Державна адресна послуга з гарантованого перевезення врожаю вагонами врятує аграріїв від банкрутства

17 жовтня 2023, 13:50 1329

Держава може запобігти хвилі банкрутств фермерських господарств, спричиненої здорожчанням експортної логістики й одночасним падінням цін на агропродукцію, якщо впровадить адресну соціальну послугу з гарантованого перевезення врожаю вагонами державного оператора «Укрзалізниці» за фіксованою ціною до кінця маркетингового сезону.

Про це повідомив власник компанії «Вантаж+», експерт ринку логістики, член Комітету з логістики Європейської Бізнес Асоціації (ЄБА) Юрій Щуклін.

«Ця послуга має бути прив'язана до чинних державних програм з підтримки фермерських господарств і надаватися адресно тим сільгоспвиробникам, які не мають власних вагонів, перебувають у найгірших фінансових умовах і ризикують збанкрутіти та бути поглинутими великими агрохолдингами. Цей механізм спроможний стати дієвим інструментом підтримки агровиробників та відвернути загрозу масових банкрутств через відсутність обігових коштів та невизначені перспективи діяльності, про що сьогодні заявляють асоціації агровиробників»,  зазначив Юрій Щуклін.

Він пояснив принцип надання послуги: в привʼязці до діючого в Україні механізму видачі дотацій аграріям на одиницю оброблюваних угідь (1 га) держава спільно з «Укрзалізницею» можуть надати адресну допомогу агровиробникам у вигляді зобов'язань «Укрзалізниці» перевезти їхнє зерно за майбутніми контрактами. Але — за розумною ціною і за таким графіком, який дозволить «Укрзалізниці» зробити це з мінімальними виробничими витратами. І запровадити цей механізм варто до майбутньої посівної кампанії.

propData.content.image
Юрій Щуклін, власник компанії «Вантаж+», експерт ринку логістики, член Комітету з логістики ЄБА

Головна проблема аграрія наразі — невизначеність, що сіяти, та чи варто це робити взагалі. Коридори не відкриті, і з ринками ситуація незрозуміла. Але якби держава в особі «Укрзалізниці» гарантувала фермеру перевезення, скажімо, 50 вагонів на місяць за сьогоднішньою ціною, за нормативною швидкістю, тоді він би відчув впевненість, що нічого поганого не станеться. Він би отримав визначеність: ось усе моє перевезення буде коштувати таку суму, я можу зараз контрактуватися з відкритою датою і призначати виконання контракту, щойно відкриється якийсь коридор.

Експерт додав, що запровадження цієї послуги принагідно вирішить проблему залучення вагонів «Укрзалізниці», які втратили попит аграріїв у 2023 році, та допоможе державному перевізнику повернути сталий сегмент клієнтів — агровиробників, які не мають свого власного транспорту.