Україні рекомендують перейняти досвід реформування системи освіти різних країн, адже основу вже закладено — далі потрібно лише адаптувати під свій менталітет, традиції та закони. А як щодо створення в Україні університету, повністю побудованого на західних принципах?

Американський університет у Києві запускає унікальну модель вищої освіти, яка забезпечує інноваційний глобальний досвід навчання.

На якому етапі варто реформувати освіту та що є найважливішим у навчальному процесі — розповідає AgroPortal.ua ректор Американського університету в Києві та професор економіки університету Кейс Вестерн Резерв (США) Роман Шеремета.

Сьогодні існує безліч курсів та програм, де за рік можна здобути спеціальність і розпочати кар’єру. Тож чи потрібен університет взагалі як місце для здобуття освіти?

Роман Шеремета: На мою думку, університет має декілька цілей. Перша — дати професійну освіту, щоб студенти здобули знання та навички, які будуть корисними для їхньої кар’єри. Але фактично в Україні це не так, і компаніям потрібно самим вчити випускників, оскількибільшість викладачів не знають потреб роботодавців.

Друга — університет створює зв’язки між людьми. Якщо ви вступили до Гарварду, то будете вчитися з людьми, які, фактично, змінюють цей світ. І такі зв’язки, безумовно, будуть важливими для майбутньої кар'єри.

Третя мета полягає в теорії відбору — більш здібні йдуть навчатися до університету, а менш здібні — ні. Тому диплом має цінність, якщо він походить з університету, де відбулася така селекція.

Четверта — навчити цінностей і допомогти сформуватися як особистість. Університет має створити таке середовище, де б людина навчилася самостійно думати і перейняла правильні цінності, такі як доброчесність, свобода вибору тощо.

Кожен уряд намагається реформувати вищу освіту. Приміром, у 2020-2021 роках в Україні було створено раду з питань розвитку вищої та професійно-технічної освіти для того, щоб визначити, яких фахівців потребує сучасний ринок. Та чи варто змінювати освіту вже на кінцевому етапі? Можливо, варто розпочати зі школи, чи навіть дитсадка?

Роман Шеремета: Під час навчання в школі та у перші роки університету викладачі американської системи освіти намагаються відкрити студентам увесь світ знань: вони говорять про біологію, географію, економіку тощо. Тому часто буває, що студент, навчаючись у школі, бере університетські класи, які зараховуються в шкільну програму, або навпаки — обирає шкільні предмети, які зможе перезарахувати вже в університеті. В Україні такого, на жаль, немає, але це класний досвід.

Стосовно загалом освіти в Україні, то мені неодноразово пропонували долучитися до формування цієї сфери на законодавчому рівні, але я відмовлявся. Чому? Бо для того, щоб щось змінювати, має бути політична воля, яка допомагатиме впроваджувати ці зміни. Зважаючи на те, як змінювалися наші міністри освіти, то така воля — відсутня.

Набагато ефективніше робити ці зміни знизу догори. Саме тому я переїжджаю до України в ролі ректора Американського університету в Києві, щоб показати, як ефективно може працювати університет, і слідувати при цьому — повертаємося до першого запитання — всім його цілям.

Як зробити освіту ближчою до бізнесу? Адже дуже часто в Україні процес проходження виробничого навчання є «галочковим».

Роман Шеремета: Взагалі практика в західній системі освіти відіграє важливу роль. Коли під час навчання в університеті студент проходить практику в певній компанії, то часто він там і залишається працювати. Та й на майбутнє, якщо в резюме місцем практики зазначена якась крута компанія, то це зараховується як плюс.

Але тут варто ще сказати про практику не як окрему складову навчального процесу, а як сам процес. Наприклад, є курс із маркетингу. Університет може зв’язатися з будь-якою компанією і запропонувати їм, щоб слухачі курсу зробили для якогось продукту безкоштовний аналіз ринку. Потім ці рішення будуть представлені керівництву компанії. Таким чином студенти отримують не лише суху теорію, а й практичні маркетингові навички.

Як мотивувати студентів покоління Z?

Роман Шеремета: Особливість моїх пар у тому, що я не вимагаю відвідування. Якщо студенти не приходять, значить я їх не зумів змотивувати. Моя задача — створити якісний продукт, щоб студент був сам зацікавлений приходити на пари. Чому ми ходимо на лекції до відомих людей? Чому дивимося TEDx? Бо нам цікаві ці люди. 

COVID перевів освіту частково в онлайн-режим. Спочатку був супротив та нерозуміння, як організувати цей процес, з боку закладів освіти, та з часом всі призвичаїлися. Чи може стати така форма навчання основною для українських студентів?

Роман Шеремета: Майбутнє за онлайн-освітою. Арізонський університет має більше 70 тис. студентів онлайн, і така ж кількість на очній формі навчання. Це говорить про те, що якість онлайн-навчання в Арізоні є дуже високою.

Але тут питання формату подачі інформації — сидіти в Zoom і слухати монотонні лекції не дуже цікаво. Зараз я готую курс «Економіка для менеджерів»: зі мною три камери, позаду зелений екран, на який ми потім додамо ілюстрації, і студенти фактично будуть дивитися готовий YouTube-ролик. 

Ви працюєте в США тривалий час. Наскільки великою є «освітня прірва» між американськими та українськими студентами?

Роман Шеремета: Відмінність у тому, що в американському університеті студент платить за свою освіту. Коли платиш за продукт, то починаєш його цінувати. До того ж вони знають, що після закінчення університету отримають квиток у життя, так би мовити, зроблять важливий крок інтеграції в суспільство. 

Що цікаво: студент, який здобув 4-річну освіту, протягом свого життя заробить у США на $1 млн більше, ніж той, що не закінчив навчання. 

Бажаємо Американському університету продуктивної роботи в Києві!


Іванна Панасюк, AgroPortal.ua 

Мультимедіа