Українська компанія перетворює на макарони жито, висівки та кісточки винограду: на впізнаваність продукту пішло 2 роки

20 липня 2021, 06:15 10972

Створення продуктів з доданою вартістю стає викликом для учасників аграрного ринку. Ще більшим — необхідність зайняти унікальну нішу, знайти свого споживача та зробити цей бізнес прибутковим.

«Мак-Вар Екопродукт» розпочав виробництво незвичних для пересічного споживача продуктів з 2000-х років. Зараз компанія є єдиним в Україні виробником макаронів, які офіційно визнані дієтичними.

У асортименті компанії — макарони із дуруму зі шротом волоського горіха, макарони зі шротом кісточки винограду, насіння розторопші, гарбузового насіння, з житніми висівками, макарони із житнього борошна з житнім солодом, висівки, рослинні суміші для та безліч іншого.

Директор та засновник «Мак-Вар Екопродукт» Олексій Вартаньян розповів AgroPortal.ua, що компанія, яка тоді ще називалася «Мак-Вар Продукт», почала діяльність як цех по виробництву макаронних виробів у 1999 році. У 2003-04 роках виготовили перші макарони з висівками. 

Олексій Вартаньян, директор та засновник «Мак-Вар Екопродукт»
Олексій Вартаньян, директор та засновник «Мак-Вар Екопродукт»

Наступного року розробили технологію по виготовленню макаронів з житнього борошна. А у 2009 р. вже було затверджено ТУ по виготовленню цілої лінійки макаронів під назвою «Здоров’я» з суцільно змеленого зерна (як пшеничного, так і житнього); з різними рослинними добавками — насіння гарбуза, льону, амаранту, кісточок винограду, зародку зерна та інші; макаронів для діабетиків з порошком топінамбуру.

Єдині в Україні – офіційно дієтичні

«Усі ці роки ми тісно співпрацювали з національним Університетом Харчових Технологій (НУХТ) – кафедрою хліба, макаронних та кондитерських виробів. Така співпраця допомогла захистити декілька кандидатських дисертацій і розробити нові рецепти макаронів з оздоровчими властивостями», — каже засновник.

У 2010 році підприємство повністю перепрофілювалось на виробництво продуктів для здорового харчування і стало називатись «Мак-Вар Екопродукт».

«У 2013 році ми вирішили захистити свої розробки й отримали 3 патенти на макарони з житнього борошна і з рослинними добавками. Тоді ж направили свою продукцію на дослідження до Наукового центру превентивної токсикології, харчової та хімічної безпеки імені академіка Л.І. Медведя. За результатами цих досліджень було зроблено висновок і науково обґрунтовано дієтичні та біологічні властивості макаронів «Здоров’я», — розповідає Олексій Вартаньян.

 Скрін зі Звіту про дослідження

 

За висновками інституту ім. Л.І. Медведя МОЗ України, макарони отримали статус «Харчових продуктів для спеціального дієтичного споживання».

Це перші і, за даними компанії, до сьогодні єдині в Україні макарони з дієтичними і лікувально-профілактичними властивостями

«Це макарони, які приносять користь організму — що є не твердженням самого виробника, а заключенням МОЗ України», — говорить засновник «Мак-Вар Екопродукт».

«Страшні» макарони

Перші макарони були з пшеничними висівками сіро-коричневого кольору. Це перше, на що всі звертали увагу, згадує Олексій Вартаньян. Вони були «страшні» для пересічного покупця.

«Наші перші макарони вінницька СЕС навіть не хотіла брати на аналізи та радили відправити до Києва», — розповідає директор компанії

З того часу у технології виробництва майже нічого не змінилось, хіба що значно розширився асортимент. Також суттєво змінилася думка покупців. Вони стали відрізняти натуральні і корисні домішки від штучних, почали більш дбайливо ставитись до свого здоров’я, і надавати перевагу корисній їжі.

«Мак-Вар Екопродукт» стартував тоді, коли цієї унікальної ніші на ринку ще не було. Її доводилося створювати самим разом з людьми, які піклувалися про своє здоров’я, шукали корисні й натуральні продукти.

«Таких людей було зовсім не багато. Тоді ще не було соцмереж, спілкування проходило на форумах. Там ми радились з небагатьма фанатами здорового харчування. Вони вносили свої побажання, ми — своє бачення з урахуванням власних можливостей. Так народжувались нові продукти», — ділиться виробник.

Як завойовували ринок

«Мак-Вар Продукт» починав з того, що робив звичайні макарони і реалізовував їх на вінницькому ринку. Але покупці віддавали перевагу макаронам яскраво-жовтого кольору, бо вважали, що вони з яйцями. Насправді то був синтетичний  барвник Е102 – тартразин.

Ідея створити замість гарних і жовтеньких макаронів страшні і чорні була своєрідним бунтом. Зате цей продукт був корисним, бо містив висівки, які додавалися до борошна.

«Всі вітаміни, мінерали і мікроелементи в пшениці знаходяться саме у висівках. У борошні лишається лише крохмаль і білок», — пояснює Олексій Вартаньян

«Страшні» макарони не хотіли продавати у звичайних магазинах. Інтернет-магазинів тоді теж не було. Першим, хто зголосився викласти макарони на полицю, стала крамниця для діабетиків.

Як розповідають у компанії, висівки мають властивість уповільнювати виділення цукру у кров під час їжі. Пшеничне борошно має «швидкі» вуглеводи, і тому не зовсім підходять для хворих на цукровий діабет. Щоб зробити продукт, придатний для споживання діабетиками, «Мак-Вар Екопродукт» замінив у рецептурі пшеничне борошно на житнє, бо воно має більш низький глікемічний індекс. Туди додали житні висівки, які уповільнюють виділення цукру, і топінамбур, що містить інулін, який знижує рівень цукру.

Пізніше у МОЗ затвердили ці макарони як продукт «для людей, які контролюють рівень цукру у крові». А вже потім поступово продукт почали купувати і пересічні покупці.

Зараз перед тим, як розпочати масове виробництво того чи іншого нового продукту, компанія проводить його тестування на споживчому попиті серед прихильників здорового харчування. Для цього має власний інтернет-магазин «Здорове Харчування».

«Якщо новинка користується попитом серед покупців нашого магазину – вона долучається до нашого оптового прайсу й виходить у масове виробництво. Отже в асортименті лишаються ті позиції, які користуються постійним попитом», — ділиться Олексій Вартаньян.

Патент на унікальність

Майже вся продукція «Мак-Вар Екопродукт» — унікальна. Вже потім щось подібне почали випускати інші виробники. Так було з суцільно змеленим борошном «Здоров’я» крупного помелу.

«Ми почали робити його першими в Україні. В асортименті було пшеничне борошно, житнє і його суміш. Зараз такого борошна (окрім суміші) вже достатньо багато на полицях магазинів інших виробників», — каже виробник.

Так само відбулось і з висівками «Здоров’я». Компанія першою почала виготовляти саме харчові висівки. До цього вони були лише кормовими.

Уже з дієтичними макаронами виробник зіграв на випередження і запатентував їх.

Зараз житні макарони і макарони з рослинними домішкам в Україні маємо право виробляти лише компанія «Мак-Вар Екопродукт»

Новинка 2021 року – круп’яні суміші «Здоров’я». Як розповідає Олексій Вартаньян, рецептура була розроблена за участю дієтологині, кандидата медичних наук Віти Багрій.

Наразі ассортимент корисних каш складається з 6 найменувань: «Імунітет», «Інтелект», «Баланс», «Енергія», «Молодість» і спеціально для діабетиків – «Інулін Плюс».

До слова, на Міжнародному дегустаційному конкурсі «Favorite FOOD&DRINKS – 2021» за свої смакові якості каші отримали срібні медалі.

Знайти постачальників

Майже вся сировина у виробництві «Мак-Вар Екопродукт» —  українського походження. У постачальниках компанія бачить партнерів по бізнесу, яких перевіряє на дотримання вимог щодо сировини для здорового харчування.

Дійсно складно було знайти надійних постачальників лише на перших порах, говорить засновник компанії.

«По-перше, не всі виробники дотримуються вимог що до використання низькотемпературного режиму виробництва, який зберігає і не руйнує вітаміни у сировині. По-друге, деякі заявляли, що дотримуються цих вимог, а на перевірку з’ясувалось, що це не так», — пояснює він.

Пару років тому «Мак-Вар Екопродукт» впровадив у себе стандарти харчової безпеки ISO 21000 за принципами НАССР, і тепер намагається працювати лише з тими постачальниками, які теж впровадили ці стандарти.

«Але зробили це ще не всі! – говорить Олексій Вартаньян. — Це було певною перепоною, коли ми почали експортувати нашу продукцію у Європу, де такі стандарти є «обов’язковим мінімумом».

Ще одною проблемою, яку не врахували на старті, були потужності партнерів.

«Коли ми почали працювати з національними мережами такими, як «Фуршет», «Новус», «Ашан», а особливо з «АТБ», де передбачені суттєві штрафи за несвоєчасні поставки продукції, ми були змушені шукати додаткових партнерів по постачанню сировини, щоб не було перебоїв з виробництвом», — додає співрозмовник.

Окупити витрати

Обладнання для виробництва макаронів використовують виключно вітчизняне. Воно найбільше пристосоване для сировини, з якою працює компанія.

Наприклад, італійські макаронні преси виготовляють або дуже малої потужності для використання у ресторанах і магазинах кулінарії, або дуже потужні для великих підприємств. До того ж, вони розраховано виключно на використання макаронної крупки, а у «Мак-Вар Екопродукт» в основному використовується борошно.

Є і інші чинники — такі як ціна і рентабельність.

З українськими цінами на продукцію треба багато років працювати, щоб окупити витрати на імпортне обладнання.

Олексій Вартаньян говорить, що інвестування у виробництво – майже безперервний процес. Постійно необхідно щось модернізувати, поліпшувати, вкладати додаткові кошти.

«Для того, щоб вони були, треба підвищувати продажі, а без реклами прибутки зростають зі «швидкістю равлика». На рекламу теж потрібні гроші і не малі. До того ж багато видів реклами себе не окупає. Коло майже замкнуте», — розповідає він.

За його словами, прибуток з виробництва «здорових» макаронів компанія повністю пускала на «розкрутку» цього продукту.

«Для того, щоб нас визнали і почали впізнавати нам знадобилось два роки», — додає засновник компанії

Лише після цього вони змогли направляти частину прибутку на модернізацію і розширення виробництва, а пізніше і на власний дохід.

Зараз окрім макаронів, висівок та сумішей мають велику лінійку рослинних добавок, солоду з пророслого зерна та багато іншого. Загалом – близько 100 найменувань. Окрім роздрібного ритейлу, з новинки представлені на сайті, в магазині, сторінці компанії у Facebook і Telegram.


Ирина Кравченко, AgroPortal.ua