На старті олійного сезону: чого очікувати від нового маркетингового року

06 серпня 2024, 05:51 7186

За маркетинговий рік, що минає, Україна виробить близько 6,3 млн т соняшникової олії, а експорт сягатиме 6,2 млн т, що є рекордними даними. Такі показники перевищать довоєнні результати й дозволять отримати сумарну виручку у розмірі $6,5 млрд.

Як розповів AgroPortal.ua директор асоціації «Укроліяпром» Степан Капшук, урожай соняшнику 2024 року наразі складно спрогнозувати точно, але приблизно можна очікувати обсяги на рівні 12,8 млн т.

«Оцінювати складно, оскільки площа під соняшником становить 4,8-4,9 млн га, а ми розраховували на 5,2 млн га. Спрогнозувати точніше можна буде після перших результатів, отриманих з областей, це допоможе визначитися із урожайністю», — пояснює Степан Капшук. 

За його словами, експорт соняшнику варіюватиметься в межах 250 тис. т, на це вплине ціновий сегмент. Конкуренція за соняшник зросте, адже сировини на переробку не вистачає. 

«Вигідніше експортувати одразу перероблений соняшник, але наразі у нас є потужності для переробки 18-19 млн т олійних культур, тому сировини не вистачає. На експорт також вплине ситуація з енергетикою та поточна зима, яка може внести значні корективи у функціонування потужностей загалом», — акцентує Степан Капшук. 

Виробникам органічної олії не вистачає сировини

Головною проблемою для підприємств, що спеціалізуються на переробці соняшнику, наразі стала нестача сировини. Через малу кількість виробників органічного соняшнику загострюється питання конкуренції серед фахових підприємств, що призводить до зменшення обсягів виготовлення продукції. 

Представник компанії «VIF Україна», яка займається переробкою органічного соняшнику, Володимир Кошелев розповів, що підприємство стикається з проблемою нестачі ресурсу та нестабільності ринку. Останнє зумовлене війною, адже з 2022 року простежується різкий обвал ринку, що призвів до варіювання цінового сегмента та суттєвого ускладнення торговельних відносин. 

«До війни виробництвом соняшникової олії займалася компанія Vanik Organic, але ми змушені були перевести діяльність на компанію «VIF Україна» (Австрія). У нас з’явилася можливість зручніше транспортувати продукцію, наприклад, відкрилися контейнерні перевезення. Також ми відвантажуємо частину продукції до Австрії, у материнську компанію», — зазначає Володимир Кошелев. 

Він додає, що макуху компанія активно експортує до Німеччини та Нідерландів. 

Володимир Кошелев прогнозує, що у новому сезоні обсяг переробленої продукції скоротиться порівняно з минулим.

Ціновий діапазон на соняшник поки не окреслюється

За словами Степана Капшука, ціновий діапазон на соняшник нового врожаю поки що не окреслюється в чітких числах, але, порівнюючи з минулим маркетинговим роком, цьогоріч заробітки зменшаться. 

За повідомленням Spike Brokers, новий урожай соняшнику демонструє значну активність торгівлі. Основним напрямком реалізації є внутрішній ринок з доставкою на заводи на рівні $450-475 з ПДВ. 

У напрямку портів ціни знаходяться в межах $430-435 CPT. Попит з боку Європи також спостерігається, проте пропозиція досить обмежена.

Останні індикації покупців:

• DAP Україна (регіони) ~400-410$;

• DAP Україна (порт) ~430-435$;

• DAP Болгарія (центр) ~460-470$;

• CIF Болгарія (порт) ~450-460$.

Загальні обсяги експорту олії скоротяться, але збільшиться дистанція 

Стабільна робота глибоководних портів Великої Одеси та функціонування морського коридору дозволить Україні наступного сезону відправляти олію на більшу дистанцію — до країн Азії, вважає аналітик ринку логістики «УкрАгроКонсалт» Максим Харченко. Хоча загальні обсяги експорту скоротяться.

Середньомісячний експорт олії поступово зростає, зазначає експерт. У 2022/23 МР Україна відправляла на експорт у середньому по 470 тис. т на місяць, тоді як поточного сезону середньомісячні темпи становлять уже 550 тис. т. 2023/24МР відрізнявся від попереднього року акселерацією експорту в другій половині сезону. Місячний рекорд цього сезону був зафіксований у грудні 2023 року і виявився лише на 11% нижчим за історичний рекорд листопада 2020 року.

«Експорт соняшникової олії сухопутним транспортом мав попит упродовж 23/24 МР і складав від 22 до 31% від загального експорту. Висока вартість соняшникової олії порівняно з зерном дозволяє активніше залучати варіант із експортом залізницею та автотранспортом. Варто відзначити, що загальна частка морським транспортом залишилася на тому ж рівні, що і минулого сезону, але тепер більше соняшникової олії йде саме через порти Одеського регіону», — говорить Максим Харченко.

Він додає, що до повномасштабного вторгнення половина соняшникової олії експортувалась через термінали біля Миколаєва, які залишаються заблокованими вже понад два роки.

«Якщо детальніше поглянути на морський експорт, то тут чітко прослідковується тренд на збільшення відвантажень саме у другій половині сезону, що було зумовлене більш активною роботою нового морського коридору. Протягом 23/24 МР експорт соняшникової олії морським транспортом ділиться навпіл між портами Дунайського регіону та портами Великої Одеси. Порти на Одещині весною ставали частіше цілями для атак з боку рф. У квітні постраждав один із великих терміналів порту «Південний», що призвело до падіння у травні експорту соняшникової олії через цей порт на 40%», — розповідає Максим Харченко.

Щодо географії експорту в 2023/24 МР, то основними напрямками залишалися країни Європи. Так, до топ-5 увійшли Румунія, де олія перевантажувалася в більші судна і відправлялась далі, а також Іспанія та Італія. Але серед найбільших покупців присутні також Туреччина та Індія.  

Більша частина олії з портів Дунайського регіону йде саме до Румунії та Туреччини, додає Максим Харченко, а на далекі напрямки працюють термінали портів Великої Одеси. Ще один тренд цього сезону — зменшення частки Китаю та Індії.

Експерт також озвучив прогнози «УкрАгроКонсалт», згідно з якими в сезоні 2024/25 виробництво соняшникової олії дещо скоротиться, а експорт очікується на 3% нижчим за 2023/24 МР.


Єлизавета Котенко, Людмила Лебідь, AgroPortal.ua