Від сировини до готового продукту. Досвід органічного виробника чаю

15 листопада 2025, 06:07 183

Чай ТМ Travka створений після більш ніж 10-річного досвіду експорту сировини. Спочатку продукт пропонуватимуть саме вітчизняним споживачам. Трав'яні композиції створювалися із залученням німецьких чайних сомельє — tea testers. Наразі є дев’ять готових рецептур чаю в різному пакованні — як розсипного, так і у фільтр-пакетах.

Про це розповів засновник підприємства «Шанс Вік» Володимир Ольховик під час конференції «Органічне агровиробництво: освіта і наука».

«Експорт до ЄС продовжується. Але спочатку хочемо подивитися на реакцію українських споживачів, а далі думатимемо й про закордонні постачання», — пояснив він. 

В Україні є лише чотири органічних виробника чаїв, і лише два підприємства, зокрема «Шанс Вік», що спеціалізуються саме на трав'яних напоях. Це дуже мало на таку велику країну, вважає засновник ТМ Travka. До того ж обізнаність про органічну продукцію серед українців низька.

Володимир Ольховик, засновник підприємства «Шанс Вік»

Ми проводили опитування, і в середньому лише одна людина з десяти має компетенцію щодо органіки та її переваг. Тому ми прагнемо зробити органічний чай більш доступним для українців. Перша візія була — випускати розсипний чай, щоб це був ритуал — спостерігати, як він заварюється, бачити колір, кожну ягідку та травинку. Але всі цінують час, тому фільтр-пакети — невід'ємна частина розвитку будь-якої чайної компанії.

Чаї Travka містять до десяти інгредієнтів, по кожному забезпечується простежуваність і проводиться контроль на вміст шкідливих речовин. Збір здійснюють власні групи. Хоча трави збирають у районі заповідника «Цуманська пуща», іноді є проблеми з рівнем пестицидів. 

«Вміст деяких пестицидів на межі, оскільки поруч можуть бути поля, що обробляються, і вітром пестициди заносяться до лісів. Можливо, треба переглядати норму вмісту цих елементів. Сподіваюся, що до цього будуть тверезо підходити саме сертифікаційні органи і, відповідно, законотворчі», — додав Володимир Ольховик. 

Також є великі проблеми з робочим персоналом. «Незважаючи на те, що ми в Луцьку, близько до кордону з Польщею, але все ж у нас не вистачає кваліфікованих працівників. І рішення, як вийти з цієї ситуації, немає», — підсумував засновник підприємства.

Дослідження щодо споживання чаю в Україні відсутні. За даними ТМ Travka, в Німеччині кожна людина випиває в середньому від 70 до 72 л на рік, найбільше — у Східній Фризії — 300 л чаю. Найпопулярніший — чорний, зелений та білий. 2021 року в Німеччині було випито 62 тис. т чаю всіх видів, серед яких близько 42 тис. т складали трав'яні та фруктові суміші. Це 50 млрд чашок чаю загалом та 31 млрд чашок трав'яних і фруктових сумішей. 


Світлана Цибульська, AgroPortal.ua