«Амарант із урожаєм виносить в рази менше природних мінералів, ніж пшениця чи кукурудза, але при цьому має однакову виручку від реалізації. Наразі закупівельна ціна на амарант — 25 тис. грн/т. Крім того, культура не потребує внесення мінеральних добрив», — розповідає він.
Серед переваг вирощування амаранту також можна відмітити:
- розсолює слабозасолені ґрунти;
- має кореневу систему, що здатна заглиблюватися до 7 м (підтягує мінерали на поверхню для наступних культур у сівозміні);
- є чудовим компонентом сумішей покривних культур, які є основою регенеративного землеробства (і навіть у пожнивних посівах виконує роль покривної культури, забезпечуючи ґрунтову біоту живленням аж до приморозків, які виступають природним десикантом);
- росте на бідних ґрунтах, наприклад на пісках Херсонщини;
- залишає після себе багато азоту (в листі до 47% білка);
- здатний скласти конкуренцію кукурудзі як сировині для силосу та біогазових установок, як мінімум удвічі зменшуючи кількість площ, що інтенсивно використовуються.
Щодо реалізації вирощеного, то з цим у сільгоспвиробників проблем немає, адже Асоціація виробників амаранту та амарантової продукції активно налагоджує зв’язки з представниками переробних підприємств і торгівлі з усього світу, популяризуючи українську продукцію.
«Європа до нас ближча, тому країни ЄС є основою співпраці. Америка, Канада, Мексика знаходяться далеко, тому в цих регіонах реальною є торгівля високомаржинальними товарами, наприклад, амарантовою олією. Але запити є різні. Загалом у світі понад 700 компаній, що переробляють насіння амаранту, а дотичних до теми амаранту — понад 1500», — зазначає експерт.
За його словами, дуже цікавляться вирощуванням та глибокою переробкою амаранту в Кенії та Танзанії. В Індії вживаються як рослини, так і продукти переробки та борошно. В Непалі є активні науковці, що працюють із амарантом, і міжнародні організації, які можуть їм у цьому допомогти.
«Сьогодні українські компанії експортують насіння амаранту і продукти його переробки. Мета українських виробників — знайти свою нішу на міжнародних ринках і дивувати світ амарантовими інноваціями. Попит є і буде», — стверджує Олександр Дуда.
Людмила Лебідь, AgroPortal.ua