Україна у вересні – квітні 2025/26 МР експортувала лише 3,3 млн т соняшникової олії, що на чверть поступається показнику в аналогічний період минулого сезону і стало мінімальним обсягом для зазначеного періоду з 2016/17 МР.
При цьому ключовим ринком збуту для українського продукту залишається ЄС, натомість його позиції на ринку Азії послаблюються, повідомила аналітик олійного ринку ІА «АПК Інформ» Світлана Киричок.
Серед основних причин зниження обсягів експорту експертка наголосила на скороченні переробки соняшнику, що сталося на тлі зниження врожаю даної олійної в Україні торік до мінімального показника з 2016 року, а також слабкого продажу сировини аграріями та негативної маржі переробки.
За її словами, Україна суттєво втратила свої позиції на азійському ринку внаслідок складної логістики та високої конкуренції з боку дешевшої соєвої олії, а також соняшникової олії російського та аргентинського походження.
Зокрема, у напрямку Індії поточного сезону (вересень – березень) спостерігається збільшення відвантажень української олії практично в 3 рази, проте першість на даному ринку належить російській (трохи більше 50% від соняшникової олії, що імпортується Індією).
На китайському ринку частка імпорту української соняшникової олії за вересень – березень впала до 15% (28% за цей же період у сезоні 2023/24), тоді як російська зайняла приблизно 61% (62%). До того ж цього сезону до 19% у загальній структурі імпорту соняшникової олії Китаєм припало на казахстанську олію (9%).
«Основним ринком збуту для української олії залишається ринок Євросоюзу, де вона практично не має жодної конкуренції. У цьому напрямі за 8 місяців поточного сезону було відвантажено трохи більше половини від загального експорту. Частка України у загальній структурі імпорту цього продукту Євросоюзом поточного сезону становить майже 95%, хоча відвантаження у цьому напрямі знизилися на 35%», — зазначила Світлана Киричок.