Овочі, які ростуть без землі, або Аквапоніка в дії

19 грудня 2018, 07:02 21859

Свій початок аквапоніка отримала, швидше за все, в Азії, коли селяни, вирощуючи рис, звернули увагу, що врожаї збільшувались на тих полях, куди після затоплення запускали рибу. Відходи життєдіяльності риб давали рису додаткове джерело живлення. Аналогічні результати були отримані й ацтеками в Центральній Америці.

Сьогодні більшість органічної продукції на полицях супермаркетів — імпорт. Але якщо порівняти іспанські черрі з українськими — то ціна останніх в рази менша, а якість, можливо, і краща.

На українському ринку ще немає культури споживання вітчизняних продуктів, тим більше — органічних. Одними з руйнівників стереотипів є компанія ТОВ «АКВА СИСТЕМ ОРГАНІК» ТМ AQUAFARM, яка у Київській області (м. Васильків) вирощує кларієвого сома та тилапію. Зараз активно вводять в експлуатацію тепличні комплекси, де на гідропонних системах вирощують томати, салати та мікрогрін.

Технологія голландська, досвід український  

Будувати ферму сім«я почала у 2016 році. Їздили до Голландії та Німеччини переймати досвід. «Ми поїхали до Берліну, саме там є приклад схожої ферми. Студенти Берлінського аграрного університету на кошти гранту з Deutch Bank розробили експериментальну систему, де також вирощують тилапію та деякі види рослин, — розповідає виконавчий директор ТОВ «АКВА СИСТЕМ ОРГАНІК» Оксана Прокоса. — На той час, коли ми відвідали німецьких студентів, будівництво ферми було в активній фазі, але ще потрібно було навчитися багатьом моментам.

Джерело фото: AgroPortal.ua
Джерело фото: AgroPortal.ua

Головна проблема — баланс двох систем: кількість риби має відповідати певній кількості овочів. При надлишку одного чи другого — нічого не вийде. Звичайно, спочатку надихалися голландськими практиками гідропоніки. Потрібно відмітити, що басейни, фільтри — українського виробника. А гідропонні системи вже імпортуємо: на жаль, в нас аналогів немає».

Перша ціль — руйнувати стереотипи

Ринок зараз має багато неякісної дешевої рибної продукції, вирощеної в Україні на невеликих, так званих «гаражних» УЗВ, ставках, на кормах сумнівного походження. Також присутній неякісний імпорт з Китаю. У кінцевого покупця існує недовіра. Тому сформувати хороший імідж українській тилапії — справжній виклик для акваферми. 

Джерело фото: Aquafarm
Джерело фото: Aquafarm

«Так, наприклад, слоган нашої колаборації з рестораном ODESSA: «Нова тилапія — нова любов!». Екологічно чиста тилапія тепер є і в Україні, до того ж вона абсолютно доступна. Доставляємо шефу в день її вилову», — розповідають у компанії.

«N.B!» Українці вирощують рибу та овочі за допомогою аквапоніки

Нова для України галузь має величезний потенціал, і компанія ТОВ «АКВА СИСТЕМ ОРГАНІК» ТМ AQUAFARM — перша в Україні, хто реалізовує такий проект з вирощування риби із використанням інноваційного методу аквапоніки у промислових масштабах.

На сьогодні акваферма вирощує 100 т риби в рік, також запущено в роботу теплиці. Зараз на фермі вирощують кларієвого сома та тилапію (червону і срібну). Площа комплексу для вирощування риби становить 1500 м2, а теплиць для вирощування рослин — 3500 м2. Це дає великі перспективи для багатого врожаю як риби, так і рослин. Для того щоб рослини нічим не хворіли, адже вологе середовище дуже сприяє розвитку хвороб, комплекси повністю відокремлені, а вода циркулює водогонами. 

Джерело фото: AgroPortal.ua
Джерело фото: AgroPortal.ua

Вирощування риби ТМ AQUAFARM відбувається циклічно протягом року в рециркуляційних системах, що виключає вплив негативних зовнішніх факторів. У компанії зазначають, що категорично не використовують антибіотики, стимулятори росту і гормони. Мальок риби імпортується з Нідерландів. При вирощуванні риби використовуються сертифіковані корми, що дає можливість забезпечити контроль за здоров«ям риби, простежуваність, відповідність та відповідальність на всіх етапах виробництва.

Перевагою компанії також є те, що за підходами до вирощування виробники орієнтуються на європейські стандарти. Щільність посадки риби на метр кубічний — 160-180 кг.

«Ми можемо збільшити щільність, за рахунок чого збільшиться і обсяг виробництва, але нашим пріоритетом є не кількість, а якість продукції. Систематично проводимо лабораторні дослідження риби та якості води», — наголошує Оксана Прокоса.

Ціна на тилапію на фермі — 180 грн/кг, кларієвого сома — 150 грн/кг. «Завжди доводиться конкурувати з іншими виробниками, оскільки за високу якість продукції потрібно платити, поки з цим складно. Також в нас є власна коптильня, яка створює справжні українські спеціалітети преміум-якості», — розповідають представники акваферми. — Ми впроваджуємо на виробництві систему HACCP, систему безпеки харчових продуктів».

Джерело фото: Aquafarm
Джерело фото: Aquafarm

З чого починати бізнес

Тим, хто прагне розпочати схожий бізнес, варто починати не менше ніж з 10 т риби в рік, але дуже важливо отримати перший досвід. Попрактикувавшись на малому, можна переходити до більших обсягів і масштабів. Другим важливим чинником є кадри. Головне ще у цій справі — використання сертифікованих кормів.

«Корми повинні бути збалансованими й призначеними для конкретного виду риби. Важливо, щоб у їхньому складі було кісткове і рибне борошно. На жаль, в Україні відсутні якісні спеціалізовані сертифіковані корми, тому ми залежимо від імпорту і, відповідно, від курсу валюти. Наприклад, для того, щоб сом набрав вагу від малька до 1 кг, потрібно витратити приблизно 1 кг корму, — зазначає Оксана Прокоса. — Про масштабування ми поки не думаємо. Хочемо побудувати економіку на базі того, що є, тобто забезпечити постійну реалізацію. Коли наша риба та овочі будуть присутні в масмаркеті, тоді будемо говорити про розширення».

Джерело фото: AgroPortal.ua
Джерело фото: AgroPortal.ua

Першим етапом є будівництво приміщення, другий етап — будівництво систем рециркуляції і гідропонних установок, третій — побудова професійного колективу, а четвертий — забезпечення реалізації і продажів продукції. А наступне — це вже масштабування і збільшення обсягів виробництва.


Для довідки: продукція ТМ AQUAFARM представлена на ярмарках вихідного дня, в магазинах преміум-сегменту та найкращих ресторанах Києва, а також у фірмовому магазині (м. Васильків Київської області).


Наталія Помянська, AgroPortal.ua