Соєва стратегія: ризик чи перевага для аграрія

06 червня 2025, 05:54 360

Українські аграрії наближаються до виконання ринкових прогнозів за площами під соєю: на початок червня, за офіційною інформацією Мінагрополітики, вже посіяно 2,23 млн га, що складає 92% від плану. Тим часом цінова ситуація й аналітика експертів підтверджують перспективність української сої на світових ринках, особливо ЄС.

За попередніми прогнозами, найбільший ринок-імпортер української сої — ЄС — зменшить посівні площі під культурою у 2025 році (близько -5%), утім, вони лишаються на історично високому рівні після рекорду минулого року.

Про це розповів виконавчий директор Асоціації «Дунайська Соя» Володимир Пугачов під час заходу «Дискусійний Соєвий Клуб: Фокус на органічне виробництво».

За його словами, Україна має потенціал щодо збільшення виробництва сої, а також сталості виробництва та переходу на органічну продукцію. 

Тим часом усі прогнози — як гравців ринку, так і аналітиків — свідчили про зменшення в Україні площ під соєю на противагу минулому року.

Аналітик олійних ринків «АПК-Інформ» Світлана Киричок озвучувала попередні цифри зниження посівних площ під соєю на 10-13% порівняно з показником попереднього року — до 2,3-2,35 млн га. 

Світлана Киричок, аналітик олійних ринків «АПК-Інформ»

Буде деяке скорочення площ у центральних областях та на півдні, там, де культура не може реалізувати повною мірою свій потенціал через кліматичні умови. Основне виробництво сої залишиться зосередженим у центральній, західній та північній частині України.

Водночас аналітики не відкидали можливості, що у разі настання сприятливих погодних умов можна очікувати посівів під соєю більше за ринковий прогноз, що вплине на врожай, обсяги експорту та переробки. 

Перспективність сої та експортні можливості

Торік частка сої у площах під всіма олійними в Україні сягала 30%. Культура посіла друге місце серед олійних, поступаючись лише соняшнику за обсягами виробництва. Також у сезоні 2024/2025 соя вперше з 2018 року мала найвищий показник експорту серед олійних після ріпаку.

Анна Платонова, старший ціновий оглядач ринку олійних культур і продуктів їх переробки в Чорноморському регіоні Fastmarkets

Сезон 2024/2025 став особливим для сої як щодо вирощування, переробки, так і експорту. Україна входить до топ-10 виробників сої у світі та є одним із найбільших її постачальників до ЄС, але на глобальному ринку не впливає на ціни. Також найбільшими імпортерами української сої є Туреччина, Індія. Новим імпортером, який додався цього сезону, став Пакистан. 

ЄС залишиться одним із ключових ринків для української сої, найактивнішими покупцями є Нідерланди та Італія. Наступного сезону експортний потенціал української сої залежатиме від подальшої політики ЄС. Також на позицію України матимуть вплив торговельні війни та нестабільність на ринках.

Стратегічні рекомендації для виробників сої 

В Асоціації «Дунайська Соя» наголошують, що вітчизняним виробникам і переробникам сої необхідно враховувати такі фактори впливу на галузь поточного сезону:

  • підвищений інтерес до не ГМ-сої, вирощеної з дотриманням підходів ЄС;
  • зростання попиту харчової галузі з виробництва рослинних замінників тваринних білків;
  • адміністративні вимоги імплементації регламенту ЄС 2023/1115 щодо протидії знелісненню, наприклад, простежуваність, підтвердження знеліснення ділянок після 2020 року та легальності вирощування сої.

Акцент на дедалі більший попит на органічну сою

За даними «Органік Стандарт», 2023 року органічна соя в загальному обсязі експорту, контрольованому компанією, складала 32,3%. Відповідно до даних Європейського статистичного агентства, Україна демонструє зростання обсягів експорту за всіма категоріями органічної продукції. Зокрема, збільшення білкових і олійних культур, до яких належить соя, відбулося на 23%.

За словами провідного фахівця із сертифікації «Органік Стандарт» Василя Шукаловича, така висхідна тенденція є свідченням того, що система контролю за якістю та відповідністю стандартам ЄС в Україні працює. 

Експерт зазначає, що 2020 року в структурі експорту бобових соя займала 84%, а вже у 2022-2023 роках — 96% від загального експорту органічних бобових. Це відбувається тому, що вже є відпрацьовані технології органічного виробництва, забезпечення належної якості відповідно до потреб імпортерів, попит, який зростає.

«Дедалі більший попит знайшов відгук у зростанні обсягів експорту сої, які за період 2022-2024 років збільшились зі 25 тис. т до 52 тис. т, тобто фактично вдвічі», — розповідає Василь Шукалович. 

У «Органік Стандарт» зазначають, що якісні показники продукції значно покращилися. Але виклики для експортерів органічної сої залишилися, і один із найпоширеніших — підозри щодо органічної якості продукції (залишки недозволених речовин). 

Василь Шукалович, провідний фахівець із сертифікації «Органік Стандарт»

На тлі зростання обсягів відвантажень кількість виявлених випадків пестицидів у сої знаходиться на досить низькому рівні. Як орган сертифікації контролюємо це, й у нас налагоджена система для забезпечення належного контролю в таких випадках. Ця система дозволяє мати певну доказову базу для того, щоб вирішувати питання та встановлювати причини такого забруднення.

Крім того, інколи виникають запитання щодо якості самої продукції, дотримання специфічних якісних характеристик сої, є проблема з недобросовісною поведінкою імпортерів. 

«У будь-якому випадку для виробників, які займаються виробництвом органічної сої, важливим є дотримання належної культури виробництва та забезпечення належних умов зберігання й транспортування продукції для того, щоб запобігти цим викликам», — зазначає Василь Шукалович. 

Європейські переробники готові купувати українську сою

Директор компанії GmbH Agriprotein, яка торік у переробці мала 56% органічної сої українського походження, Амос Рамзауер розповідає, що довіра до української продукції підвищилася, і попри війну росії проти України логістичні ланцюги постачань функціонують. 

Амос Рамзауер, директор компанії GmbH Agriprotein

Українська органічна соя робить суттєвий внесок у забезпечення протеїнами західноєвропейської комбікормової продукції. Декілька високоефективних українських постачальників успішно зарекомендували себе в цьому сегменті ринку. Останніми роками були питання та занепокоєння щодо надійності органічної сертифікації, але вони були успішно розвіяні для багатьох постачальників завдяки хорошій роботі авторитетних органічних інспекційних органів, таких як «Органік Стандарт».

За словами Амоса Рамзауера, загальний ринок органічної сої продовжить зростати, місце України на ньому є значним. Незважаючи на те, що органічне вирощування сої набуває дедалі більшого значення в ЄС, Україна продовжуватиме робити значний внесок у майбутньому. 

Експерт звернув увагу на те, що українська органічна соя не є конкурентоспроможною за ціною як замінник великого імпорту органічної соєвої макухи з Китаю. Але українська органічна соя знаходить свій шлях на органічні ринки преміум-класу (Naturland, Bioland, BioSuisse тощо).

Рекомендації для виробників органічної сої:

  • продовжувати стабілізувати імідж української органічної продукції;
  • адаптуватися до сертифікаційних вимог преміальних органічних ринків;
  • зробити органічне вирощування сої більш сталим; 
  • вчасно враховувати вимоги EUDR;
  • вдосконалювати передові логістичні схеми з метою зменшення прямих і непрямих витрат.

Підтримка фермерів у переході на органічне виробництво

Міжнародний холдинг, який об’єднує представництва в країнах Європи, Африки та Китаю, також закуповує для переробки українську органічну сою. Основний напрям діяльності групи компаній — виробництво кормів для тварин, зокрема соєвої макухи. Останні два роки виробник вийшов на ринок продуктів харчування з рафінованими та вимороженими органічними оліями. У ЄС виробництво олій здійснюється компанією за давальницькою схемою в Італії, Румунії, Нідерландах і Бельгії. В Україні міжнародна компанія представлена підприємством «АгріБіо Україна». 

Андрій Камінський, директор «АгріБіо Україна»

Українські виробники вже четвертий рік працюють в умовах обмеженого фінансування, ускладненої логістики та низьких цін. Ці фактори зупиняють розвиток підприємств і скорочують обсяги експорту. Однак компанії, які можуть заручитися підтримкою міжнародних партнерів, мають змогу планувати, удосконалювати технології та виходити на нові ринки. Ми вбачаємо перспективу в переході фермерів на вирощування органічних зернових і олійних культур. Цей ринок є нішевим і дозволяє виробникам отримувати цінову премію порівняно зі звичайним ринком. Ціни на органічні культури в середньому на 25-30% вищі. До речі, в олійній групі найвища маржинальна спроможність. 

Компанія «АгріБіо Україна» пропонує допомогу агровиробникам під час переходу на вирощування органічної продукції. Зокрема, щодо регуляторних вимог у країнах-імпортерах ЄС, доступу до фінансування виробництва й експортних операцій, оптимізації логістики, а також продажу товарів перехідного періоду — від традиційного до органічного. 

За словами Андрія Камінського, компанія готова інвестувати в українських фермерів, працюючи з ними у спільних проєктах, зокрема з контрактного вирощування. Це дасть аграріям можливість отримувати альтернативні джерела фінансування від партнера, планувати вирощування й витрати на виробництво, гарантувати збут продукції, зменшити витрати на зберігання та логістику, отримувати додатковий прибуток.


Людмила Лебідь, AgroPortal.ua