Трансформація органічного ринку: які рішення приймають українські виробники

22 жовтня 2024, 05:57 525

Незважаючи на труднощі, пов'язані з війною, експорт органічної продукції з України триває. Фермери експортують попри ризики, зростання витрат і дефіцит кадрів. При цьому Європа є основним пунктом призначення органічних товарів.

99% експорту йде до Європи

Директор органу сертифікації ТОВ «Органік Стандарт» Сергій Галашевський розповів, що кількість операторів органічного ринку за даними 2023 року складала 481, які обробляли майже 400 тис. га. 

propData.content.image
Сергій Галашевський, директор органу сертифікації ТОВ «Органік Стандарт»

Загальна кількість товарів, що експортуються з України, трохи зменшилася. Однак ЄС, наш основний партнер, також скоротив свій імпорт. Зараз 99% українських органічних продуктів їдуть до Європи. Але ця продукція також присутня на інших континентах, наприклад, у Північній Америці, просто надходить туди іншими логістичними шляхами.

За даними «Органік Стандарт», торік українська органічна продукція надходила до 29 країн, серед яких лідерами є Нідерланди, Австрія та Німеччина. 

«Нідерланди є основним партнером України протягом тривалого часу. За останні 4 роки частка українських органічних продуктів займала 10% від кількості всього імпорту до цієї країни. 

Цього року до провідних імпортерів приєдналася Молдова, що закуповувала сировину, а потім експортувала до ЄС», — прокоментував Сергій Галашевський. 

Асортимент налічує майже 60 різних продуктів, топ-3 — це кукурудза, соя та пшениця. 

propData.content.image
Сергій Галашевський, директор органу сертифікації ТОВ «Органік Стандарт»

Топ-10 товарів, що експортуються з України, виглядають більш-менш незмінно. Кукурудза завжди на першому місці, у списку весь час присутня пшениця. 5-6 років тому пшениця була на другому місці, але зараз на її місце посіла соя. Є такі важливі товари, як соняшникова макуха, насіння, концентрат яблучного соку.

Експорт органічної продукції цього року буде рекордним

Імпорт вітчизняної органіки до ЄС складає від 7 до 10% від обсягу всього імпорту. Насамперед йдеться про зернові (кукурудза, пшениця, насіння ріпаку, соняшнику, гречка), продукти переробки соняшнику, а також ягоди — чорниця, свіжі малина та лохина. Також Україна є важливим постачальником протеїну до ЄС.

За даними «Органік Стандарт», що контролює 40-50% операторів,  2024 року на кінець вересня було експортовано більше, ніж за весь минулий рік.

«На цей рік є позитивні сподівання. Експорт молочної продукції, фруктів щороку зростає. Україна може конкурувати на ринку сої. Так, іноді бояться купувати в Україні через непередбачуваність, війну, але ті, хто спробував, зрозуміли, що українські партнери надійні», — підсумував Сергій Галашевський. 

На чому зосередився український органічний бізнес

Представники органічних підприємств зазначають, що змогли вирішити логістичні труднощі й продовжують експорт. За словами менеджерки з маркетингу ТОВ «Органік Мілк» Зінаїди Калмикової, компанія втратила частину споживачів, однак продовує постачати органічну молочну продукцію до Польщі, Молдови, Німеччини, Італії, США. 

Керуюча партнерка «Альта Країна» (ТОВ «Катанзаро Євразія») Алла Пономаренко вважає, що виклики надихнули компанію на зміни, щоб покращувати якість і послуги. 

«Ми будуємо мости між різними бізнес-культурами. Цього року ми відправили сотні тонн заморожених ягід, томатну пасту, сухі фрукти. Плануємо розпочинати співпрацю з українськими портами», — розповіла Алла Пономаренко. 

Компанія  «Стодола» запустила нову лінію виробництва сухих снеків, пастили і веганських продуктів.

«Наразі ми підписали перший великий контракт із компанією в США і декількома компаніями у Євросоюзі й усе ще шукаємо нових партнерів. Використовуємо вантажівки чи контейнери. Так, є проблеми, але і можливість транспортувати є», — зазначив засновник та директор підприємства Ян Островський. 

У ПП «Галекс-Агро» провели ребрендинг паковання. Компанія постачає свій товар вантажівками у біг-бегах. Під час експорту  продукції до Ізраїлю використовують морські контейнери-холодильники з температурою +2…+3°С.

Заморожені ягоди від ТОВ «Оріль-Еко» (Panfruit ™) експортують до Нідерландів та Італії.

«Вирощуємо органічну полуницю, малину. Потужності із заморожування складають 15 т/день, 90 т в цілому. З початком повномасштабного вторгнення працевлаштовуємо переважно жінок і досі відчуваємо брак кадрів», — розповіла генеральна директорка ТОВ «Оріль-Еко» Олена Лихород. 

За її словами, з 2022 року компанія реалізує новий напрям — виробництво сухих заморожених овочів та фруктів. За місяць можуть виробляти 400 кг продуктів. 

У планах ТОВ «Укр-Волнат» експортувати 700 т органічних горіхів, поділився начальник відділу продажів Ігор Дьячок. «Транспортуємо горіхи у вантажівках з холодильниками. Минулого року були труднощі через блокування Польщі, тож ми вивозили продукцію через Румунію і Словаччину», — додав він. 

ТМ «Сквирянка» планує збільшити частку органічної продукції до 25-30%, зараз це 10-15%. 

«У 2022 році були проблеми із транспортуванням, зараз немає. Користуємося вантажівками, залізницею, є морські відправлення. До ЄС продукція постачається з наших складів у Польщі, Німеччині, нещодавно відкрили представництво у Словаччині. Вбачаємо найбільший потенціал у країнах ЄС, хотіли б налагодити співпрацю з північними країнами Європи», — розповів менеджер із зовнішньоекономічної діяльності ТОВ «Сквирський комбінат хлібопродуктів» Іван Рудчик.

ТОВ «АЛЬТЕ Фудз» експортує дику чорницю, полуницю та бузину. За технологією швидкого заморожування підприємство виробляє 1200 т на місяць. Сировину закуповують безпосередньо у фермерів. У 2025 році планують додати до асортименту малину, журавлину, яблука. В Україні реалізується лише 1-2% продукції, усе інше постачається за кордон. Крім країн ЄС, продукція компанії є в Канаді. 

«Наші клієнти — це компанії-виробники смузі, соків та смаколиків. Проблеми з логістикою були, як і труднощі на кордонах. Зараз ми використовуємо для перетину кордону Словаччину та Румунію. В Україні продаємо невелику частку — 1-2% від загального виробництва», — зазначив менеджер по роботі з ключовими клієнтами компанії «АЛЬТЕ Фудз» Андрій Кирушко. 


Світлана Цибульська, AgroPortal.ua