Гіркі жнива. Як українська калина підкорює світові ринки

17 червня 2023, 05:50 11721

Киянин В’ячеслав Пічкур висадив на Хмельниччині 35 соток калини, щоб мати власну сировину для виробництва чаю. Сьогодні ж він із партнерами закуповує калину у тернопільських селах та переробляє ягоди на чай, який експортується до ОАЕ.

«З початком війни ми з друзями, які стали згодом партнерами, волонтерили — розвозили гуманітарну допомогу. В одному з сіл Тернопільщини бабуся нас пригостила калиновим варенням, відтоді почали активно розвивати ідею створення продуктів з калини», — розповідає AgroPortal.ua В’ячеслав Пічкур. 

За фахом він міксолог — розробляв коктейльні карти для закладів, зокрема і для іноземних. 2-3 місяці експериментів, і в серпні 2022 року вже була зареєстрована ТМ Bitter Harvest, у перекладі як «гіркі жнива». Чому гіркі? Як пояснює підприємець, саме в той період горіли поля, жнива для фермерів були важкими, до того ж калина має гірчинку. Вийшла така гра слів. 

«Шукали сировину по різних областях. Приміром, на Закарпатті вона дуже кисла. Та врешті ми зупинилися на калині з Тернопільської області. Цього року одна жінка буде збирати ягоду вже чисто під нас, домовилися на 500 кг, вже навіть предоплату їй надали», — каже підприємець.

Окрім того, що команда бренду буде продовжувати закупівлю сировини, вони ще й заклали калинову плантацію у 35 соток на Хмельниччині.  

«Ви знали, що калини є аж 32 сорти? Для мене це відкриття. Я багато ягід перепробував і з впевненістю можу сказати, що найсмачніша — сибірська калина. Саму ягоду збирають в листопаді-грудні, оскільки саме тоді в неї найвищий вміст фруктози, тоді вона найсолодша», — додає виробник.

За минулий рік ТМ Bitter Harvest реалізувала 800 кг свіжої і сухої ягоди у вигляді чаїв.

«У нас є чай як пюре, а є як суха суміш. Останній дорожчий, адже кожну ягоду ми розрізаємо на 2-3 частини вручну, поки що не придумали машину для потрібної нам фракції», — зазначає бренд.

Найбільше паковання калинового чаю коштує 450 грн, найменше — 250. До осені залишилось 70 кг продукції.  

«Наш продукт заточений на закордонного споживача, тому що в нас калина не сприймається як їстівна ягода. Для більшості людей — це щось про ліки або про декоративний кущ. Оскільки я працював у Дубаї, і в мене там залишилися контакти в готельно-ресторанній галузі, то я їм відправляв на пробу калиновий чай. Їм сподобалося. Туди ми вже встигли відправити 4 партії, робили це через Польщу», — говорить підприємець. 

В Україні калиновий чай ТМ Bitter Harvest брали на пробу кав’ярні та ресторани, але це сезонний продукт, тому в планах — розробити калинові сиропи для літніх лимонадів.

«Загалом ми націлюємося на експорт. Восени моя дружина, яка займається маркетингом бренду, полетить у Сінгапур для налагодження контактів. Ми намагаємося обирати країни, де найнижчі податки, оскільки в нас не той продукт, на якому ми можемо робити велику націнку. Приміром, нас чекають в США, але туди лише розмитнення обійдеться в $3,5 тис.», — аргументує виробник.

Бізнес на калиновому чаї окупився киянам за 7 місяців роботи. Початкові вкладення при цьому склали $6 тис.

Калина дуже седативна і має в’яжучі властивості. Саме тому підприємство регулярно відправляє хлопцям на фронт калинові чаї — за їх споживання, у разі поранення, буде краще згортатися кров.

В’ячеслав з 1 липня також доєднається до лав ЗСУ. Всі справи він передає партнерам й дружині та сподівається, що зовсім скоро буде Перемога, і він знову зможе розповідати про Україну через калиновий чай.


Іванна Панасюк, AgroPortal.ua