Куди прямує додана вартість: яку органічну продукцію експортують, а що реалізують удома

27 вересня 2024, 06:03 922

Експорт органічної продукції до війни був значно більш диверсифікованим. Зараз українські виробники мають обмежені логістичні можливості. Втім, з'являється більше готових продуктів, що виробляються в Україні й потрапляють на полиці європейських супермаркетів. Поки йдеться про невеликі обсяги, але вони зростають у структурі експорту.

Обсяг споживання органічної продукції на внутрішньому ринку минулого року дещо зріс порівняно з 2022 роком. Найбільшим попитом користуються молочні продукти, овочі, фрукти та крупи. Лідери експорту — кукурудза та соя. 

Про це свідчать результати дослідження ринку органічної продукції в Україні 2023 року, проведеного ТОВ «Органік Стандарт».

Найбільше вживають молочну продукцію

Торік до топ-3 органічної продукції за обсягами реалізації в Україні увійшли такі категорії:

  • молочна продукція (43%); 
  • фреш-група, що включає овочі, фрукти та культивовані гриби (39%);
  • зернові та продукти зернопереробки — крупи, пластівці та борошно (9%). 

Молочна продукція і фреш-група посідають топові позиції останні чотири роки. 

Зростають обсяги виробництва органічного яйця (4%), тому цей продукт виділено в окрему групу.

Соки та напої складають 3%, сюди відносяться також ягідні пасти, що реалізуються як у ритейлі, так і в аптеках.

Цукор, солодощі, чай, кава та інші продукти займають менше 1% від обсягу реалізації усіх органічних продуктів. 

Незначне зростання ринку

«Якщо враховувати всі групи продуктів, що були представлені на ринку, обсяг реалізації минулого року підвищився. У грошовому еквіваленті спостерігається зростання», — пояснила заступниця керівника відділу сертифікації, стандартизації та якості ТОВ «Органік Стандарт» Олена Манзюк під час конференції «Органічний день в Україні». 

По групі молочної продукції був дещо менший обсяг реалізації, ніж 2022 року, що пояснюється тим, що один із операторів, який виробляє органічну молочну продукцію, не мав змоги реалізувати вироблені продукти в ритейлі, тож продукція продавалася переважно місцевому населенню як кондиційна. 

Фреш-група 2023 року зросла, навіть перевищивши показники 2021 року, що теж пов'язано з тим, що ці продукти потребують швидкої реалізації. Торік частина населення повернулася у великі міста, тож великі виробники овочів і фруктів збільшили пропозицію на ринку.

Олена Манзюк, заступниця керівника відділу сертифікації, стандартизації та якості ТОВ «Органік Стандарт»

По крупах та борошну є незначний спад, пов'язаний зі скороченням і обмеженням купівельної спроможності споживачів, це прямо пропорційно вплинуло на обсяги реалізації. До того ж оператори, які й експортували, й працювали на внутрішньому ринку, збільшили частку експорту. 2023 року відбулося нарощування обсягів реалізації яєць. Також спостерігається зростання в групі олій. Це зумовлено тим, що оператори-виробники збільшують пропозицію фасованої продукції, тож покращився доступ до одного з найпопулярніших продуктів у споживчому кошику. Виробництво м'ясної продукції у 2022-2023 роках зменшується.

Реалізація з рук у руки

Серед молочних продуктів найбільше споживається молока (майже 50%), на другому місці — кефір (до 20%), сир кисломолочний (близько 10%), масло (7%), далі йдуть йогурт, сметана, тверді сири, напої кисломолочні, ряжанка. Торік також з'явилася новинка — рослинний сир тофу. 

У фреш-групі перше місце посідають овочі, за ними йдуть фрукти, далі — гриби.

«По фруктах був спад у 2022 році через порушення логістичних ланцюгів, натомість зростали обсяги реалізації власними шляхами, через соціальні мережі, власні сайти. Зросла пропозиція на ринку від масштабних операторів», — додала Олена Манзюк.

Останні три роки динамічно розвивається група снеків, що пов'язано із сьогоднішніми реаліями. 

«Дещо скоротилося споживання круп, але зросло споживання борошна, адже люди готують вдома», — пояснили в «Органік Стандарт». 

Гречка та овес — лідери з переробки

Найпоширеніші зернові, що переробляються на крупи, останні чотири роки не змінюються. За даними досліджень, для виробництва круп найпоширенішою сировиною є гречка, овес, пшениця та кукурудза. Для борошна використовують пшеницю, жито, гречку та овес. Найпопулярнішими пластівцями лишаються вівсяні, з 2022 року друге місце посідають пшеничні пластівці, за ними йдуть гречані та ячмінні.

Експорт органічної продукції

Українську продукцію за кордоном купують 213 компаній-імпортерів, з них найбільше розташовано в Німеччині, Польші, Чехії. Раніше Чехії в топ-3 не було, але завжди були Нідерланди. 

Про це розповів директор ТОВ «Органік Стандарт» Сергій Галашевський. 

«Країни-імпортери залишаються майже без змін. Це Нідерланди, Австрія, Німеччина. До того ж Австрія вперше опинилася на другому місці. Загальний обсяг експорту з України складає $139 млн, ця цифра ще може зрости, але несуттєво», — пояснив він.

Куди зникає додана вартість

Всього Україна експортує 59 товарів. Торік цей показник складав 65. 

Сергій Галашевський, директор ТОВ «Органік Стандарт»

Завжди на першому місці кукурудза, на другому колись була пшениця, останніми роками другу позицію стабільно займає соя, і пшениця замикає трійку лідерів. Продукти переробки соняшнику також становлять вагомий обсяг експорту. Це і макуха, і насіння. Олії експортувалося менше, ніж 2023 року, щго вплинуло на обсяг і грошові показники. Сподіваюся, що це сезонне явище. 

За його словами, до топ-10 експортних товарів завжди входить чорниця заморожена, і цього разу вона суттєво піднялася. Також представлені свіжі яблука та яблучний концентрат, до десятки увійшов ріпак, на 11-му місці — пшоно. 

Потенціал для переробки

Останніми роками Україна стабільно входить до п'ятірки імпортерів органічної продукції до ЄС, інколи посідаючи друге та третє місця. Основні позиції — кукурудза, пшениця, соя, насіння та продукти переробки соняшнику, ягоди. Україна посіла 8-ме місце серед імпортерів тваринницьких продуктів до ЄС завдяки меду і молочній продукції. І друге місце — по кормових зернових. 

«Ми завжди експортуємо до ЄС близько 170 тис. т органічної продукції. Щоправда, були роки, коли Україна постачала 260 тис. т органічної продукції, але з них 100 тис. т припадали на кукурудзу. Нідерланди завжди на першому місці серед країн-імпортерів, але вони споживають лише частину продукції, більшість же переробляють і далі розповсюджують по ЄС. Якщо це пшениця, соя чи макуха, то їх переробляють на корми і продають по всьому Євросоюзу. Це якраз ті можливості, які могли б використати українські компанії», — наголосив Сергій Галашевський.


Світлана Цибульська, AgroPortal.ua