Визначено топ-5 товарів, які найбільше купували українці минулого року

20 січня 2024, 14:25 3802

Під час повномасштабної війни, так само як і до її початку, топ-5 товарів (або приблизно 40%) у кошику споживача займають молочна продукція, суха бакалія, хліб, напої, овочі та фрукти. Але найбільше грошей (трохи більше третини) українці витрачають на дещо інші п’ять позицій: алкоголь, овочі та фрукти, солодку бакалію, тютюн та молочну продукцію.

Про це свідчить дослідження RAU і Num8erz щодо зміни купівельної поведінки українців у 2023 році порівняно з 2021-22 роками.

Повідомляється, що основні зміни відбулися в окремих категоріях продуктів, кількість покупок яких під час війни збільшилася або скоротилася. Так, насамперед у споживацькому кошику зросла представленість яєць (+21%) як джерела дешевого білка, а також кулінарії (+19%), оскільки стали менше готувати. До них додалися безалкогольні напої, хлібобулочні вироби та м’ясо. Так само, в межах 1-5% збільшилося споживання солодощів, тютюнових виробів, м’ясної гастрономії, алкоголю та молочки.

Водночас майже на п’яту частину скоротилося споживання овочів та фруктів, також впало споживання непродовольчих товарів (-12%) та кількість покупок бакалії та риби (на 7-8%). Невеликого скорочення зазнали сири та слабоалкогольні напої.

Якщо подивитися на зміну середньозваженої ціни товарів, стає зрозумілим падіння попиту на овочі, які подорожчали на 81% за 10 місяців 2023 року до аналогічного періоду 2021-го. Непродовольчі товари, відповідно, — на 56%. Так само дорожчали тютюнові вироби, слабоалкогольні та безалкогольні напої. Проте на відміну від слабоалкогольних напоїв, як бачимо, споживання тютюну не впало, а, навпаки, виросло на 4%. А безалкогольні напої, попри подорожчання на 58%, як уже зазначалося, збільшили свою частку в кошику споживача на 14%.

Якщо говорити про лідерів з продажів у кількісному вираженні, то в топі споживання лишаються молочні продукти. Порівняно з 2021 роком у 2023-му структура споживання в категорії молочних продуктів практично не змінилася. Але наразі спостерігається перехід на продукти довготривалого зберігання. Зокрема, падіння купівлі звичайного пастеризованого молока та зростання продажів ультрапастеризованого. Частка пастеризованого молока скоротилася на 15%. Так само зменшилося споживання безлактозної продукції та всієї традиційної кисломолочної групи — сметани, кефіру, ряжанки та йогуртів. Натомість частіше почали купувати вершки, молочні напої (коктейлі, молоко з наповнювачами) та десерти (сирки та сиркові пасти).