Верховна Рада України прийняла в другому читанні проєкт закону, який передбачає значне спрощення умов ліцензування та зберігання пального для сільгоспвиробників.
Як говориться у повідомленні Всеукраїнської Аграрної Ради, нові умови передбачені у проєкті закону «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (№10346).
Зазначається, що чинна система регулювання обігу пального містить низку вимог, які на практиці взагалі неможливо виконати. Це призводить до значних проблем у підприємств та необґрунтованих штрафних санкцій. Зокрема:
- в ліцензії необхідно вказувати обсяг та місцезнаходження всіх нестаціонарних ємностей місткістю більше 5 літрів (невеликі каністри, бочки тощо). За невірно зазначене місцезнаходження хоча б однієї ємності більше 5 літрів, або наявність незазначеної ємності передбачено анулювання ліцензії і штраф у розмірі 500 тис. грн;
- в ліцензії треба вказувати адресу зберігання пального, а це не завжди є можливим, адже у поля, де аграрії зберігають пальне, немає адреси. Неправильно вказана адреса веде до анулювання ліцензії і штрафу 500 тис. грн;
- в міжсезоння аграрії змішують як зимове, так і літнє дизельне пальне, що згідно вимог чинного законодавства є виробництвом пального без ліцензії — штраф більше 1 млн грн;
- заправлення техніки пальним за договорами підряду підпадає під визначення реалізації пального і веде до штрафу у розмірі 500 тис. грн;
- завищений рівень штрафних санкцій за зберігання пального для власних потреб без ліцензії (500 тис. грн за перше порушення) не є співрозмірним із ризиком, який створює таке зберігання пального.
Зміни у проєкті закону №10346 передбачають:
- для абсолютної більшості аграрних підприємств ліцензії на право зберігання пального для власних потреб будуть видаватися в автоматичному режимі за заявницьким принципом;
- встановлюється диференціація вимог щодо вказання у заяві про видачу ліцензії місткості ємностей для зберігання пального та місця знаходження, залежно від їх типу: для стаціонарних резервуарів — місткість та місце знаходження кожного резервуару; для нестаціонарних ємностей місткістю понад 250 літрів кожна — їхню загальну місткість; для інших нестаціонарних ємностей — тільки зазначення їх наявності або відсутності;
- надається можливість вказувати кадастровий номер земельної ділянки замість адреси місцезнаходження ємностей, що використовуються для зберігання пального;
- не вважатиметься оптовою торгівлею пальним заправлення пальним за договорами підряду що відноситься до власного споживання відповідно до підпункту 14.1.212 Податкового кодексу України;
- на рівні закону закріплено, що змішування зимового та літнього дизельного пального не вважатиметься виробництвом пального;
- суттєве зменшення рівня штрафних санкцій, які накладаються за зберігання пального для власних потреб без наявності ліцензії. Замість поточних 500 тис. грн встановлюється диференційований розмір: за перше порушення — 4 мінімальні заробітні плати (32 тис. грн в 2024 році); друге — 8 мінімальних заробітних плат (64 тис. грн); третє і більше — 85 мінімальних заробітних плат (680 тис. грн).