Експорт сільгосппродукції з України в результаті блокади чорноморських портів відбувається серед іншого за допомогою Дунаю та Сулінського морського каналу, де судна у черзі очікують по 10 і більше діб.
Про це йдеться у повідомленні Європейської Бізнес Асоціації (ЄБА).
«Кожен день простою коштує українським експортерам приблизно $500 тис. на добу», — підкреслюють в асоціації.
У зв’язку з цим експерти Комітету з логістики ЄБА звернулись до Генерального секретаря ООН, Виконавчого віце-президента Європейської Комісії та Тимчасового повіреного у справах України в Румунії з пропозицією впровадити низку заходів для вирішення ситуації в Дунайському регіоні.
«Зокрема, компанії пропонують приймати одночасно до шести суден (на сьогодні під відповідні цілі виділено румунською стороною лише два причали), збільшити час роботи Сулінського каналу, дозволити рух по каналу в темний час доби, що може дозволити збільшити прохідну спроможність вдвічі. Доцільним було б також дозволити позачергову реєстрацію суден, якщо є вільний причал», — пояснюють в асоціації.
Максимально допустиму швидкість проходження каналу також можна було б збільшити з урахуванням, звісно, специфіки конструкції самого каналу (на даний момент це 5,65 вузлів = 6,5 миль/год).
Також бізнес пропонує розглянути можливість рейдової перевалки в портах Суліна і Констанца, а також вздовж 61-ї милі річки Дунай за умови повного завантаження, тобто відсутності вільних портів, додають в асоціації.
В ЄБА вважають, що такі кроки є цілком реальними. Їх вжиття дозволило б прискорити, а відтак збільшити транспортні потоки річкою Дунай, зокрема обсяги експортної аграрної продукції України.
«Водночас необхідно пропрацювати суттєве обмеження, яке перешкоджає збільшенню вантажопотоків із України через порти річки Дунай. Так, європейські компанії висловлюють готовність та бажання профінансувати перевезення українського експорту, але вони остерігаються воєнних ризиків, через які можуть бути розірвані нові логістичні ланцюги. Тож компанії очікують від державних органів гарантій захисту інвестицій — подібне вже існує для експорту. І зараз основним питанням є страхове покриття. Українська влада розробила гарантії для безпечного проходу суден в акваторії українських портів Дунайського регіону та перевезень залізницею. Тож сподіваємось, цей механізм буде реалізовано найближчим часом», — прокоментувала менеджер Комітету з логістики Європейської Бізнес Асоціації Дар’я Січкар.