Зерно програє залізничну конкуренцію металургійній продукції

23 червня 2022, 14:16 1718

Найбільші обсяги експорту зерна з України припадають на залізничний транспорт, але, схоже, потенціал спроможності перевезень залізницею вже вичерпаний.

Таку думку висловив генеральний директор асоціації «Український клуб аграрного бізнесу» Роман Сластьон в колонці на ЕП

Він зазначає, що середньодобові обсяги передачі вагонів через задіяні 13 пунктів перетину кордону з європейськими країнами вже третій місяць знаходяться біля позначки 1900 вагонів/добу, що в підсумку дає 3,3-3,5 млн т експорту. 

«Фактично відбувається конкуренція різних типів вантажів за спроможність втиснутися у цей щільний графік та пробратися через загальну накопичену чергу вагонів», — пояснює експерт. 

Залізна руда складає значну частку експорту залізницею — за травень 2022 року щодоби відправляли близько 850 вагонів з рудою із загальним місячним експортом 1,8 млн т, — тобто понад 50% усього обсягу залізничного експорту. Довоєнний експорт руди становив 3,5-4 млн т на місяць, з яких залізницею до країн ЄС експортувалося близько 1,3 млн т на місяць. 

«Тобто зараз залізницею перевозиться на експорт в середньому на 500 тис. т руди на місяць більше, і під ці додаткові обсяги металурги досить швидко знайшли в ЄС вагони. Тож наразі залізниця забезпечує близько 50% від загального довоєнного експорту руди», — уточнив Сластьон.

Зерна ж минулого місяця експортували залізницею лише 680 тис. т при середньому темпі 360 вагонів/добу, що складає 19% від загального обсягу вантажів. Порівнюючи цей обсяг із довоєнним експортом 5-6 млн т на місяць, зрозуміло, що залізниця забезпечує лише 14% звичних обсягів.

Роман Сластьон, генеральний директор УКАБ

«Фактично зерно конкурує з рудою як за вагони вузької колії, так і за пропускну здатність залізничних прикордонних переходів з ЄС. І поки, на жаль, програє конкуренцію більш консолідованим металургійним компаніям за доступ до цього логістичного ресурсу».

Не на користь конкурентоспроможності агросектору, як вважає експерт, грають і давні преференції, якими користуються перевізники руди, — нижчі тарифи на перевезення по 1-му класу вантажів, а також низькі ставки на користування вагонами.

За його словами, виходить, що «Укрзалізниця» продовжує везти залізну руду в збиток, при цьому намагаючись перекрити «мінус» за рахунок інших вантажів.

«З огляду на глобальну продовольчу кризу та необхідність збалансованого розподілу між секторами економіки обмеженого ресурсу залізниці ще на початку квітня пропонувалося розподілити ліміти на перевезення різних типів вантажів по кожному прикордонному стику. Проте цей підхід в підсумку так і не знайшов підтримки з боку представників уряду.

Схоже, без зміни підходів Україна продовжить використовувати спроможності залізниці переважно під експорт залізної руди, в той час як з усіх майданчиків звучатиме заклик нарощувати експорт продовольства», — підсумував Сластьон.