Сад, сік, сховище. Правило трьох «С» для побудови прибуткового яблучного бізнесу

04 грудня 2023, 05:50 2380

За 40 км від Чернівців знаходиться Недобоївська громада, яку за правом можна вважати садівничою — тут під садами зайнята більша частина площ. І поки інші виробники працюють на ринку сировини, у господарстві «Пріма» зробили крок уперед — зайшли в переробку і налагоджують виробництво соків прямого віджиму під ТМ «ПанСік».

Сегмент цих соків в Україні складає лише 2% від загального ринку, тому їх популяризація — основна задача підприємства.


propData.content.image
Василь Майданський, директор з виробництва соків ТМ «ПанСік»

Займаємося садівництвом більше 15 років. Бачимо, що відбувається на ринку сировини з ціною, тому почали задумуватись про збільшення доданої вартості. Перше, що спало на думку, було виробництво яблучного соку.

ФГ «Пріма» має близько 20 га саду на крапельному поливі. Вирощують тут лише яблука. Серед основних сортів: Гала, Симиренка, Гренні Сміт, Голден, Чемпіон, Фуджі. Два роки тому заклали 5 га італійських саджанців, а цього року накрили їх градобійною сіткою. На наступний рік уже буде врожай.

«Тільки цього року ціна трохи підтягнула садівників, оскільки останнім часом було дуже скрутно. У квітні-травні 2023 року яблука коштували близько 20 грн/кг, а перед цим за 10 грн продати було за щастя. Тому все ж наважилися на переробку. Досвід переймали в Австрії, звідти й привезли лінію на 500 л/год. За зміну можемо виробити до 5 т, але зараз виходимо на показники 3 т», — зазначає виробник.

Через сортувальну лінію пропускаються всі яблука. Щось йде на експорт, а щось на внутрішній ринок. Залишаються дрібні плоди, які йдуть на сік. За якістю та смаковими властивостям вони не поступаються великим яблукам.

«Експорт у нас почався тоді, коли з’явилася сортувальна лінія. ОАЕ — наш топовий клієнт. До того всі плоди йшли на внутрішній ринок і до північних сусідів, вони з'їдали все. Але після 2014 року ринок переформатувався, і ми зрозуміли, що ті сорти, які ми відправляли на північ, абсолютно нецікаві в Європі чи Азії. Вони не знають Симиренка, вони знають Гренні Сміт, Джеремін. Старі сади почали викорчовувати і закладати нові насадження. Таким чином із кожним роком оновлюємо сортовий склад», — розповідає підприємець. 

В асортименті ТМ «ПанСік» є шість смаків: яблучний, з грушею, апельсином, лимоном, грейпфрутом та вишнею. В основі всюди яблуко. Роздрібна ціна — 160 грн за 3 л соку.

«Запустити такий бізнес стартує від 100-200 тис. євро. Все залежить від вихідних наявних ресурсів: приміщення, холодильники тощо. Якщо брати за строком повернення інвестицій, то в кращому випадку у нас це вийде за 5 років, у найгіршому — за 10. Ми коли почали працювати, були впевнені, що будуть черги на наш сік, але розпочався COVID. Оскільки ми знаходимося між Чернівцями та Кам’янцем-Подільським, де багато туристичних маршрутів, то робили акцент саме на туристів, але в той момент усі поїздки зупинилися. Потім війна, і лише цього року ми бачимо, що починаємо виробляти і продавати планомірно», — зазначає Василь Майданський. 

Сьогодні підприємство співпрацює з регіональними торговими мережами, крафтовими магазинами, громадськими закладами харчування, а також із громадами Чернівецької області — постачає сік у школи та садочки.

Ще один напрям діяльності господарства — хаб для зберігання яблук на 12 тис. т. Інші садівники можуть привозити свої плоди і зберігати їх до весни чи літа, поки не буде хорошої ціни. Перевагою хабу є наявність холодильників із регульованим газовим середовищем: викачується повітря, заходить азот, і регулюється рівень вуглекислого газу. Яблуко в такому «сонному» стані може зберігатися до 3-х років. 

Василь Майданський зазначає, що будівництво цеху тривало 6 років. І сьогодні близько 80 фермерів уже зберігають у ньому свою продукцію. Інколи підприємство закуповує у цих фермерів яблука, особливо коли потрібно регулювати вміст кислотності соку і додати трохи кислих плодів.

У планах господарства виробництво яблучного оцту, джемів, зефіру, сидру або чогось міцнішого. Але до цього потрібно зробити так, щоб виробництво соків було не як хобі, а вже щось наближене до бізнесу. 


Іванна Панасюк, AgroPortal.ua