АТ «Укрзалізниця» має намір підвищити на 20% тарифи на вантажні залізничні перевезення наступного року.
Це призведе до здорожчання логістики для аграріїв, яка вже зараз з’їдає левову частку експортної ціни зерна і робить його вирощування збитковим, говориться у повідомленні Української зернової асоціації (УЗА).
«В умовах, коли експорт зернових та олійних значно обмежений через війну і дорогу логістику (високі тарифи на фрахт суден і страхування через ризики війни), аграрії цього року фактично продовжують працювати у збиток. За даними дослідження «УКРАЇНА: Вплив війни на прибутковість сільськогосподарського виробництва», проведеного Міністерством аграрної політики та продовольства України за підтримки Глобального фонду зі зменшення ризиків катастроф і відновлення (GFDRR), 5 з 6 основних зернових та олійних культур цього року є збитковими для українських аграріїв», — підкреслюють в УЗА.
Відповідно до оцінок фахівців, втрати у сільському господарстві через зменшення виробництва, блокаду портів та здорожчання виробничих факторів перевищують $25 млрд. При цьому втрати від недоотриманого врожаю агрокультур оцінюються у понад $10 млрд. Як відомо, внаслідок воєнної агресії російської федерації Україна втратила близько 25-30% посівних площ, що вже призвело до суттєвого зниження виробництва зерна.
«Підвищення залізничних тарифів на вантажні перевезення та здорожчання вартості використання вагонів заведе аграріїв у ще більші збитки, і вони скоротять посівні площі під урожай 2024 року. В умовах, коли експорт зернових та олійних є одним із основних джерел валютних надходжень до країни, скорочення посівних площ під цими культурами автоматично означає падіння експорту і валютної виручки. Скорочення виробництва, а відтак і експорту зернових та олійних, призведе до падіння і вантажних перевезень «Укрзалізниці» та її доходів. Таким чином, зростання тарифів призведе до негативного результату для самої «Укрзалізниці», — вважають в УЗА.
І додають, що в умовах війни, а також загрози скорочення фінансової допомоги для бюджету України зі сторони партнерів це матиме катастрофічні наслідки для всієї економіки. Підвищення тарифів призведе до прискорення інфляції, а скорочення валютних надходжень — до подальшої девальвації гривні та додаткового тиску на показник інфляції. У результаті вся економіка і споживачі України постраждають від рішення АТ «Укрзалізниця» підвищити тарифи на вантажні перевезення, пояснюють фахівці.
УЗА закликає уряд та АТ «Укрзалізниця» до діалогу з бізнесом і пошуку взаємоприйнятних рішень, зокрема з аграрним сектором, який продовжує нести на собі основний тягар, оскільки платить значно більші тарифи на залізничні перевезення, аніж інші товарні групи.