Угоду про лібералізацію вантажних перевезень автомобільним транспортом було ратифіковано всіма членами ЄС і підписано між Європейським Союзом та Україною, а не з окремими країнами.
Про це у Facebook заявив голова Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури Мустафа Найєм, коментуючи страйк польських перевізників на кордоні.
«Зараз дуже важливо спокійно декларувати і зафіксувати дві важливі тези. Перша — Україна не має наміру навіть обговорювати повернення до дозвільної системи... Друга — головною причиною підписання Угоди про вантажні перевезення було порушення Угоди про поглиблену та всеосяжну зону вільної торгівлі (ЗВТ) між Україною та ЄС. Війна лише прискорила цей процес, за що ми вдячні всім нашим сусідам і партнерам», — написав він.
Найєм пояснив, що Угода про ЗВТ забороняє погіршувати умови взаємного доступу на ринок, тоді як Польща надала Україні 2016 року квоту 200 тис. дозволів, у 2021 році — 120 тис. за зростання загального товарообігу з країнами ЄС майже на 45%.
«Польська сторона прямо порушувала права України, зокрема статтю 5 «Свобода транзиту» Генеральної угоди з тарифів і торгівлі, до якої Україна приєдналася 5 лютого 2008 року, що передбачає свободу транзиту через територію кожної сторони за маршрутами, найбільш зручними для міжнародного транзиту», — уточнив він.
І нагадав, що у 2021 році через кризу з польськими дозволами Україна втратила до 500 млн євро тільки тому, що дозволи закінчилися, а нові польська сторона давати відмовилася.
Він наголосив, що дозвільна система була штучним бар'єром для здійснення вільної торгівлі, обмежуючи не лише двосторонню торгівлю, а й транзит українських товарів до країн ЄС.
«І я дуже сподіваюсь, що ми ніколи не повернемось до цієї ганебної та дискрімінаційної практики, яка обмежувала нас у торгівлі з ЄС до широкомасштабної війни і може бити по нашій економіці зараз, коли автомобільний транспорт — головна артерія нашого експорту.», — наголосив він.