Повернення до довоєнної торгівлі: гроші від логістики підуть до аграрія

12 березня 2024, 09:50 2219

За минулі два роки ринок трейду структурно змінився. За неповний сезон з 1 липня по 24 лютого 2021/22, згідно митної статистики, 70% експорту зернових та олійних здійснювали 12 компаній. За цей же період у сезоні 2022/23 70% експорту здійснили 103 компанії. За аналогічний період сезону 2023/24, коли ринок уже пристосувався до умов війни і стабілізувався, 70% експорту здійснюють 62 компанії.

Про це розповів трейдер компанії Risoil Тимур Шишлов під час онлайн-зустрічі Trend&Hedge Club.

propData.content.image
Тимур Шишлов, трейдер компанії Risoil

Компанії, які здійснювали до війни 70% експорту, зараз роблять 30%. Це свідчить про те, що значно зросла конкуренція і збільшується кількість тих, хто купує товар на внутрішньому ринку. Але при цьому кількість вільного товару для продажу значно зменшилася. На ринку з’явився новий кластер гравців, які беруть на себе більші ризики задля отримання прибутку.

Трейдер розповідає, що до війни ринок був настільки ефективним і висококонкурентним, що вся структурна маржа майже повністю віддавалася фермеру і кінцевому споживачу. 

propData.content.image
Тимур Шишлов, трейдер компанії Risoil

Щоб забезпечити товаром свою інфраструктуру, великим гравцям потрібно було постійно купувати продукцію на конкурентних умовах. І ця конкуренція за клієнта і частку ринку була наскільки високою, що трейдерам доводилося купувати раніше товар дорожче, ніж вони його могли згодом продати. І така ситуація була на ринку збуту: щоб мультинаціоналу задовольнити всіх своїх клієнтів і бути на ринку, трейдер мав раніше купувати дорого, продавати дешево, ще й при цьому заробляти.

Тимур Шишлов наголошує, що з початку повномасштабної війни картина кардинально змінилася: мультинаціональні компанії через безпекові ліміти взагалі зупинили операції, повернулися на ринок з літа-осені 2022 року, але зі значно меншими апетитами, а деякі великі гравці досі не повернулися. 

«Під час тотальної невизначеності на всіх етапах і ланцюжках фермер мусив віддавати продукцію дешево, щоб отримати гроші, а кінцевий споживач мусить переплачувати, щоб доставили товар. Склалася ситуація, коли гроші від фермера та кінцевого споживача перетекли у руки логістики (перевізники, перевалка, фрахт) і в меншій частині — до трейдерів. Але ми повільно рухаємося назад, і є позитивний тренд для нашого аграрія», — зазначає Тимур Шишлов.

За словами трейдера, якщо обсяги експорту збережуться, то ринок поступово прийде до довоєнної торгівлі, стане ефективним, і гроші повернуться від логістики і трейдерів назад до аграрія та споживача.


Людмила Лебідь, AgroPortal.ua