Україна раніше вивозила портами 5 млн т збіжжя в місяць. Після початку війни в березні вдалося вивезти близько 200 тис. т, в квітні — 1 млн 90 тис. т. Найбільший прогрес щодо вивезення зерна — на румунському напрямку. Зараз це можливо, оскільки кінець сезону, і порти там мало завантажені.
Про це розповів міністр аграрної політики та продовольства України Микола Сольський під час брифінгу.
«Збільшення експорту в квітні відбулося за рахунок підходів: ні в Мінагрополітики, ні в Мінінфраструктури не було бажання централізувати, монополізувати чи ускладнити ринок вивозу зерна. Навпаки, ми максимально заохочуємо бізнес займатися цим питанням, брати баржі та вагони за спрощеними процедурами», — зазначає Микола Сольський.
За його словами, найбільша динаміка щодо експорту наразі відзначається у напрямку Румунії, хоча є певні складнощі з румунськими портами з поверненням звідти вагонів.
«Треба розуміти, що рівно через два місяці піде румунська, болгарська, сербська, угорська озимі пшениця та ячмінь від місцевих фермерів, і буде велика конкуренція. Це ускладнить можливість рухатись у цьому напрямку українському зерну», — говорить Микола Сольський.
Він додає, у бік Польщі насамперед розглядатиметься варіант контейнерних сухих портів.
«На західний кордон ми не можемо рухати свої зерновози, тому що вони не проходять вузькоколійну залізницю Польщі. Вона також використовується для пасажирських перевезень, тому побудована так, що навіть найменші наші зерновози не проходять. Тому той напрямок можемо використовувати при перевантаженні в європейські вагони, яких не так багато», — зазначає Микола Сольський.
За його словами, є також нюанси і з контейнерами, їх не так багато. Навіть якщо задіяти декілька тисяч контейнерів, які є в Україні, лише під перевезення зерна, то це не врятує ситуацію.
Людмила Лебідь, AgroPortal.ua