Юрій Щуклін За січень – вересень 2025 року падіння аграрного виробництва склало 14%, зокрема в рослинництві — 16,4%. На цьому тлі «Укрзалізниця» поводиться з аграріями так, ніби це не вантажна база, котру треба плекати та берегти, а ресурс, котрий треба «обскубувати» за будь-яких умов.
Зі слів учасників ринку, УЗ протягом жовтня:
Ці дії викликали передбачуваний ефект: вартість залізничної логістики зросла протягом тижня на $10 і наразі становить в середньому $35/тонна; вартість користування вагонами не відповідає реальному співвідношенню попиту/пропозиції, а аграрії у рік падіння виробництва втрачають маржу. Це не просто ринковий збій, а прямий наслідок порочної системи.
На відміну від Бразилії, де 75% кукурудзи транспортується автотранспортом, українські аграрії покладаються на залізницю, яка забезпечує доступ до елеваторів і портів з будь-якого куточка країни. Однак принципи та методи організації залізничної вантажної логістики перетворили цю перевагу на зашморг для агровиробників, особливо малих і середніх. Поєднання в руках «Укрзалізниці» монополії на інфраструктуру, тягу та інформаційні дані, з наявністю парку власних вагонів-зерновозів — прирікає залізничного оператора використовувати свої монопольні важелі (управління тягою та даними) задля заробітку на продажі власного вагонного парку зерновозів. Це гібридне поєднання державної монополії з вагонною комерцією створило хибну конструкцію аграрно-логістичного ринку, в котрому агровиробник приречений втрачати фінансово, і ось чому.
Що маємо в підсумку? Між українськими агровиробниками та покупцями їхньої продукції утворився прошарок власників 25 тисяч вагонів, котрі мають фіксовані річні апетити щодо доходу - в середньому 400 тисяч грн з одного вагона. У підсумку аграрна галузь фактично «сплачує податок» 10+ млрд грн на рік лише на утримання всього профіцитного вагонного парку, котрий (увага!) - працює неефективно. Адже, як ми вже згадували, дії УЗ призводять до зниження показників обороту вагонів: замість 30 рейсів на рік, вагон виконує вдвічі менше. Тому що комерційному відділу УЗ вигідно, щоб залізнична мережа перетворилася на зерносховище на коліях, котре стоїть, або рухається дуже повільно — бо лише за таких умов можна створити попит на зерновози УЗ. Це призводить до того, що річні апетити вагоновласників (400 тис.грн з вагона) доводиться задовольняти меншою кількістю рейсів, меншою кількістю перевезених тонн, а отже — більшою ціною за один рейс — за кожну тонну. Коли фізичні рейси скорочуються (через штучно розтягнутий оборот), «недобір» перекладають у вищу добову ставку — все одно за це платить аграрій.
У підсумку агровиробник переплачує — уже не за реальну ціну ресурсу, а за саму спотворену конструкцію процесу. Україна ж замість переваги від густої залізничної мережі отримує втрату своїх позицій на світовому аграрному ринку.
Українським агровиробникам час визнати очевидне й невідворотне. Поки один з учасників логістичного ринку володіє: інфраструктурою і тягою, комерційним вагонним парком, і інформаційно-планувальною системою, — у нього є важелі впливати на оборот, доступ і очікування, а ринок буде змушений платити за «дефіцит», який УЗ сама і створює організацією процесу. Коли ринок спотворений, і на ньому надлишок «заліза», ринковою перевагою на ньому будуть не швидкість та ефективність, а «дозування» кількості вагонів на мережі, гра аукціонами, зниження обороту і відсутність даних про фактичні вузькі місця (портові слоти/фронти).
Якщо український аграрний сектор чітко заявить, що його не влаштовує роль «платника оброку» (на неефективний процес), логіку зламу хибної конструкції можна інтегрувати в наступні рішення:
Поламати цикл можна лише новими правилами. Це поверне ринку логіку — і залишить гроші у тих, хто вирощує продукцію на землі, а не у тих, хто «дозує» доступ, створює очікування та торгує ними.
Юрій Щуклін, експерт ринку логістики, радник голови Комітету з розвитку транспортної інфраструктури при УСПП
Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.