Польща за крок від санкцій: чиї інтереси відстоюватиме ЄС

28 листопада 2023, 05:16 31474

Європейський Союз після початку повномасштабної війни з метою підтримання української економіки запровадив низку пільг.

Зокрема, Україна отримала дозвіл на експорт своєї продукції до ЄС без мита та квот. Також був наданий «транспортний безвіз», який діє до 30 червня 2024 року.

Завдяки йому українські автоперевізники змогли здійснювати рух до ЄС без отримання спеціальних дозволів, що прискорило проходження вантажів через прикордонні пункти пропуску.

«Внаслідок дії «транспортного безвізу» в 2022 році обсяг українських вантажоперевезень до країн ЄС зріс порівняно з 2021 роком на 50%. На жаль, наші сусіди спочатку заблокували експорт української агропродукції, а зараз блокують автотранспортні перевезення загалом. 6 листопада польські автоперевізники розпочали блокаду кордону. 21 листопада до них приєдналися словацькі перевізники», — зазначає кандидат економічних наук, незалежний експерт Олександр Хмелевський.

За його словами, після перемовин словацький кордон вдалося розблокувати, проте автоперевізники можуть відновити блокаду, якщо їхні вимоги не будуть виконані.

Олександр Хмелевський наголошує, що основною вимогою польських та словацьких автоперевізників є скасування «транспортного безвізу» та відновлення необхідності в отриманні дозволу українськими транспортними компаніям для перевезення вантажів до ЄС. Кількість таких дозволів вони вимагають обмежити до 200 тисяч на рік.

Окрім цього, польські перевізники вимагають виключити їх з «еЧерги» для порожніх автомобілів, які повертаються з України, оскільки зараз ці автомобілі чекають на виїзд по 10-12 діб.

propData.content.image
Олександр Хмелевський, кандидат економічних наук, незалежний експерт

Щодо скасування «транспортного безвізу», то цю вимогу може виконати лише ЄС. Дивно, що поляки вдаються до дій, які завдають шкоди Україні, але виконати їхню вимогу може ЄС, проти якого вони акцій протесту не проводять. Наразі Єврокомісія вивчає ситуацію. Проте вона вже зробила заяву, що Польща має забезпечити вільний рух вантажівок, інакше буде покарана.

Усунення польської влади від вирішення проблеми, за словами експерта, пояснюється тим, що наразі новий польський уряд лише формується. Ситуацією скористалася польська партія «Конфедерація», яка вже відзначалася своєю антиукраїнською позицією.

propData.content.image
Олександр Хмелевський, кандидат економічних наук, незалежний експерт

Ця партія бере активну участь в організації блокади. Чималої шкоди блокада завдає українській економіці, проте шкодить і економіці Польщі та інших європейських країн. Адже через неї обмежуються постачання продукції з Європи до України. Тож імпортних товарів на полицях українських магазинів може поменшати.

Водночас експерт додає, що вже почалися проблеми з постачанням пального з Європи. Найбільші проблеми можуть виникнути із постачанням скрапленого газу, який надходить в Україну переважно з Польщі й Литви.

Щодо економіки, то найбільших збитків зазнала транспортна галузь. Простій однієї фури обходиться в 350 євро на добу. Українські транспортні компанії вже втратили мільйони гривень.

Федерація роботодавців України оцінила втрати вітчизняної економіки через блокаду в 400 млн євро лише за 17 днів.

propData.content.image
Олександр Хмелевський, кандидат економічних наук, незалежний експерт

Проте сільськогосподарська галузь не зазнає суттєвих втрат від блокади, адже основний експорт українського агросектору — зерно та олія — здійснюється залізницею або через дунайські та чорноморські порти. Тому якогось помітного скорочення експорту аграрної продукції не відбудеться. Інша справа, що через дефіцит пального та можливе зростання цін на нього сільгоспвиробники зазнають додаткових втрат.

Водночас експерт зазначає, що зараз компанії працюють над зміною маршрутів постачань — рішення знайти можна, проте вони стануть довшими та менш зручними.

«Зростуть логістичні витрати. Залишається сподіватися, що після формування нового польського уряду вживатимуться всі необхідні заходи для припинення блокади. Своє слово має сказати й Єврокомісія. Якщо вона запровадить проти Польщі санкції за блокування кордону, то польський уряд досить швидко його розблокує», — резюмує Олександр Хмелевський.


Алла Стрижеус, AgroPortal.ua