Спостереження з Мадриду: вигідні ринки ще закриті для українського яблука

20 жовтня 2024, 05:55 800

Відсутність нормативної бази перешкоджає розширенню географії експорту українського яблука. За рівних умов закордонні покупці обирають не нашу продукцію, хоча її якість не гірша за іноземну.


Українські виробники фруктів взяли участь у виставці в Мадриді (Fruit Attraction). Близько 10 компаній представили яблука і лохину — це два основні продукти, що мають експортний потенціал на свіжому ринку, поділився керівник компанії USPA Fruit Володимир Гуржій. 

«Українські виробники сподіваються, що ціна на яблука продовжуватиме рости, і тому притримують їх. Деякі планують починати працювати з грудня – січня, а до того часу не будуть продавати яблука», — зазначає він. 

Багато конкурентів України — польські, молдовські виробники — мають подібні плани. З огляду на ці фактори, поточний тренд, коли очікування щодо цін не співпадають у покупця і продавця, може тривати ще певний період. 

propData.content.image
Володимир Гуржій, керівник компанії USPA Fruit

Коли всі почнуть відкривати сховища і пропонувати яблука, часу для реалізації буде менше. Оскільки якість у всіх без винятку — і в Україні, і в інших країнах-конкурентах — на межі між довготривалим транзитним часом та продажами тут і зараз. Тож ціна почне коригуватися в бік зниження, може розпочатися паніка, і почнуть продавати швидко.

Нових ринків не буде

Цього року українські експортери радше працюватимуть над підтримкою попиту на старих експортних ринках, ніж змагатимуться за нові. 

«Коли ми експортували «з нуля», то кожна нова спроба призводила до результату, і ми успішно постачали яблуко на нові й нові ринки. А сьогодні, з огляду на логістичні можливості, таких ринків залишилося небагато», — говорить Володимир Гуржій. 

Суттєвою перешкодою для експорту є відсутність нормативної бази.

propData.content.image
Володимир Гуржій, керівник компанії USPA Fruit

Порівняно з іншими, до прикладу, польськими експортерами, українські мають значно менше можливостей. Адже Польща може постачати яблука до таких великих країн як Єгипет, Індія, В'єтнам, декількох країн Латинської Америки, а ми — ні. Тому що між Україною та переліченими країнами не укладений фітосанітарний протокол. Нам туди не можна постачати продукцію.

Основними ринками збуту українського яблука, як і торік, залишаються ОАЕ, Саудівська Аравія, Узбекистан, Ірак. Експерт не відкидає можливості, що цього року збільшиться обсяг постачань до Європи. 

Експортно орієнтованими є переважно пізні сорти тривалого зберігання — Гренні Сміт, Фуджи, а також Роял Гала за певних умов. Вони мають потенціал зберігатися цілий рік.

Українське яблуко конкурує з італійським

На ринках, куди Україна постачає яблуко, зараз вистачає продукції, ситуація там спокійна і не дуже відповідає ціновим очікуванням вітчизняних експортерів. 

«Так, сербські виробники на початку сезону виходили з ціною вищою на $4 за бушель (18 кг) порівняно з сьогоднішньою кон’юнктурою. Також італійські садівники сьогодні постачають продукцію за неочікувано низькими цінами, оскільки яблука було багато в моменті, і вони стартували з великим обсягом», — коментує Володимир Гуржій. 

Загалом яблуко українського походження часто конкурує з італійським.

propData.content.image
Володимир Гуржій, керівник компанії USPA Fruit

Коли ми пропонуємо українські яблука, часто стикаємося з аргументом, що зараз італійські недорогі. Італійське яблуко завжди буде в пріоритеті тільки тому, що це більш цінний продукт на ринку. Коли, до прикладу, італійське дорожче, обирають українське. За якістю, якщо говорити про топових виробників, яблука однакові, щонайменше українські не програють італійським, а за ціною виглядаємо дещо цікавіше для імпортерів. Але щойно вартість зрівнюється, обирають Італію.



Світлана Цибульська, AgroPortal..ua