Наразі, в поточних умовах, будь-яка статистика та прогнози щодо врожаю і вартості перевезень зерна на 2025-26 маркетинговий рік не є релевантними.
Є кілька вагомих причин, які потрібно враховувати, перш ніж робити будь-які висновки:
Нарешті, варто розуміти, що в липні та серпні жодної реальної динаміки перевезень зерна бути не може. У цей період фермери збирають урожай і чекають, поки буде підрахований загальносвітовий баланс. Лише після того, як державні інституції (такі як Міністерство економіки) та великі гравці (наприклад, Українська зернова асоціація — УЗА) підрахують обсяг і нададуть свої прогнози щодо валового збору та експорту, сформується розуміння ціни на українське зерно на світовому ринку. І тільки після цього з’явиться бачення динаміки перевезень — а отже, і співвідношення попиту та пропозиції на засоби перевезення потужності.
Ті з агровиробників, хто продає зерно до цього моменту, роблять це не за ринковою ціною, а з необхідності — через потребу в коштах, неможливість зберігати врожай (як у дрібних фермерів) або через особливості безперервного бізнес-процесу (як у великих компаній).
Таким чином, будь-які прогнози, зроблені до кінця серпня, по суті, є нерелевантними. Це традиційний період очікування: спочатку виробники збирають урожай, великі гравці та профільні інституції його підраховують, потім звіряють з глобальними балансами, і лише після цього більшість виробників ухвалюють рішення про продаж. До цього моменту перевізна активність і ціноутворення перебувають у «підвішеному» стані.
Юрій Щуклін, експерт ринку логістики, радник президії УКАБ із залізничної логістики, радник голови Комітету з питань розвитку транспортної інфраструктури при УСПП
Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.