Ягідництво в умовах війни: яким буде сезон в Україні

13 квітня 2022, 07:00 1553

Напередодні початку сезону ягідники борються за виживання та попри всі обставини планують роботу — навіть на замінованих полях знаходять можливості та технології проводити агрономічні заходи. Яким видасться цей рік, спрогнозувати неможливо: частина насаджень знаходиться на окупованих територіях, гостро стоять логістичні проблеми, внутрішній ринок зазнав змін, щоправда, є надія на експорт.

Україна під час війни змогла взяти участь у міжнародній виставці Fruit Logistica 2022 в Німеччині, чим вразила міжнародну спільноту. Організатором стенду виступила асоціація «Ягідництво України», яка об’єднала на стенді 10 українських компаній, дотичних до фруктово-ягідного бізнесу, щоб достойно представити галузь на світовій арені.

«До війни ми планували брати участь у Fruit Logistica 2022, і Україна повинна була мати два стенди, але вторгнення росії змінило життя кожного. За 10 днів організатори виставки повідомили, що якщо ми зможемо приїхати, вони нададуть нам безкоштовно виставкову площу і базову забудову стенду. Все довелося підготувати за надзвичайно короткий термін, а команда Fruit Logistica підлаштувалася і, незважаючи на всі порушені дедлайни, допомогла нам із забудовою», — розповідає президент асоціації «Ягідництво України» Ірина Кухтіна.

За її словами, український стенд відвідали дуже багато людей, партнерських організацій, представників компаній та офіційних делегацій, зокрема з Балканських країн, та міністр сільського господарства Німеччини.

«Приходили представники іноземних компаній, які працюють в ягідно-фруктовому бізнесі, з бажанням і готовністю в майбутньому, коли в Україні закінчиться війна, зробити свій внесок у відновлення галузі. Це розсадники, логістичні компанії, обладнання. Всі підтримують Україну і бажають Перемоги», — розповіла Ірина Кухтіна.

propData.content.image
Ірина Кухтіна, президент асоціації «Ягідництво України» (Ukrainian Berries Association)

«Було вкрай важливо, щоб Україна була представлена на Fruit Logistica 2022. Ми показали всьому світу, що попри все українські компанії є, що вони будуть вирощувати і готові постачати продукцію. Важливо було змінити світосприйняття інших країн, адже багато іноземних компаній викреслили Україну зі списку постачальників фруктів та ягід»

В Україні буде врожай, і виробникам потрібно думати про експорт

За інформацією асоціації «Ягідництво України», через понесені втрати в результаті боїв чи окупації територій, де знаходяться ягідні ферми, цьогорічний урожай скоротиться на 30-50% залежно від ягоди.

«Припускаємо, що цього року черешні взагалі не буде, адже, наприклад, на частині Запорізької області ведуться бої, і вже пропущений той період, коли треба було проводити агрономічні заходи. Зміститься в часі сезон полуниці — якщо раніше ягода потрапляла на ринок на кінець квітня та початок травня, то зараз її слід очікувати не раніше кінця травня. Адже виробники південних та південно-східних областей через окупацію та бойові дії не зможуть поставити ягоду на ринок, навіть ту, яку зможуть виростити. По решті ягід важко сказати, окремі ферми серйозно постраждали, а подекуди навіть місцеві жителі сіл мародерили, викопували навіть кущі на полях. Тому наразі дати точну оцінку дуже важко», — говорить Ірина Кухтіна.

Та попри все українські ягідники борються за майбутній врожай, навіть шукають можливості обробити насадження із використанням дронів до проведення робіт із розмінування полів. 

«Україні потрібно налагоджувати експорт для отримання твердої валюти, а також тому що внутрішній ринок зазнає значних змін. По-перше, в людей дуже знизиться платоспроможність, а фрукти та ягоди не є продуктом першої необхідності, до того ж географічно ринок споживачів зараз переміщено на Західну Україну, оскільки там зараз знаходиться багато людей з інших областей»,  вважає Ірина Кухтіна.

На її переконання, Україна зможе експортувати, хоча й має значні логістичні проблеми. Важливо, щоб країни ЄС купували українську продукцію.

«Навіть якщо іноземні ринки будуть лояльними до України та купуватимуть українські ягоди, виробникам цього сезону варто розраховувати на збільшення невеликих замовлень, адже, закуповуючи українську ягоду, кожен байєр намагатиметься мінімізувати свої ризики і робитиме невеликий відсоток закупівлі фруктів та ягід з України, щоб у разі чого не завдати втрат від порушення безпеки постачання власній компанії», — пояснює Ірина Кухтіна.

Подорожчання логістики може подвоїти ціну ягід

Для всіх уже стало очевидним, що логістичні проблеми не можна буде усунути до початку ягідного сезону. За місяць-два вирішити логістичні питання просто неможливо: зруйновані дороги змушують їздити об’їзним шляхом, логістичні компанії вивезли з України більшу частину свого автопарку, європейські фури не заїжджають на її територію.

«За цих обставин компаніям сьогодні важливо вирішувати логістичну проблему разом, об’єднуватися та спільно пропрацьовувати варіанти, адже хто зараз виграє логістичне питання, той виграє місце на ринку на найближчі 3-5 років»,  зазначає Ірина Кухтіна.

Вона додає, що логістика значно вплине на собівартість ягоди, але в тих категоріях ягід, де Україна має значний обсяг на світовому ринку, вона зможе впливати на світову ціну, і ринки підлаштуються. А щодо позицій, де українські виробники постачають невеликі обсяги, потрібно буде визначати ціну продажів з України вже зважаючи на ринкову ціну, собівартість та логістичні витрати — чи вигідно буде експортувати.


Людмила Лебідь, AgroPortal.ua