73%, імпорт, відповідно, 27% (основні торговельні потоки були з Польщі, Німеччини та Бельгії). Торік ситуація стала кардинально іншою — ввезена заморожена продукція склала 71%, а те, що було виготовлено в Україні, — 29%.

Це цифри повного циклу (вирощування, збір, заморожування і продаж по В2В і В2С каналам збуту).

Про це під час своєї презентації на міжнародному дегустаційному конкурсі Favorite Food&Drinks 2024 розповіла керівник відділу розвитку компанії «Ярофрут» Марина Данилюк.

«Ярофрут» (Львівщина) є лідером із виготовлення та постачання високоякісних заморожених ягід, фруктів і овочів для харчової промисловості та HoReCa. 

Марина Данилюк, керівник відділу розвитку компанії «Ярофрут»

29% — це ті господарства, яким 2023 року вдалося втримати й налагодити свою роботу на українському ринку попри всі виклики. Торік лише з Польщі до України було завезено 2,6 млн кг заморожених ягід, фруктів та овочів. Серед інших імпотерів — Нідерланди, Бельгія, Австрія, Німеччина та Сербія.

Зростання імпорту замороженої продукції відбулося внаслідок геополітичних та економічних факторів, які виникли з початком війни. Як приклад, велика частка фермерських господарств, які вирощували плодоовочеві культури, знаходилась на територіях, які були окуповані або опинилися під обстрілами.

Серед основних тенденцій 2024 року на українському ринку компанія «Ярофрут» виділяє:

  1. Тенденцію до популяризації дешевої локальної сировини, що користується попитом, приміром, серед виробників молочних продуктів (йогурт із порічкою чи лісовими ягодами).
  2. Сталий розвиток преміального сегмента. Все більше людей та бізнесу готові платити за якість.
  3. Збільшення власних торгових марок та імпортних товарів у економ-сегменті. 

Що споживали українці в 2023 році?

Марина Данилюк зазначає, що лідером серед заморожених овочів є картопля фрі, і йдеться не тільки про HoReCa, а й про домашнє споживання — люди хочуть бачити цей продукт на полицях магазинів. Далі йде брюсельська капуста, шпинат і стручкова квасоля, кукурудза, баклажани та білі заморожені гриби.

Серед ягід і фруктів лідерські позиції посідають малина, полуниця, лохина, чорниця та вишня, популярні також тропічні смаки (маракуйя, манго і персик).

Марина Данилюк, керівник відділу розвитку компанії «Ярофрут»

Торік українці полюбляли також і заморожені суміші: мексиканську, італійську та дитячу. Ця тенденція збережеться. Що цікаво, наші споживачі не дуже люблять їсти фруктові суміші в міксі в цілому вигляді. Все більше по ринку ми бачимо, що люди обирають фруктове перетерте пюре мікс.

За словами Марини Данилюк, з початку війни споживання замороженої продукції на українському ринку в середньому зменшилось до 33% через скорочення кількості споживачів (за кордон виїхали понад 10 млн населення).

При цьому у 2024 році спостерігається поступове зростання ринку завдяки кільком факторам:

  1. Категорія замороженої продукції стає все більш популярною як серед бізнесу, так і прямих споживачів — у виробництві замість дорожчої свіжої продукції використовують заморожену сировину.
  2. Все більше користувачів у напрямі ритейлу обирають саме заморожену продукцію для економії часу та коштів, популярне фасування — 400-500 г та 1 кг.
  3. Також важливий фактор зростання ринку — поступове повернення українців на батьківщину (тільки за 2023 рік з-за кордону в Україну повернулись більше 2 млн людей).

У компанії «Ярофрут» рекомендують виробникам фіксувати ціну та обсяги на початку сезону свіжої продукції й таким чином закрити собі конкретну категорію заморожування. Адже ціна свіжої сировини та ціна, яка буде на неї восени, — кардинально різні.

«Напрям замороженої продукції інтенсивно розвивається не тільки на міжнародному рівні, але й в Україні. Все більше виробників до нього придивляються, адже це практичніше, економніше та ефективніше для бізнесу», — резюмує Марина Данилюк.


Іванна Панасюк, AgroPortal.ua