Для українських виробників молочної продукції міжнародна виставка Gulfood (м. Дубай, ОАЕ) стала особливою, адже цього року вперше Україна була представлена Національним молочним стендом. П’ять виробників демонстрували свої продукти, і для всіх компаній це був перший досвід експонування на Gulfood.
Про враження, результати роботи на виставці та подальші експортні стратегії AgroPortal.ua запитав у компаній-учасниць Gulfood-2025.
Молочна компанія «Галичина», яка є одним із лідерів у виробництві українських кисломолочних продуктів і йогуртів, має широкий асортимент продукції та реалізує її під чотирма торговими марками: ТМ «Галичина», ТМ «Ґо Карпати», ТМ Yommy та ТМ «Галичанське».
Компанія експортує кисломолочну продукцію до 7 країн світу, а також промислову групу товарів (сухе знежирене молоко та масло моноліт) — ще до 8 країн.
«Цьогоріч ми вперше взяли участь у виставці Gulfood-2025, оскільки ринок регіону MENA, Близького Сходу та Північної Африки є для нас новим і цікавим. Ми розглядаємо ці ринки як додаткові можливості для презентації нашої продукції та популяризації українських молочних продуктів на світовій арені. Оскільки кисломолочна продукція має обмежений термін придатності, на виставку ми привезли категорії продуктів із тривалим терміном зберігання — молоко та вершки довготривалого зберігання, масло та рослинні напої. Середній термін придатності цих продуктів складає від шести місяців до одного року», — розповіла керівник відділу експорту компанії «Галичина» Галина Хлоп'яча.
За її словами, для компанії цікавими ринками є ОАЕ, Саудівська Аравія та Катар, а також інші країни Близького Сходу та Африки. Окрім того, «Галичина» отримала численні запити від учасників виставки з країн Середньої Азії та Південної Кореї. Здебільшого відвідувачі були зацікавлені у продуктах із тривалим терміном зберігання та вершковому маслі.
Після проведених перемовин із потенційними клієнтами перед виробником стоїть декілька завдань: визначити найбільш ефективні схеми доставки в ці регіони, а також оцінити реальну зацікавленість як з боку дистриб’юторів, так і кінцевих споживачів.
Компанія «Прайм Снек» (ТМ snEco) відома виробництвом сирних снеків за унікальною технологією, яка запатентована в Україні й очікує на підтвердження патенту в Європі. Ця продукція унікальна не лише для України, а й для світового ринку, тому компанія регулярно бере участь у конкурсах інноваційних продуктів і нещодавно здобула перемогу на виставці Sial (Франція).
Проте цей продукт був уперше представлений на виставці Gulfood і відразу відзначений в категорії Next Level Product, увійшовши до переліку номінантів Gulfood Innovation Awards 2025 у категорії Best Ready-to-Eat Product. Це підтверджує інноваційність і унікальність сирних кульок ТМ snEco.
«Ми експортуємо продукцію по всьому світу — від США до Японії через усю Європу. Однак країни Близького Сходу та Середньої Азії поки що відсутні у списку. Саме це і стало основною причиною нашої участі у виставці Gulfood, де збираються баєри та імпортери-дистриб’ютори з усього Близького Сходу та Північної Африки», — розповів співзасновник та директор із продажів компанії «Прайм Снек» (ТМ snEco) Вадим Гришин.
Він зазначив, що світовий ринок снеків розвивається дуже динамічно, і продукція викликає інтерес у потенційних покупців, проте кожен ринок має свої особливості й традиції споживання.
«Наприклад, ми отримали багато контактів з Індії та Пакистану. Їхні представники з цікавістю куштували наші снеки, але зазначали: «Нам потрібні спеції. Додайте приправи — і це чудово продаватиметься у наших країнах!» Тому дуже важливо адаптувати продукти під ринки, на які компанії починають експортувати, оскільки країни відрізняються за уподобаннями — від дизайну паковання до смакових характеристик, і на це варто зважати», — переконаний Вадим Гришин.
Також у «Прайм Снек» розповіли історію про відвідувачку, яка дізналася про унікальні сирні снеки ще на виставці SIAL2024, але не змогла знайти там стенд компанії, тож знайшла їх на Gulfood. Цей випадок ще раз підкреслює важливість участі у якомога більшій кількості виставок, адже інколи потрібно «засвітитися» не один раз, перш ніж про тебе дізнаються, запам’ятають і почнуть співпрацювати.
ТзОВ «Ратнівський молокозавод» уже багато років працює і має досвід експорту з такими регіонами як Близький Схід, Африка, Азія, а українська продукція користується попитом у Єгипті, Ізраїлі, Йорданії, Азербайджані, Грузії, Кувейті, ОАЕ. Виробник наразі працює над отриманням єврономеру, щоб і надалі розширювати свої ринки збуту.
«Ми маємо великий асортимент продукції — від найдешевших сумішей до натурального масла 100% молочного жиру. Продається все, але найбільше зараз на цих ринках популярні дешеві суміші, адже відіграє роль ціна. Багато переробників раніше використовували масло, і коли ціна була до $4, то воно мало більший попит. Коли масло цього року стало коштувати $7-8, то з’явився великий попит на спреди з великим вмістом молочного жиру на переробку. Багато солодощів виробляють із цієї продукції, переробляють уже й на молочні продукти. Тому стараємось розширити наші ринки, знайти нових партнерів», — розповів директор з експорту ТзОВ «Ратнівський молокозавод» Юрій Чередник.
За його словами, наразі підприємство розширює асортимент, будує нову лінію з виробництва кисломолочного сиру, сирів, моцарели, але все-таки акцент робить на масло вершкове, спреди та молочні суміші.
У компанії зазначили, що ще є багато ринків і країн, з якими вони готові працювати, наприклад, Лівія, Сирія та Кувейт, Катар, Марокко, практично всі арабські країни. Тому участь у виставці Gulfood стала хорошою можливістю знайти нові контакти та налагодити партнерські зв'язки. Важливо те, що цьогоріч «Ратнівський молокозавод» був представлений як експонент.
«Дякуємо Офісу з розвитку підприємництва та експорту, організаторам і донорам Національного молочного стенду за надану можливість. Протягом багатьох років ми сюди приїжджали як відвідувачі, й тільки зараз відчули різницю між тим, як на нас дивляться, коли ми лише візитер, і як оцінюють, коли ми експонент», — прокоментував Юрій Чередник.
У компанії сподіваються, що частина отриманих контактів спрацює, і підприємство зможе збільшити своє виробництво. За наявних виробничих потужностей до 1000 т на місяць готової продукції сьогодні тут виробляється 300-400 т. Зараз завод приймає на переробку 50-75 т молока, але може переробляти 150-200 т на день.
Для компанії «Дубномолоко» участь у виставці Gulfood була першим досвідом представлення продукції на цій масштабній події, а також на ринку Близького Сходу та Північної Африки.
«Наша головна мета, як і для багатьох учасників, — знайти надійного дистриб'ютора чи імпортера, справжнього партнера, який допоможе зробити перші кроки в просуванні нашої продукції на цих ринках. Звісно, вихід на них супроводжується певними викликами та умовами, які потрібно враховувати. Якщо ми хочемо успішно просувати нашу продукцію, нам необхідно адаптувати її до вимог ринку та бути готовими до поступового розвитку. Важливо усвідомлювати, що на початкових етапах співпраці не варто очікувати значних обсягів експорту чи великих прибутків», — зазначив заступник директора з експорту «Дубномолоко» Юрій Шаблієнко.
Він додав, що підприємству є що запропонувати не лише в Об'єднаних Арабських Еміратах, а й загалом на ринках Близького Сходу та Середньої Азії.
Представник компанії поділився, що відбулися цікаві зустрічі з представниками Південної Кореї та з місцевими дистриб'юторами, які високо оцінили смакові характеристики сиру «Дубномолоко».
Загалом імпортерів на Gulfood переважно цікавили сировинні складові, такі як сироватка, оскільки багато країн регіону є нетто-імпортерами молочної продукції та прагнуть забезпечити себе необхідною сировиною.
«Відвідувачі виставки найбільше цікавилися сухим молоком, маслом і сироваткою. Щодо сирів, ця категорія вже добре представлена у торговельних мережах регіону, переважно завдяки відомим європейським брендам. Ринок тут самодостатній та платоспроможний, а серед покупців багато європейських, американських і британських спеціалістів, які віддають перевагу продукції, знайомій їм ще з батьківщини», — розповів Юрій Шаблієнко.
За його словами, на ринку сирів український виробник має серйозну конкуренцію. Тому в «Дубномолоко» шукатимуть альтернативні шляхи виходу на ринок, не витрачаючи значних коштів на маркетинг і без великих інвестицій у дорогий лістинг у великих національних мережах, таких як Carrefour, Spinneys, Waitrose.
«Натомість ми прагнемо знайти ефективну модель входу через потенційного імпортера. Це дозволить нам розпочати з невеликих партій продукції, орієнтованих, зокрема, на етнічний сегмент. Надалі, поступово розширюючи нашу присутність, ми зможемо масштабувати постачання на ширший ринок», — поділився планами Юрій Шаблієнко.
Щодо трендів цьогорічної Gulfood у молочному сегменті, то в «Дубномолоко» говорять, що вони схожі на ті, які наразі є в Україні та Польщі. Особливо популярні формат To Go, зручні маленькі паковання та мінімізація часу на приготування. Великим попитом також користується тертий подрібнений сир для домашнього приготування.
Для ТОВ «Молочна Майстерня», яка випускає продукцію під брендом Lel', виставка Gulfood стала першою можливістю дослідити потребу азійського ринку та знайти потенційних партнерів.
Наразі виробник експортує продукцію до Азербайджану. В планах — розширення експорту азійського напрямку: ОАЕ, Йорданія, Саудівська Аравія, Узбекистан, Казахстан, Ізраїль, Лівія та інші країни.
«Для нас Gulfood — це хороша можливість отримати контакти потенційних клієнтів і презентувати свою продукцію. За це окрема подяка команді швейцарської програми QFTP, у межах діяльності якої було профінансовано сам стенд, та Офісу з розвитку підприємництва та експорту (ЕЕРО). Підготовка проєкту на вищому рівні, дуже сервісно щодо учасників. Багато роботи було проведено до організації участі та під час виставки», — наголосила директорка департаменту ProCheese в Ardis Group (ТОВ «Молочна Майстерня») Наталія Кагадій.
Вона зазначила, що з представленого асортименту молочної продукції найбільшу зацікавленість викликали свіжі сири для ринку HoReCa та ритейлу (моцарела, крем-сири, фета). Мав популярність заморожений продукт (через великий термін логістики), а саме — моцарела для HoReCa. Цікавив сир у блоках, а також терта моцарела.
Людмила Лебідь, AgroPortal.ua