Логістика банкротить агросектор. Якщо вартість перевезень не зміниться, аграрії не сіятимуть весною

21 грудня 2022, 06:19 5292

Ціна, яку зараз аграрії віддають за перевезення зерна залізничним транспортом, призведе до скорочення посівних площ навесні. Адже більшість сільгоспвиробників зазначають, що виробництво зернових за такої вартості логістики — збиткове.

Цьогоріч аграрії змогли витримати фінансове навантаження завдяки тому, що багато агропідприємств мали запаси з 2021 року. Наприклад, були закуплені матеріально-технічні ресурси ще за старими цінами. 

Руслан Вітвицький, директор ТОВ «Агрофірма Корнацьких»

Навіть не уявляю, як пройде наступний рік для аграріїв. Під час складання бюджету та технологічної карти виходить, що вирощування всієї зернової групи мінусове і не принесе прибутку. Дуже важко буде тим підприємствам, в яких основний вал прибутку — саме зернові. Для них це стане просто катастрофою. 

За словами Руслана Вітвицького, «Агрофірма Корнацьких» планує сіяти все на 100%, але при цьому в компанії свідомо йдуть на плановий збиток щодо певних культур. 

Найтяжче цього року буде господарствам, які обробляють до 3-5 тис. га. Ще більш ускладнює ситуацію відсутність балансу між інтересами аграріїв і перевізниками. 

Юрій Скічко, директор ТОВ «Гермес-Трейдинг», співзасновник агрохолдингу «АгроВіста»

«Укрзалізниці» потрібно прислухатися до аграріїв. Адже зараз так складається економіка, що сільгоспвиробники витрачають більше на перевезення, ніж отримують за вирощену продукцію. До війни вартість перевезення з центральної частини України до портів була 20$/т, сьогодні — 90 $/т. Тому це дуже впливає на економіку виробників

В аграріїв виникають запитання: чи обґрунтовані підвищення «Укрзалізницею» тарифів, та чи об’єктивний вихід на ринок тендерів з реалізації зерновозів. Адже після проведення перших тендерів сільгоспвиробники відчули подорожчання логістики. 

«Ми побачили на початку війни, що міжнародні компанії пішли з ринку, і виробники отримали виклик — потрібно було реалізовувати продукцію самостійно, перевозити і доставляти зерно. Тому попит на вагони створюють не 5-10 гравців, які були у минулих сезонах, а це 50-100 компаній, які пішли за цими вагонами і ще більше розігріли ринок та підняли ціну на них», — зазначає Юрій Скічко. 

Ще одним фактором, який значно знизив прибутки аграріїв, є невизначені строки доставки, що створює труднощі у відносинах між виробниками зерна та його покупцями. Це позбавило можливості укладати форвардні контракти за кращою ціною.

Ігор Шилюк, генеральний директор Cygnet Agrocompany

«Укрзалізниця» не несе жодної відповідальності за строки доставки. Тому навіть якщо компанія має можливість укласти форвардний контракт, то не може його фізично виконати та вчасно доставити зерно. Відповідно, ми не укладаємо форвардні контракти. До того ж цього року в Румунії вартість українського зерна дисконтувалася на 10 $/т порівняно з румунським. Покупець дисконтує, оскільки є ризик, що це зерно може приїхати невчасно. 

За словами гендиректора УКАБ Романа Сластьона, вартість залізничних перевезень для сільгоспвиробників, включаючи вартість вагонів, збільшилася втричі. 

«Укрзалізниця» як перевізник має забезпечувати перевезення, а з іншого боку має вагони, на яких намагається заробити. Конфлікт полягає в тому, що чим гірше їдуть вагони, тим більше заробляють їхні власники. І «Укрзалізниці», якщо розглядати заробіток на вагонах, краще, коли вони їдуть гірше. З погляду перевезень краще, коли більше перевозиться вантажу, і заробляти на тарифі. Але при цьому тариф фіксований, і можливість заробити в «Укрзалізниці» є лише на вагоні. В цьому власне і виникла проблема», — пояснює Роман Сластьон.

Завищена вартість логістики для сільгоспвиробника — це питання глибини збитку, тому аграрії наступного року не планують сіяти зернові. За підрахунками УКАБ, зменшення посівних площ буде щонайменше на рівні 20-25% до показників цього року.


Людмила Лебідь, AgroPortal.ua