Ціни на світових ринках на молочну продукцію ідуть вниз (рецесія). Внутрішнє споживання падає через те, що українці стають дедалі біднішими. Тому молочну галузь чекає попереду непростий рік.
Про це розповіла генеральний директор Асоціації виробників молока (АВМ) Ганна Лавренюк, озвучивши кроки, які допоможуть молочній галузі вижити у ці складні часи.
- Знизити ставку ПДВ на молоко-сировину і готову молочну продукцію — це підтримає купівельну спроможність українців та внутрішнє споживання.
- Продовжити переговори з ЄС про пролонгацію безмитного ввезення на територію ЄС молочних продуктів (адже нинішні заходи з лібералізації торгівлі діють тільки до 5 червня 2023 р., і вже зараз починають звучати голоси деяких єврочиновників про неможливість конкурувати з українськими молочарами).
- Пришвидшити розмінування полів для проведення весняно-польових робіт.
- Відновити державну підтримку (молочна галузь має бути в усіх планах по відбудові України).
- Запровадити повноцінну національну програму «Шкільне молоко», що включатиме також заходи з просвітництва та популяризації молочних продуктів серед дітей, їхніх батьків та педагогів (а для її часткового фінансування прийняти закон «Про акциз на солодкі газовані напої»).
- Кооперація — нові часи і нові виклики. Так багато всі говорили про кооперацію до війни, але не могли знайти того спільного, що б усіх об’єднало. Всі знають, що за деякий час Україна стане членом ЄС, кордони стануть прозорими, і куди поїде українське молоко (особливо із сучасних прикордонних господарств) — на українські заводи чи на заводи Польщі, Румунії або навіть Німеччини?
- Єдиний бренд, єдиний стандарт для експорту молочної продукції. Нещодавно Польща виграла тендер на постачання до Алжиру 10 тис. т СЗМ. А чи могла би Україна виграти такий тендер, чи ми і далі на таких тендерах будемо продавити зернові й олійні, а додану вартість віддавати полякам, німцям, нідерландцям та іншим?