Клуб агроефективності: 5 порад для органічного ягідництва

12 лютого 2019, 06:40 3967

СВК «Ягідки» у Києво-Святошинському районі має амбіцію стати одним із найкрупніших виробників органічної лохини. У власності компанії — 55 га землі, 34 з якої вже використовується під ягоди. Ще 10 га планують засадити нинішнього сезону.
Джерело фото: Ягідки
Джерело фото: Ягідки

Тільки на власній землі

«Не раджу ризикувати з органічною ягодою, якщо ваша земля в оренді, — настійливо радить співвласник та управляючий партнер СВК «Ягідки» Олег Науменко, знайомий із проблемами рейдерських захоплень. — Такий бізнес потребує чітко продуманої інфраструктури. Вибудовувати її на орендованій землі нелогічно.

Обов'язково потрібні зручні під'їзди і дороги.

Ми вклали величезні кошти у ретельну підготовку ґрунту, щоби розраховувати на суттєвий відрив у результаті. Постійно перед очима досвід тої ж Голландії, яка отримує з гектара втричі більшу урожайність, ніж ми. Щоби досягнути такого, потрібні капітальні вкладення, в тому числі, у якість ґрунту, сучасний полив.

Плануємо будівництво холодильника з шоковим охолодженням.

Джерело фото: Ягідки
Джерело фото: Ягідки

Європейські умови для працівників

Крім того, активно будуємо комфортабельні гуртожитки для працівників —  з гарячою водою, опаленням, пральнями. Людина повинна на 3 місяці забути про всі інші турботи, отримати по 10-15 тис. грн, при тому що ми даємо їй житло і годуємо.

Минулого сезону польські роботодавці не дуже добре показали себе у ставленні до найманих працівникв, у розрахунках за роботу. Але розслабитись не вдається, бо тепер за наших робітників взялися чехи та німці, які пропонують інший рівень оплати і культуру праці. Треба конкурувати за якісну робочу силу».

Джерело фото: Ягідки
Джерело фото: Ягідки

Дорости до експорту

«Для середньо-крупних виробників, котрі вироблятимуть від 100 тонн ягід в сезон, малоцікавим буде внутрішній ринок ягоди», — вважає Олег Науменко.

Його компанія вже спробувала експортувати свою продукцію. Але поки що не здатна регулярно формувати потрібні партії. У 2019-му планують зібрати від 30 до 60 т ягоди, і то лише двох сортів. Загалом господарство культивує 11 сортів ягід, які мусять досягти періоду повного плодоношення.  

Дрібним виробникам Олег Науменко радить забути про оптовиків і самим щільно зайнятися вивченням місцевого ринку, прямими продажами кінцевому споживачу, котрого треба знати зблизька.

Спілкування з покупцем

«Сідаю в авто і особисто розвожу свою ягоду, щоби знати точно в лице свого покупця, — розповідає Олег. — Саме формування кінцевої бази споживача, пряма комунікація з ним, гарна упаковка і акуратний маркетинг дозволяють виходити на показники на 40% вищі за закупку оптовиків.

Не сприймайте серйозно паніку, яка була в цьому сезоні: мовляв, важко було продавати. Її підняли ті, хто заздалегідь стратегічно не визначився з тим, кому і в якому вигляді буде продавати свій продукт, хто його кінцева цільова аудиторія, як він до неї дійде».

А загалом, як розповідає Олег Науменко, 10-15 недобросовісних виробників здатні провалити ціну, попсувати ринок взагалі.

«Люди просто мали кілька гектарів землі і з якогось дива вирішили вирощувати саме органічну ягоду. Не подумали, що вони розташовані надто далеко від ключових трас. Придбали неякісні сорти, неліцензійний матеріал. Отримали низьку якість і вимушені були продавати задешево тим, хто бусами приїздив на плантації. І ця продукція потім пішла усім ланцюжком», — розповідає він.

Джерело фото: Ягідки
Джерело фото: Ягідки

Кооперація можлива з відповідальними виробниками

«У мене власне ставлення до кооперації, — уточнює Олег Науменко. — У Європі вона зрозуміла, бо там органічним ягідництвом займаються переважно сімейні ферми з ділянками від 20 соток до 2 га. І щоби розмовляти з мережами, виробники повинні об'єднуватися.

У нас ситуація інша. На піку свого розвитку, наприклад, наше господарство може вийти на 500-800 тонн річних обсягів. А це вже дозволяє бути самостійним суб'єктом на ринку.

Ми би не проти на початкових етапах кооперуватися і спільно працювати з колегами. Але тільки з тими, які бездоганно стежать за якістю, борються зі шкідниками, хворобами, дбають про оптимальне підживлення. Та навіть контролюють, як їхні співробітники миють руки перед збиранням ягоди.

Для кооперування повинні бути жорсткі конкретні нормативи. Я хочу приїхати і познайомитися із господарством партнера, готовий показати йому своє. Та поки що такої довіри та відкритості у нашому середовищі немає.

Ми об'їхали багато господарств — у багатьох відсутнє будь-яке стратегічне бачення розвитку, немає навіть основ планування хоча би на найближчі 3-5 років. З такими партнерами не бачу смислу ризикувати своєю репутацією і контрактами.

Джерело фото: Ягідки
Джерело фото: Ягідки

Об'єднання попереду

Думаю, нова культура поступово формуватиметься. Крупні інвестори, які зараз очікують реального плодоношення і вкладають в інфраструктуру, врешті, постануть перед потребою активно експортувати і об'єднуватися. Скажімо, навколо якоїсь третьої сторони — наприклад, великого спеціалізованого промислового холодильника.

Зараз поки що такі виробники переважно «варяться» на невдячному українському ринку. Їм тісно, тож рвуть одне одного на частини, не довіряють.

А от як тільки виходиш на експорт, то світ широко відкривається. Хтось знаходить цікаву тему, решта підтягується, разом створюють пул для просування. У цьому перспектива».


Для довідки: керівник СВК «Ягідки» Олег Науменко ділився своїм досвідом під час  бізнес-форуму «Органічний ягідний бізнес: помилки 2018 — перспективи 2019», який організували Organic Business School та Органік Стандарт. Форум зібрав представників більшості регіонів України, щоби професійно обговоритм найактуальніші питання ягідного ринку у 2018 році, помилки, провали, яких варто не припуститися у майбутньому.


Ірина Садова, AgroPortal.ua