Ми особисто знайомі з кожним виноробом, сироваром, ремісником чи лекварем, чию продукцію поміщаємо на вітрини. Асортимент нашого простору — величезний, однак ми контактуємо з кожним постачальником особисто, щоб переконатися у якості.
Крамничка крафтової продукції «Шпайз» була заснована на Закарпатті наприкінці листопада 2022 року. В основі ідеї цієї справи була любов до крафту.
Натуральна та якісна продукція завжди була в пріоритеті для власниць крамниці — Надії Семенець та Надії Санто, тож було прийнято рішення популяризувати високоякісну гастрономію серед українців.
«До власної справи я працювала у «Chizay», де часто відвідувала різні події та харчові фестивалі, що й стало поштовхом до відкриття проєкту. Я давно хотіла створити свій власний особистий простір — пекарню, заклад харчування чи крамницю. Формат був не важливий, основним був напрям — крафт», — розповідає AgroPortal.ua Надія Семенець.
Поєднання автентичних традицій та сучасних смакових рішень Закарпаття стало фундаментом функціонування крамнички. Власниці бажали поширювати культурну спадщину гастрономії регіону та водночас знайомити споживачів із дійсно натуральною продукцією.
Ми особисто знайомі з кожним виноробом, сироваром, ремісником чи лекварем, чию продукцію поміщаємо на вітрини. Асортимент нашого простору — величезний, однак ми контактуємо з кожним постачальником особисто, щоб переконатися у якості.
Сама назва «Шпайз» є локальною для Закарпаття. Так називають шафу чи комірчину, де господарі зберігають харчі чи цінні речі. Запозичена ж ця назва з німецької, де значення аналогічне до українського відповідника. Надія Семенець зізнається, довго не могла вигадати щось влучне, однак коли місцевий екскурсовод запропонував актуальний варіант — співвласниця зрозуміла — це те, що вони шукали.
Відвідувачі крамниці можуть знайти все необхідне для власного столу, зокрема: солодощі, мед, спеції, соуси, чай, кава, сир, мʼясні вироби, олія та навіть косметична лінійка.
Беззаперечним лідером продажу є сир. «Шпайз» пропонує різні види та сорти: мʼякі, тверді, напів мʼякі, з витримкою.
Загалом, тут представлена продукція з десятка різних сироварень усього Закарпаття. До уваги споживачів запропоновані й цікаві поєднання: пажитник, горіх, трюфель, трави, грецький горіх, кава, какао, кориця. Асортимент постійно розширюється, однак основними є коровʼячі, козині, овечі та навіть буйволині сири.
Для поціновувачів чайної продукції «Шпайз» пропонує травʼяні чи плодово ягідні напої. Місцеві травники постійно постачають власноруч вирощену сировину. У крамничці можна придбати Іван чай, чайні набори чи самостійний ферментований зелений, чебрецевий, мʼятний, з додаванням спецій. Відвідувачі часто залишають схвальні відгуки та охоче очікують на нові трави.
Зараз ми працюємо ще з трьома бджолярами і поєднуючи мед та козине молоко пропонуємо бджолине мило. Узагалі у нас, на Закарпатті, росте ще й зелений та червоний перець, на основі яких маємо різні соуси: солодкий чилі, солодкий чилі з чорнобривцями, мʼясні та сирні. Якщо говорити про соуси до сиру, то слід звернути увагу на вишневий, мʼятний, яфинний (у нашому регіоні «яфина» — це назва чорниці) та сливовий. Крайній взагалі вважається традиційним лекварем нашої місцевості.
На вітринах крамнички можна знайти й леквар: абрикосовий, сливовий, айвовий, грушевий, обліпиховий, ожиновий та з лавровим листом. Олія — власного виробництва нерафінована, а косметика лише натуральна.
В мʼясній лінійці представлені автентичні гастрономічні рішення: пікниця, шовдар, вʼялені та сиро копчені ковбаски, навіть конина.
«У нас є і кава, наші гості можуть скуштувати її на місці, або придбати різні види пакування. До речі, ми маємо тематичні подарункові набори до свят, наприклад, кошики на Великдень чи Різдво», — говорить Надія Семенець.
Основним клієнтом «Шпайз» залишаються туристичні групи, від яких напряму залежить успішне функціонування магазину — це змушує підлаштовуватися під сезонність. Нестабільності додає залежність від виробничих процесів, до прикладу, надій молока впливає на кількість продукції для продажу.
Співвласниці реалізовують продукцію як у фізичному магазині, так і на інтернет платформах, сторінки «Шпайз» у соціальних мережах містять каталог товарів та можливість придбати бажане онлайн. Доставка здійснюється будь-якими перевізними компаніями чи послугами, що найбільш оптимально для клієнта.
«Для нас це скоріше улюблена справа, аніж виключно бізнес проєкт. На закладі нашого типу не заробиш величезних коштів, згадаймо ціни на крафт. Ми не виробляємо самостійно товари, але ми реалізовуємо їх, а для закупівлі дійсно якісного продукту необхідно витратити чимало. Це не дешево і не кожна людина може дозволити собі щоденне споживання такої продукції, однак ми хочемо популяризувати натуральну їжу та підтримати ремісників, крафт», — підсумовує Надія Семенець.
У майбутньому «Шпайз» планує масштабуватися, створити ще одну крамничку з більшою площею та дегустаційною залою, де власниці влаштовуватимуть різні інтерактиви та дегустаційні заходи для поціновувачів. Асортимент збільшиться ще й керамічним та деревʼяним посудом, сувенірами. Такі автентичні товари вже зараз викликають інтерес серед гостей крамниці.
Єлизавета Котенко, AgroPortal.ua