Названо ціну пшениці за умови стабільної роботи глибоководних портів

10 жовтня 2023, 15:35 10036

Україна конкурує на ринку зерна в умовах, коли логістика постійно дорожчає через ризики, пов'язані з війною.

Як повідомляють аналітики Barva Invest у Telegramпокупець прагне придбати за найнижчими цінами зерно, поставлене в порт імпортера.

«Тож відповідь на запитання «яка ціна мала б бути в порту» залежить від усіх затрат, що переслідують зерно від моменту довезення до порту експортера до порту імпортера. В період до повномасштабного вторгнення вартість нашого фрахту була майже ідентичною до румунської, адже нам потрібно долати майже однаковий шлях (як за протяжністю, так і за зборами в Босфорі)», — пояснюють експерти.

Тож маємо «ідеальну» математику: C&F-Єгипет 256 $/т — 16 $/т (фрахт) — 10 $/т перевалка на судно = 230 $/т CPT-Одеса, підраховують фахівці.

І додають, що обстріли портової інфраструктури призводять до зменшення кількості  судновласників, які готові ризикувати екіпажем та судном, тож їх потрібно «заманювати» винагородами за воєнні ризики.

«Через це фрахт з Одеси може бути значно дорожчий, ніж із Констанци — 40 $/т проти 16 $/т. Перевалка в Одесі також дорожча, ніж у часи, коли все працювало, як годинник, всі причали були розписані на тижні вперед, а зерно накопичувалось на припортових елеваторах. Зараз все це — ризик, зумовлений терором росії. Тож постійних затрат багато, а потік суден та безпекові заходи обмежують завантаженість терміналів. Через це перевалка значно дорожча і зараз коштує близько 27 $/т. На різних стадіях логістичного ланцюжка оператори ринку закладають собі прибуток a.k.a. «за воєнні ризики», що виливається у додаткових 10-15 $/т», — додають Barva Invest.

Тож замість ідеальних 230 $/т зараз така математика: C&F-Єгипет 256 $/т — 40 $/т (фрахт) — 27+ $/т перевалка на судно — 12 $/т інші оператори ринку = 177 $/т CPT-Одеса.

«На такі ціни можна розраховувати, якщо морські порти запрацюють хоча б на рівні, який був минулої осені (із зерновим коридором). Поки з портів вийшло замало суден, і це лише перші кроки, а не повноцінна робота портів, тож усі дотичні затрати значно вищі, що і буде відображатись на нижчих закупівельних цінах», — вважають експерти.