Така тенденція на ринку логістики разом із висхідним трендом на ринку основних зернових дає тим фермерам, хто зміг протримати кукурудзу до цього моменту, можливість реалізувати свою продукцію на $25-30/т дорожче, ніж ще декілька місяців тому.
Ринок зерна — це завжди сезонність. На сьогодні сільськогосподарські товаровиробники фіксують сезонний спад експортної активності, що призводить до просідання ставок на перевезення всіма видами транспорту.
За інформацією директора департаменту зовнішньоекономічної діяльності Групи АГРОТРЕЙД Андрія Бута, зокрема, доставка з північних регіонів у порт залізницею зараз дешевша, ніж узимку, мінімум на $10, а морський фрахт, наприклад, в Іспанію судном 25-30 тис. т зараз обійдеться у $25/т, тоді як у листопаді-грудні це було $42-43/т, тобто здешевлення на $17-18.
Ставки, перевалка на терміналах у портах Одеси, Чорноморська та Південного наприкінці сезону також знаходяться «під тиском», і, відповідно, термінали вимушені зменшувати ставки, аби забезпечити себе роботою до початку нового сезону, що стартує через півтора місяці.
Така тенденція на ринку логістики разом із висхідним трендом на ринку основних зернових дає тим фермерам, хто зміг протримати кукурудзу до цього моменту, можливість реалізувати свою продукцію на $25-30/т дорожче, ніж ще декілька місяців тому.
Але, додає він, тут потрібно бути обережним, оскільки вікно можливостей для українських зернових залишається не таким великим — через місяць-два зерно з Південної Америки буде масово з’являтись на ринку, створюючи конкуренцію для нашого агровиробництва.
Порівнюючи ситуацію з минулим роком, Андрій Бут насамперед згадує, яким був період травня – червня 2023 року: в цей час з України експорт водним шляхом йшов переважно через Дунай, адже зернова ініціатива ООН де-факто зупинилась через саботаж росії. У травні 2023 року експорт через глибоководні порти склав лише близько 1,3 млн т, у червні — 2 млн т, а порівняно із залишками зерна в Україні це дуже незначні темпи експорту.
Логістична ситуація наприкінці весни та влітку 2023 року і ситуація зараз — це повністю різні картини. У 2023-му Одеса частково працює, а у 2024-му — значне навантаження, близьке до довоєнних рівнів. У 2023-му Дунай працює активно, а у 2024-му — майже повністю стоїть, і ставки фрахту на баржі мінімальні з початку широкомасштабного вторгнення. У 2023 році західний кордон абсорбує значні обсяги через малу активність морського експорту, а у 2024-му — термінали на кордонах завантажені слабко.
За словами фахівця, якщо порівнювати на прикладі доставки кукурудзи з центральних або північних регіонів до Єгипту торік через дунайські порти і 2024 року через Одесу, то загалом логістика нині дешевша на $30-35/т.
Водночас Андрій Бут наголошує, що для ефективного функціонування аграрного сектору України альтернативи морським шляхам немає і не може бути.
За його словами, масовий експорт через сухі порти та «шляхи солідарності» — лише тимчасовий захід на час повномасштабного вторгнення. До великої війни експорт через західні кордони був економічно виправданим лише для виробників із західних регіонів України або ж у разі якихось викривлень ринку. Вже зараз у компанії бачать, що навіть попри більші інвестиції у розвиток інфраструктури, переважно українське зерно експортується через глибоководні порти. До того ж море — це доступ до ринків Азії. Європа — великий ринок, що імпортує багато зерна, особливо кукурудзи, але море дає українському збіжжю доступ до ринків усього світу.
На сьогодні 99% реалізації агропродукції компанії відбувається через глибоководні порти. Вантажать у Чорноморську, Південному, Одесі — залежно від того, де зручніше зробити перевалку тієї чи іншої партії та кооперуватися з партнерами.
Лейтмотивом роботи 2024 року для Групи АГРОТРЕЙД стала кооперація з іншими виробниками-учасниками ринку. У такий спосіб вигравали всі — завдяки укрупненню партій вдавалось знаходити кращі ставки морського фрахту, отримувати кращі умови перевалки, підстраховувати щодо обсягів один одного, якщо зміщувались строки доставки.
Формування збірних партій зерна разом із одним або декількома партнерами дає змогу покращити ефективність та знизити ризики експорту. Тут має бути все прозоро і чесно.
Натомість нині лише 1% експорту Групи АГРОТРЕЙД припадає на автомобільні перевезення, якими доставляють до Європи нішеву продукцію — наразі це насіння гірчиці.
Директор агропромислового департаменту Групи АГРОТРЕЙД Олександр Овсяник додає, що загалом на підприємстві не дуже задоволені наявною ціновою ситуацією на світовому ринку.
Ціни на озимий ріпак та сою близькі до прогнозованих нами у бюджетних планах, але по інших культурах, хоч і є позитивні зрушення, ціна на них не відповідає нашим очікуванням.
За його словами, у нинішньому маркетинговому сезоні для Групи АГРОТРЕЙД найрентабельнішою культурою стала соя. Це пояснюється тим, що торік її врожайність у компанії була на високому рівні, а ціни на сою на світовому ринку наразі сприятливі. Ці два фактори і забезпечили такий результат.
Алла Стрижеус, AgroPortal.ua