Механізація, селекція та партнерство: світові тренди спаржівництва

02 листопада 2025, 06:22 265

Серед ключових трендів у вирощуванні спаржі експерти виокремлюють різке зростання витрат на робочу силу, що стимулює активний розвиток автоматизації посадки та збору врожаю. Прогнозується, що через 5 років автоматизований збір спаржі стане нормою у багатьох країнах.

За словами експертки компанії Global Plant Genetics Ltd Клер Донкін, упродовж останніх п’яти років кількість і реалістичність рішень для механізованого збору спаржі суттєво зросли. У Європі вже тестують роботизовані машини, які можуть самостійно здійснювати збір урожаю та сортування продукції.

«Ми працюємо на кількох континентах і бачимо, як змінюється спаржівництво у світі. Наше завдання — захищати генетику, з якою працюємо, і впроваджувати нові сорти у різних країнах», — зазначила Клер Донкін під час другої міжнародної онлайн-конференції «Спаржа: престижно, корисно та прибутково». 

Компанія Global Plant Genetics Ltd (Велика Британія) представляє селекційні програми з семи країн, зокрема канадську програму Guelph та Asparagus Pacific, що дозволяє пропонувати фермерам широкий вибір високопродуктивних сортів.

Окрему увагу Клер Донкін приділила технологіям продовження сезону збору спаржі — від мінітунелів до повноцінних поліетиленових теплиць із контейнерним вирощуванням.

«Завдяки таким системам можна отримувати врожай на 2–3 тижні раніше, а іноді — навіть на три місяці раніше, ніж у відкритому ґрунті. Це дає можливість отримати преміальну ціну за ранню продукцію», — пояснила експертка.

Серед глобальних тенденцій галузі також виокремлюється зміщення балансу від білої до зеленої спаржі, адже зелена простіша у виробництві, має стабільний попит і краще пристосовується до механізованих процесів.

Крім того, селекційні програми зосереджені на скороченні періоду досягнення пікової врожайності — сучасні гібриди можуть виходити на максимум продуктивності вже на 4–5 рік замість традиційних 7–8 років.

«Зараз у Західній Європі та Північній Америці спостерігається тренд на товсті пагони спаржі. Їх зручніше смажити на грилі, вони виглядають ефектніше та дозволяють отримати вищу рентабельність, адже їх простіше збирати, фасувати й транспортувати», — підкреслила Клер Донкін.

Крім того, у світі активно вивчають підходи регенеративного землеробства у спаржівництві, зокрема покривні культури, підвищення вмісту органічної речовини та біологічну активність ґрунтів для зниження ризиків фузаріозу.

«Ми працюємо з культурою, яка не лише має величезну наукову та виробничу цінність, а й приносить користь здоров’ю споживачів. Це продукт, який має майбутнє — як для фермерів, так і для всієї продовольчої системи», — підсумувала Клер Донкін.

Компанія TEBOZA BV — один із найвідоміших європейських виробників спаржі, родинний бізнес із 80-річною історією. Його заснував дід нинішнього власника, Вілла Тівіна, одразу після Другої світової війни в регіоні Хелден, де легкі піщані ґрунти виявилися ідеальними для вирощування спаржі.

Сьогодні в компанії вже працює третє покоління родини, а TEBOZA залишається підприємством із 100% фокусом саме до спаржі. Тут займаються всім циклом — від вирощування посадкового матеріалу до продажу свіжої продукції.

У 2024 році компанія відкрила новий офіс, склад і холодильні приміщення, що дозволило підвищити ефективність сортування та пакування продукції. Сьогодні TEBOZA BV щороку вирощує 8–10 млн саджанців спаржі, усі — під контролем державної служби Naktuinbouw (Нідерландська інспекція з рослинництва).

«Кожен саджанець ми вирощуємо з максимальною увагою до здоров’я ґрунту. Всі ділянки перевіряються на наявність фузаріозу, нематод і мінеральний баланс. Ми прагнемо забезпечити ідеальний старт для майбутньої плантації», — пояснив представник компанії TEBOZA Френк Зандерс.

Компанія співпрацює з провідними світовими селекційними центрами, зокрема Enza Zaden, Fox Seeds, Deutsche Saatveredelung та іншими, пропонуючи понад 40 сортів спаржі — білої, зеленої та фіолетової.

«Економічний успіх залежить від правильного вибору сорту для ґрунту та ринку. Ми допомагаємо виробникам приймати ці рішення — від підготовки землі до добрив і підбору гібридів», — наголосив Френк Зандерс.

Загальна площа під спаржею у TEBOZA — близько 300 га в Нідерландах, Бельгії та Іспанії.

«Приблизно 80% наших площ займає біла спаржа, ще 20% — зелена. Попит на зелену у світі зростає щороку, і ми бачимо, що це майбутнє напряму», — підкреслив Френк Зандерс.

Окрім власних плантацій, компанія співпрацює з обраними фермерами, яким допомагає з технологіями та реалізацією.

З 2014 року TEBOZA розвиває власне виробництво у південній Іспанії (Андалусія), де клімат дозволяє вирощувати зелену та фіолетову спаржу цілий рік. Тут, у регіонах Вільямартін і Рота, компанія поєднує континентальний та морський клімат, досягаючи стабільної врожайності та високої якості продукції.

«Зелена спаржа з Іспанії постачається до Нідерландів, де ми здійснюємо сортування, обробку, пакування й продаж під власним брендом Tasty Spears. Ми прагнемо, щоб зелена спаржа була доступна споживачам упродовж усього року», — розповів Френк Зандерс.

TEBOZA активно впроваджує роботизацію у зборі врожаю, адже спаржа — одна з найтрудомісткіших культур у Європі.

«Ми беремо участь у випробуваннях автономних роботів, які самостійно піднімають плівку, виявляють пагони та зрізають їх. Це знижує витрати, вирішує проблему дефіциту робочої сили й підвищує ефективність виробництва», — зазначив Френк Зандерс.

Компанія також має власну ремонтну майстерню для техніки, використовує сенсорні системи, органічне виробництво, регенеративні практики та технології зі зменшення споживання води.

TEBOZA є сертифікованим виробником за стандартом BRCGS Food Safety, пакує продукцію для приватних брендів і роздрібних мереж.

Партнерство TEBOZA BV з Україною розпочалося у 2019 році — через компанію «АВ ЛІХТ», яку очолює Василь Поліщук. Через це підприємство українські фермери можуть отримати консультації, рекомендації щодо вибору сортів і технологій. 

У планах компанії TEBOZA — реалізація великого спільного проєкту в Україні, який наразі призупинено через війну.

«Ми віримо, що після перемоги Україна матиме величезний потенціал для розвитку спаржівництва. І ми готові бути частиною цього процесу», — зазначив представник компанії TEBOZA Берт Пітерс.


Єлизавета Котенко, AgroPortal.ua