Ви, напевне, одразу посміхнетеся, коли побачите його продукцію в овочевих відділах більшості супермаркетів. Вона легко впізнавана за добрими кумедними назвами: «Вовка-морковка», «Пані цибулька», «Матуся-патуся», «Буряк Бурякович». Це спільні торгові марки, сім«я. Сергій Борисович називає їх «домашніми брендами»: «Смак теж залежить від настрою, тому добираємо назви, які викликають посмішку й піднімають настрій».
Лайфхак 1. Працювати окремими проектами
Чотири базових овоча — картопля, морква, буряк і цибуля — основа Green guild group. Від неї не відступають. Кожен сезон для кожної культури розглядається як окремий проект для втілення — формується і захищається у листопаді, уточнюється восени (якщо, наприклад, на ринку з«явилися нові препарати і варто їх спробувати) і аж до реалізації готової продукції. Можна простежити результативність своїх дій і відстежувати їх впродовж 100 днів розвитку рослини та успішності продукту в покупця.
Лайфхак 2. Оцифруйся або помри
Digital or die, — Сергій Завгороднюк в оригіналі цитує актуальний вислів. «У нас все по-сучасному: можна моделювати та оцифровувати весь процес виробництва, облік, аналіз, а також робити прогнози. І от коли скласти увесь цей кластер компетенцій в одне ядро, навчитися ним керувати — тоді людина бачить свій реальний вплив на рослину. А Господь нам допоможе».
Поля компанії, а це 450 га землі біля Гостомеля на Київщині, дають до 98% запланованого врожаю, а 2% залишають на несприятливі погодні умови. Високотехнологічний підхід і 100-відсоткове зрошення дають таку впевненість у врожайності. Правда, для цього треба було прокласти понад 3 км водогону з ріки Ірпінь і облаштувати технічні водойми під перекачувальні вузли. Упевнені: на картоплі та овочах технології мусять бути виключно зрошувальними.
«Ми багато вчилися технологіям в Америці, Ізраїлі, Голландії. Зрозуміли, що від швидкості переробки польової інформації залежать і всі інші показники, — розповідає Сергій Завгороднюк. — Шукали, як перетворити всі процеси в математику, в цифру. Співпрацюємо з кількома ІТ-компаніями, які допомагають це зробити.
Переконалися: неможливо один раз і назавжди поставити якусь одну універсальну програму для всіх полів і культур. Кожне господарство повинне саме обрати програмне забезпечення і пристосувати для своїх полів.
Коли саме у твоїх руках опиняється розвиток рослини, і ти реально впливаєш на виробництво і кінцевий результат — це дуже захопливо! Молодь особливо кайфує від таких можливостей».
Лайфхак 3. Економія завдяки технологіям
Сергій Борисович показує відео, як з ідеальною точністю «по GPS висаджується цибуля», при цьому звучить класична музика J). А робота поливної установки, знята з дрону, взагалі виглядає космічно. Естетика і економія — у точності.
Лише Green guild group при поливі, через дощування на картоплі та моркві використовує фертигацію — разом з водою додають і добрива, які вкладають виключно у зону розвитку коренеплодів. Завдяки цьому процесу досягають економії у 20%.
За комплексними програмами досліджуються особливості ґрунтів, спланованих під певні культури, рахується індекс NDVI, вноситься комплекс макро- і мікродобрив — ці всі дані зрештою збираються і аналізуються. В господарстві вже накопичили розширену базу цих даних за останні 4 роки.
Лайфхак 4. 6-пільна сівозміна
Вже 12 років компанія Green guild group чітко дотримується 6-пільної сівозміни. Кожна культура потрапляє на одне й те ж поле не раніше, аніж на 6-й рік.
Лайфхак 5. Повний цикл
Бізнес почався буквально з нуля на місці руїн покинутого консервного заводу. Одразу планувався повний цикл виробництва — від вирощування і до магазинної полиці.
Тепер у компанії 10 тис. контейнерів місткістю до 1,2 тонни кожен. Під кожну культуру обладнані сучасні склади, які будувалися спільно з голландськими компаніями і отримали визнання кращих за рівнем енергоефективності. Тут одночасно можуть зберігатися 14-15 тис. тонн овочів і ще 8 тис. тонн — прийматися з коліс. На територію раз-по-раз заїжджають вантажівки з різних областей.
Сергій Завгороднюк визнає: окупність сховища картоплі — слабка, потрібно для цього років 20. На моркві, цибулі, буряку кошти повертаються за 5-6 років. Але ситуація виглядає докорінно іншою, якщо обраховується окупність повного циклу виробництва, а не окремих об»єктів. Саме тому компанія Завгороднюка обрала стратегію роботи повним циклом.
В кабінеті у керівника — величезний екран для онлайн-спостереження за всією територією логістичного комплексу. Бачимо і вантажівки, і ряди контейнерів у складах, і лінію миття, сортування, калібрувальну установку, що працює за спеціальною комп«ютерною програмою.
Лайфхак 6. Калібр має значення!
Морква — сакральний продукт для компанії Green guild group. З неї все починалося. І ключову роль зіграло прискіпливе ставлення до вибору насіння конкретних сортів, до розміру кінцевого продукту — точних діаметру і довжини кожного овоча.
Green guild group знайшли партнерів-німців для лінії з випуску малючки-морквинки за технологією Бебі Керот (Baby Carrot) і морквяного сховища на 1,5 тис. тонн.
Потім навчилися працювати із системою ритейлу.
«У 2004-му році мені в супермаркетах ледь на пальцем біля скроні крутили, коли першим почав пропонувати маленькі морквяні снеки, вже готові до вживання — помиті й почищені, зі спеціальних сортів моркви, — пригадує Сергій Борисович. — Мовляв, ніхто їх брати не буде, наш менталітет — поритися у загальній купі й вибрати самому.
Але ми все одно обрали європейський напрямок. Тепер зрозуміло, що така ставка була правильною. Принципово не хотілося продавати грязюку на своїх овочах. Ми можемо реалізовувати овочі з різних стадій обробки — неперебрані за розміром чи нефасовані, але жодним чином не брудні!»
Саме кілограмовий пакет відсортованої і відкаліброваної моркви 2013 року отримав Золоту медаль кращого товару року. Компанія продає десятки мільйонів упаковок в рік у 2200 супермаркетах на території України.
Лайфхак 7. Працювати на постійного покупця
Людина, яка купує упаковане, має бути впевнена у якості того, що всередині, — впевнений Сергій Завгороднюк і вважає це основним принципом боротьби за довіру постійного споживача. Каже, що за 14 років вже встигло змінитися ціле покоління покупців, яке дорожче цінує свій час і тому купує якісний продукт у гарній упаковці: «Коли покупець рішуче кладе наш пакет до себе у кошик, я розумію, що він вже має власний досвід, а отже, довіру до нас».
Керівник не вважає завищеними вимоги супермаркетів: «Ми ж разом працюємо на покупця. Полиця мусить якнайкраще продаватися і догоджати покупцеві. Тим більш, що це НАША продукція. Ставимось до мережевих супермаркетів як до партнерів. До суворих вимог і труднощів треба звикнути».
Лайфхак 8. Тільки жорсткі стандарти
Від самого початку, з 2004-го року компанія сформувала власні підходи до якості, імплементовані під стандарти ООН. Без проблем отримала сертифікати ISO 22000, ISO 9001. Другий рік на 3 культури мають також сертифікат екологічної безпеки GLOBAL. G.A.P., готові до його щорічного підтвердження, гарантуючи як безпеку власне вирощеної продукції, так і безпеку всього циклу виробництва.
Лайфхак 9. Кадри навчимо
Стосовно кадрів у Сергія Завгороднюка є своя формула балансу: «Спеціаліста треба так класно навчити, щоби він міг зреалізуватися будь-де і у найскладніших умовах почувався впевнено. Але водночас треба налагодити з ним такі взаємостосунки, щоби він не хотів від тебе піти».
Агрономів господарство добирає у профільному виші, у НУБіП, запрошуючи кращих студентів на практику, даючи їм окремі завдання, аналізуючи їх звіти.
Колектив тут переважно молодий. Особливо комфортно тим, хто хоче вчитися бізнесу. Ось і нещодавно агрономи підприємства повернулися з-за кордону, де навчалися новим технологіям. Green guild group партнерствує і навіть дружить з багатьма підприємствами Ізраїлю, Голландії, спеціалісти їздять, обмінюються досвідом, вчаться.
«Між компетенцією і бажанням працювати ми обираємо бажання працювати. Компетенцію можемо наростити, якщо у людини є бажання», — правило Завгороднюка.
Зараз на підприємстві у Гостомелі працює 120 штатних співробітників. У сезон додаються і працівники на полях.
Лайфхак 10. Соціальний проект для регіону — виробити ДНК місцевості
Упродовж 3-х років Green guild group відновлювали землі у поймі річки Ірпінь, де були двометрові бур«янові зарості й щороку виникали тривалі пожежі. Ядучий торф«яний дим дратував не тільки Гостомель, Бучу, Ірпінь, але й діставав мешканців столиці. Аж доки місцева влада не звернулася по допомогу до овочівників. Пожежі припинилися, тепер на торф«яниках вже другий рік вирощують картоплю і моркву.
Компанія активно бере участь у формуванні Агенції регіонального розвитку Гостомеля, була серед ініціаторів місцевого бізнесового форуму. Сергій Завгороднюк впевнений: реформування регіону — це теж окремий проект, і без бізнесу, який спроможний на системний підхід, його не подужати.
«Ми разом виробляємо ДНК цієї місцевості. Щоби усім жилося комфортно. Мені подобаються методи селищного голови, котрий, наприклад, залучає правильних науковців, зокрема, з команди Києво-Могилянської академії. Намагаються почути всі верстви населення, щоби закласти оптимальну модель розвитку. Вона планується не на 1 чи 2 і 5 років, а на довгострокову перспективу. Діють не заради сьогоднішнього моменту, а на перспективу. Це дуже круто, тому ми теж приєднуємось».
Ірина Садова, AgroPortal.ua