Ринок міжнародних автоперевезень може опинитися на межі зупинки через недосконалі норми бронювання, а також у зв’язку із набранням чинності з 18 травня закону про мобілізацію.
Про це заявив віцепрезидент Асоціації міжнародних автоперевізників України Володимир Балін, повідомляє «Укрінформ».
«Водії відмовляються виходити в рейси, оскільки бояться, що їх зупинять на пунктах пропуску, а такі випадки вже є, або, перетнувши кордон, кидають транспортні засоби, вантаж і не повертаються в Україну. Ми вважаємо, що це вже незабаром може призвести до певного колапсу не лише транспортної галузі в Україні, а й в економіці загалом. Тому ми разом з учасниками ринку звертаємося до державних органів із закликом про створення прозорої та зрозумілої системи бронювання, в нашому випадку, для водіїв-міжнародників та інших фахівців», — сказав Балін.
Він підкреслив, що існуюча система бронювання не враховує специфіку галузі. Зокрема, того факту, що переважна кількість підприємств є малими і середніми, в ній працюють багато ФОПів. У той час як постанова Кабінету Міністрів №76 щодо бронювання військовозобов’язаних під час воєнного стану не регулює питання надання броні саме для фізичних осіб – підприємців.
На думку учасників ринку, транспортну галузь також слід розглядати як критично важливу для існування економіки на рівні з агросектором, IT та іншими.
«Також варто визнати критично важливими і низку дефіцитних для нашого ринку професій, а саме водіїв з міжнародних перевезень, електрогазозварників, слюсарів-механіків — це ті фахівці, підготовка яких потребує певного часу, і без яких не може функціонувати більш-менш велике автопідприємство», — зауважив представник АсМАП.
За його інформацією, станом на 6 травня до Міністерства з розвитку громад, територій та інфраструктури звернулося 18 компаній, з яких статус критично важливого отримали тільки 5. Наразі, за оцінками учасників ринку автоперевезень, бронь від мобілізації мають менше 5% працівників галузі.
«Я не думаю, що по нашому ринку статус критичності зможуть отримати більше 10% компаній. Занадто складні критерії, яким потрібно відповідати. Але нам слід відшукати з державою баланс у потребах для ЗСУ, для економіки, зокрема для автомобільного транспорту, який з початку війни забезпечив величезний обсяг експортно-імпортних операцій через закриття портів», — сказав Балін.
Крім того, в асоціації прогнозують ускладнення ситуації з 18 травня, коли набере чинності новий закон про мобілізацію.
«Наразі до нас надходить інформація, що нібито прикордонники на пунктах пропуску вже попереджають водіїв, що з 18 травня без відмітки в облікових документах вони не будуть їх випускати за кордон. На сьогодні таких вказівок немає, але ми всі розуміємо, що з 18 травня у прикордонників з'явиться право вимагати ці документи у будь-якої людини. Ми не чули про те, що держава планує вживати якихось заходів для зупинки з 18 травня міжнародних вантажних і пасажирських перевезень саме на пунктах пропуску, і сподіваємося, що такою ця позиція і залишиться», — додав керівник АсПАМ.