В Україні 80% усієї органічної молочної продукції виробляє одна компанія

26 жовтня 2025, 06:09 6879

Органічне виробництво в Україні займає лише 2% від загальної площі сільгоспугідь, а частка органічного молока — менше 1%. Але тенденція позитивна: 2024 року було вироблено понад 3 млн кг органічної молочної продукції на суму близько 10 млн євро. Цей сегмент залишається нішевим, але має найвищий темп зростання у харчовій галузі.

За даними «Органік Стандарт», за підсумками 2024 року серед вітчизняної органічної продукції найбільший обсяг продажів на внутрішньому ринку був у молочних продуктів — 3033 т на суму 515 млн грн. 

У розрізі товарних груп найбільшу частку в продажах органічної молочної продукції займають: 

  • молоко — 1401 т;
  • кефір — 520 т;
  • сир кисломолочний — 275 т.

Однією з головних проблем сектору, яка фактично стримує розвиток, є висока собівартість органічного виробництва.

Олена Стретович, генеральна директорка компанії Organic Milk

Урожайність органічних кормових культур у середньому у 2,5–3 рази нижча, ніж у традиційних господарствах, що автоматично підвищує ціну кінцевого продукту. Крім того, процес сертифікації — дорогий і тривалий. Для невеликих фермерів він часто стає непосильним бар’єром. Інший виклик — низька обізнаність споживачів. Багато українців не розуміють різниці між «екологічним», «натуральним» і «органічним» продуктом, тому вибір споживання часто визначається лише ціною.

Organic Milk сьогодні виробляє приблизно 80% органічної молочної продукції в Україні. Повномасштабна війна змусила компанію змінити стратегію: до 2022 року орієнтувалися лише на внутрішній ринок, але після масового відтоку населення та падіння купівельної спроможності було прийнято рішення активно виходити на експорт. Це стало єдиним способом зберегти виробництво й робочі місця. 

Тож Organic Milk стала першою компанією, яка налагодила експорт органічної молочної продукції до країн ЄС, США, Канади, Молдови та країн Перської затоки.

«Якби мені п’ять років тому сказали, що ми будемо експортувати органіку до США, я б не повірила. Але зараз ми це робимо, і це доказ, що українська органіка може бути конкурентною у світі», — зазначила Олена Стретович під час міжнародного семінару «Молочний сектор України: зміцнення стійкості, сталий розвиток та європейська інтеграція».

Особливо вона відмічає успіхи в Молдові, де українське органічне молоко стало справжнім трендом серед споживачів. Експертка розповіла, що до Дубаю компанія експортує продукцію авіатранспортом — двічі на місяць. До США український кефір доставляють морем — завдяки технології продовження терміну зберігання до 4 місяців без втрати якості. Цей показник можливий завдяки високій чистоті молока, сучасним доїльним системам і використанню преміум-культури заквасок FreshQ, дозволеної для органічного виробництва.

Говорячи про глобальні тенденції, Олена Стретович підкреслила, що ринок органічних продуктів стабільно зростає в усьому світі — передусім у Європі. І найбільший споживчий потенціал зосереджений у ЄС, де рівень довіри до сертифікованих продуктів надзвичайно високий, а державна політика підтримує органіку.

«Європейський Союз поставив перед своїми державами завдання: до 2030 року 25% сільськогосподарського виробництва має бути органічним. Це створює колосальні можливості для України, адже географічна близькість і аграрний потенціал дозволяють стати важливим постачальником органічної продукції», — впевнена генеральна директорка Organic Milk.


Єлизавета Котенко, AgroPortal.ua