Данія поєднує національні політики та локальні ініціативи. Тобто діють програми з впровадження органічного харчування і на національному, і на регіональному рівнях.
У деяких містах Європи частка органічних продуктів у муніципальних освітніх закладах сягає 90%. Україна лише на шляху впровадження здорового харчування в школах, садочках і лікарнях. Пілотний проєкт «Покращення доступу до місцевих харчових продуктів» стартував торік у Львівській області. Одним із завдань ініціативи є ширше включення органічних та місцевих продуктів у колективне громадське харчування.
Піонером зі впровадження органічного харчування в публічних закупівлях є Данія. У 2011 році країна поставила мету — довести частку органічних продуктів у громадських кухнях до 60%. У Копенгагені на сьогодні 90% продуктів у муніципальних школах і дитячих садках є органічними, і це топовий показник для ЄС, розповіла менеджерка проєктів, МБО «Інформаційний центр «Зелене досьє», координаторка Organic.ua Катерина Шор під час конференції «Органічний день в Україні».
Данія поєднує національні політики та локальні ініціативи. Тобто діють програми з впровадження органічного харчування і на національному, і на регіональному рівнях.
Фактично органічні продукти вже присутні у шкільному харчуванні країн ЄС: у середньому це 2,7% для фруктів і овочів та 5,4% для молока.
Загалом у більшості країн ЄС закупівлі базуються на сезонності та різноманітності.
«В українських реаліях, звісно, виникає запитання, як це позначиться на тепличних господарствах», — зауважила спікерка.
Європейське законодавство про публічні закупівлі є важливим інструментом реалізації політики сталого розвитку загалом. Тому поняття «сталих», або «зелених» публічних закупівель узгоджені на законодавчому рівні.
В Україні поки їх немає. Окремі критерії розроблені для сфери громадського харчування та торговельних автоматів, що саме містять вимоги щодо пріоритету органічної продукції, зменшення харчових відходів, обмеження використання пластику.
Органічне харчування в публічному секторі можна також впроваджувати за допомогою національних стратегічних планів, у межах спільної аграрної політики в Україні. Такий документ був розроблений минулого року.
Не всі з інструментів публічних закупівель доступні в Україні. Сам закон про публічні закупівлі знаходиться на стадії перегляду, але в межах євроінтеграції цей процес розробки зелених закупівель мав би прискоритися.
На Львівщині, за підтримки уряду Франції, реалізується проєкт із покращення доступу до місцевих харчових продуктів, продовжила президентка ЛМГО «Екотерра», членкиня правління ГО «Органічна ініціатива» Наталія Чоловська.
Органічні закупівлі — це фактично стабільний ринок для фермерів і розвиток сільських територій. Локальні продукти — це робочі місця і податки у громадах, тобто гроші повертають у громади, а школярі отримують якісне і безпечне харчування.
Запланована тривалість ініціативи — з грудня 2024 року по грудень 2026 року.
«Виробники Львівщини не брали участь у тендерах і не мають такого досвіду, ми мусимо їх навчати. Отже, на прикладі Львівської області створюємо дієві механізми зелених державних закупівель, зменшення відходів», — пояснила Наталія Чоловська.
Важливий етап цієї ініціативи — формування логістичних центрів у кожному регіоні, зібрана продукція з яких пізніше поступатиме в центри переробки з подальшою доставкою до шкіл.
«Впровадження цього проєкту підсилить місцевий ринок, підтримає тих виробників, які вже є, і спонукає інших йти так само в органіку», — впевнена експертка.
Станом на 2024 рік на Львівщині діяв 21 сертифікований органічний оператор. Ключові напрями — виробинцтво зернових, ягід, збір дикоросів.
За словами Наталії Чоловської, в області активно популяризують органічну продукцію, проводячи різноманітні ярмарки, як-от Львівський ярмарок смаку, що проходив уже тричі. І, згідно з опитуванням, 77% жителів готові купувати органічні овочі та фрукти, 58% — молочні продукти.
Щоб змоделювати зміну балансу витрат і вигод залежно від частки органічних продуктів у школах та різниці ціни, було розроблено чотири сценарії.
Залежно від обсягів і вартості органічної продукції потенційні витрати складають від 5,4 млн грн до 17,9 млн грн:
За кожного сценарію збільшуються додаткові видатки у разі часткового переходу на органічні продукти. Проте, незважаючи на ці суми, 70% додаткових витрат лишаються у Львівській області. Це кошти, які не «витікають» у зовнішні закупівлі, а йдуть на оплату праці фермерів, переробку, транспортування, локальні послуги. Тобто навіть ті кошти, які ми називаємо витратами, фактично стають інвестиціями в місцеву економіку.
Крім того, перехід на органік створює чи зберігає десятки робочих місць у ланцюзі постачання. Адже органічне виробництво більш трудоємне і орієнтується на локальні ресурси, а не імпорт. У разі зростання частки органічного складника у шкільному меню додатковий фонд оплати праці становить від 3,6 до 12,1 млн грн. Це генерує додаткове ПДФО для обласного бюджету (від 0,65 млн грн до 2,18 млн грн). Отже, значна частина витрат одразу повертається до бюджету.
Окрім прямих вигод, є ще й мультиплікаційний ефект, підсумовує Наталія Чоловська: «Кошти ходять у громаді від фермера до переробника, від переробника до шкіл. Тобто, по суті, це означає, що вигоди більше, ніж витрат. Область отримує подвійну вигоду. Діти харчуються якісніше, гроші працюють на місцеву економіку».
Світлана Цибульська, AgroPortal.ua