Пальне до посівної: чи очікувати дефіциту через страйки на кордоні

08 лютого 2024, 08:44 2161

Експерти та учасники ринку пального сумніваються, що посівна здатна стати причиною здорожчання пального.

Через диверсифікацію постачань та високу конкурентність ринку ціна залежатиме більше від котирувань нафтопродуктів у ЄС, а також курсу національної валюти, пише Delo.ua.

«Сезонний фактор посівної останніми роками не працює. Фантомні болі від посівної у нас на ринку пов’язані з ситуацією, яка склалася ще в 90-х, коли на ринку були лише вітчизняні нафтопереробні заводи, котрі не могли забезпечити внутрішній ринок у повному обсязі. Тоді дійсно були дефіцити та зростання цін на пальне. А коли ринок відкрили для імпорту, то ця проблема зникла», — розповів директор консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн.

Експерт зазначає, що раніше багато трейдерів завозили в країну великі обсяги пального саме під посівну. Проте через слабкий попит вони не могли його одразу реалізувати, тому були змушені продавати за нижчими цінами, що знижувало їх загалом на ринку.

«Єдиним фактором, який може вплинути на постачання пального, є блокування польського кордону. Тому що тоді в нас залишаються тільки південні порти та південні кордони, а західні кордони будуть заблоковані. Це дещо погіршить ситуацію, але не критично», — вважає директор з маркетингу мережі АЗС «БРСМ-Нафта» Олександр Мельничук.

За словами аналітика консалтингової компанії «НафтоРинок» Олександра Сіренка, з листопада 2023 року більша частина дизпалива в Україну надходить з Румунії та Молдови. Також досить багато палива постачається через дунайські порти, тому передумов для дефіциту та різкого зростання цін немає.

Водночас засновник ГК «Прайм» Дмитро Льоушкін зазначив, що трейдери цього року підготувалися до високого сезону споживання краще, ніж торік, докупивши транспорт і пропрацювавши нові логістичні канали. За його словами, зараз потенційна спроможність трейдерів із постачань палива в країну є вдвічі більшою за потреби аграріїв для посівної.