Карантинне поле: як проходить посівна-2020

31 березня 2020, 08:30 7261

В Україні вже розпочалася посівна, яка цього року стала особливою, адже окрім нестандартних погодних умов, по всій країні запроваджено надзвичайну ситуацію через пандемію коронавірусу. Як працюють сільгоспвиробники в полях у цей непростий для всіх час, чи забезпечені необхідними ресурсами та чи буде Україна восени з хлібом — з’ясовував AgroPortal.ua.

Інформування про небезпеку COVID-19 та важливість дотримання карантинних правил, забезпечення працівників індивідуальними засобами захисту, посилені норми безпеки, регулярне проведення дезінфекції — це віднедавна стало буденністю для виробничих відділів сільгосппідприємств. Але посівна не чекає, тому, забезпечені дезінфікуючими розчинами, антисептичними засобами і масками, працівники агропідприємств сьогодні працюють у полях.  

«Ми знаходимось на початку виробничого сезону, і, як для будь-якого сільгоспвиробника, для нас це — надзвичайно важливий період. Але наш персонал — це наша найбільша цінність, і ми, як відповідальний роботодавець, робимо все можливе для того, аби уникнути навіть найменших ризиків для здоров’я кожного з наших співробітників», — коментує ситуацію генеральний директор компанії «Контінентал Фармерс Груп» Георг фон Нолкен.

За словами директора з виробництва цієї ж компанії Віталія Ставнічука, вони до посівної готові: запчастини поставлені вчасно та відремонтована техніка.

«Цей процес ми розпочали завчасно, з осені 2019 року. На сьогодні можливим є дефіцит матеріалів, що імпортуються, але це не повинно суттєво зашкодити проведенню весняних польових робіт. Щодо закупівлі насіння, добрив та ЗЗР теж проведені завчасні тендери, і компанія забезпечується згідно графіку. На сьогодні логістичних проблем немає, але ми готуємося до різних варіантів. «Контінентал» має в розпорядженні власне АТП, яке зможе закривати питання логістики», — розповідає Віталій Ставнічук.

 

Віталій Ставнічук: «Зміна термінів та затягування призведуть до зменшення врожаю, а в цілому — це ризики погіршення продовольчої безпеки країни. Тому цього не можна допустити»

Сьогодні виробничі підрозділи компанії «Контінентал» працюють у режимі карантину, з обмеженою кількістю працюючих, додатковими заходами з дезінфекції приміщень і техніки. Відбулися деякі зміни в організації роботи, переміщенні техніки та доставці операторів, але в компанії відзначають, що виробнича програма буде виконана.

«Частина працівників перейшла на віддалений робочий режим, а для безпеки тих співробітників, для яких такий режим є неможливим, і які продовжують виходити на роботу, на усіх об’єктах компанії запроваджено максимальні заходи із запобігання ризикам для здоров’я. Зокрема, підрозділи оснащені необхідною кількістю дезінфікуючих розчинів та антисептичних засобів, респіраторів, безконтактних та електричних термометрів. Закуплено ранцеві обприскувачі, що застосовуються для регулярної дезінфекції автотранспорту, сільгосптехніки та місць скупчення персоналу методом крапельного розпилення дезінфікуючого розчину», — розповідає Віталій Ставнічук.

Вадим Скрипник: «Незважаючи на всі обставини, посівна розпочалася у встановлені терміни, і якісь корективи в графік, можливо, вноситиме лише погода»

На полях агрохолдингу «Астарта» на Полтавщині вже посіяно ячмінь, а з 27 березня компанія проводить посів цукрового буряку в Полтавській, Хмельницькій та Вінницькій областях.

«Цього сезону ми розпочали посів цукрового буряку майже одночасно як у східних, так і західних областях, плануємо посіяти 35 тис. га. Наступна культура, посів якої плануємо розпочати вже в перших числах квітня, — це соняшник. Незважаючи на всі обставини, посівна розпочалася у встановлені терміни, і якісь корективи в графік, можливо, вноситиме лише погода», — зазначає директор з агровиробництва компанії «Астарта» Вадим Скрипник.

За його словами, введення карантинного режиму не застало компанію зненацька, адже для виробництва працювати дистанційно аж ніяк не в новинку.

«Фактично вся виробнича служба, тобто агрономічна, інженерна, логістична, майже не працює в офісах. До того ж наші виробничі підрозділи вже більше року працюють у єдиній програмі AgriChain, де кожен спеціаліст отримує наряд, а керівництво в онлайн-режимі має можливість відслідковувати всі польові операції. Щодня, наприклад, агрономи отримують чіткі завдання і зранку вирушають на конкретне поле. Тому ми звичні до роботи в онлайн-форматі. В наших полях працює високоефективна широкорядна техніка, і виходить, що одночасно на одному полі може працювати максимум 3-4 агрегати, тому скупчення людей там теж немає, тобто підвищений ризик відсутній», — розповідає Вадим Скрипник.

За його словами, всі офісні працівники, як центрального, так і регіональних офісів, працюють віддалено з доступом до корпоративних мереж. Вадим Скрипник зазначає, що офісні працівники в дуже короткий термін змогли швидко перелаштуватися на віддалену роботу, і такий формат не вплинув на ефективність діяльності компанії.

Також у штатному режимі працюють усі 17 сільгосппідприємств Групи «Агротрейд» — карантин ніяк не вплинув на строки та обсяги посівної, і все, що планували, буде посіяно. 

«Яра пшениця та ячмінь вже посіяні. Найближчим часом будемо аналізувати прогнози погоди та приймати рішення щодо інших культур. Ранніх посівів точно не буде. Наразі я бачу, що це відбудеться десь 5 квітня, тому що на 10-12 числа ще очікуються нічні заморозки», — розповідає директор агропромислового департаменту Групи «Агротрейд» Олександр Овсяник.

Він додає, що перебоїв у вантажоперевезеннях та ланцюжку постачання немає, але компанія враховувала ситуацію з карантином та, розуміючи, що можуть бути введені додаткові обмеження, пришвидшила постачання насіння та ЗЗР. Тож наразі на складах Групи «Агротрейд» близько 90% всього, що потрібно для проведення весняно-польових робіт. Також компанія планує змінити дати огляду орендованої техніки і зробить це раніше, у випадку якщо постачальник не зможе надати техніку, щоб встигнути знайти заміну. 

«На виробничі процеси вплинуло не стільки введення обмежень, скільки падіння цін на нафту, що призвело до падіння цін на зерно. Подорожчання євро та долара призвело до росту цін на елеваторне обладнання. Тому в компанії вирішили тимчасово призупинити інвестпроєкти з модернізації деякого устаткування», — зазначає директорка з фінансової та операційної діяльності Групи «Агротрейд» Олена Ворона.

Вона висловила сподівання, що в разі запровадження надзвичайного стану в країні агропідприємства будуть внесені до переліку критичної інфраструктури та не будуть зупинені.

Олена Ворона: «Аграрії саме зараз гостро потребують підтримки уряду, адже через зростання курсу долара наші витрати зросли, тоді як найближчих доходів доводиться чекати не раніше серпня»

Насіння і ЗЗР: робота на випередження та концентрація на логістичних процесах

За словами керівника підрозділу ЗЗР в LNZ Group, бренд DEFENDA, Сергія Борисова, зараз гарячий сезон для компаній, які постачають матеріально-технічні ресурси аграріям для посівної, й триватиме він до 15 травня.

«Сьогодні 70% колективу нашого підрозділу працює у віддаленому доступі. На роботу приїжджають тільки співробітники, які працюють на складах, для того, щоб здійснити відвантаження, а також водії, які займаються перевезеннями, та невелика частина координаторів. Звісно, карантинні заходи вплинули на роботу компаній, сповільнився документообіг та окремі етапи логістичного ланцюжка через те, що митниця працює не в звичному режимі. Ті дії, які можна було раніше зробити за один день, зараз займають три дні. Але ці зміни на сьогоднішній день некритичні», — говорить Сергій Борисов.

За його словами, в компанії LNZ Group намагалися діяти на випередження ситуації, і, приміром, у підрозділі ЗЗР максимально постаралися розвезти продукцію клієнтам або розподілити її на регіональні склади, щоб потім була ближча доставка.

Сергій Борисов: «Незважаючи на ситуацію та карантинний режим, компанія дотримується чіткого правила — доставка клієнту має бути здійснена вчасно»

«Є низка аграріїв, які підписували річні угоди на постачання продукції відразу на весняну і осінню посівну, є ті, що працюють лише на весняну посівну, а є агровиробники, які купують продукцію в режимі «сьогодні на сьогодні». І саме ця група аграріїв зараз знаходиться у найбільш ризикованому стані, тому що вони не мають плану і заздалегідь не домовилися із постачальником матеріально-технічних ресурсів. Тому зараз, крім посівних робіт, у них додалося ще й планування на найближчий час необхідних препаратів та добрив, аби встигнути забезпечити ресурсами найближчий графік роботи», — зазначає Сергій Борисов.

Він також розповів, що, як правило, в постачальників ЗЗР та добрив на складах є певний запас, але все ж таки частина продукції буде завозитися в Україну через митницю, і це може сповільнити процес вчасної доставки продукції аграріям.

«В компанії LNZ Group законтрактована необхідна кількість препаратів уже на осінню посівну, і вже зараз ми працюємо над продуктами і обсягами засобів уже під весінню посівну 2021 року», — підкреслив Сергій Борисов.

В компанії LNZ Group також відзначають, що доставка насіння здійснюється навіть у більш швидкому режимі, ніж планувалося.

«Ми не відчуваємо паніки з боку аграріїв з приводу коронавірусу. Сільгоспвиробники, з якими ми працюємо, готові до посівної. Всі необхідні ресурси ми доставляємо вчасно, щоправда, через підвищений попит і зростання обсягів продажів ми посилили логістичну складову, тобто зараз в роботу запущена більша кількість вантажівок. Графік поставок трохи довелося стиснути, оскільки сільгоспвиробники просять швидше доставити продукцію частково через погодні умови, а частково для перестраховки, щоб у разі прийняття владою рішення про обмеження пересування територією України мати на своїх складах все необхідне для проведення посівної», — зазначає представник LNZ Group В'ячеслав Полтавець.

Щодо продажів через онлайн-магазин LNZ Web, то В'ячеслав Полтавець розповідає, що онлайн-продажі теж мають тенденцію до росту, але підвищена кількість замовлень ніяк не впливає на вчасний графік доставок продукції до фермера «Новою Поштою».

Гаряча пора також і в департаменті логістики компанії «Агро Арена», де формуються та відправляються вантажі до клієнтів автотранспортом та «Новою Поштою». За словами генерального директора компанії Наталії Кравцової, наразі 85% товару — насіння, ЗЗР, добрива — вже доставлено аграріям по всій території України.

«Менеджери в регіонах на зв’язку з клієнтами 24/7, за необхідності виїжджають до партнерів, дотримуючись правил поводження в умовах карантину. Усі наші працівники забезпечені захисними масками, дезінфекційними засобами та рукавичками задля зменшення ризику поширення коронавірусної інфекції COVID-19.

Крім того, вже працює програма підтримки аграріїв #ЗерноГрошіПлюс, що буде особливо актуально в умовах карантину, згідно якої аграрії мають можливість поставити зерно в обмін на повний пакет необхідних ресурсів для посівної, отримати додаткову премію 500 грн/т, при цьому потрібно лише подати заявку та підписати необхідні документи, все інше — оформлення документів та забезпечення логістичного процесу — ми беремо на себе», — говорить Наталія Кравцова.

 

Володимир Гопчак: «Ми постійно моніторимо ситуацію, вчасно отримуємо дозвільні документи, тримаємо безперервний зв’язок із нашими клієнтами для формування планів відвантажень»

В «КВС-УКРАЇНА» відзначають, що пандемія коронавірусу та карантинний режим в країні змусили компанію сконцентруватися та зосередитися на якості логістичних процесів.

«Маємо затримки із ввезенням продукції в Україну, що викликано закриттям пунктів перетину кордону, де утворилися черги, які вплинули на строки доставки. Але ми оцінюємо ці затримки як незначні, які не вплинуть на початок посівних робіт. До того ж ми маємо достатньо насіння, щоб забезпечити посівну. Ми постійно моніторимо ситуацію, вчасно отримуємо дозвільні документи, тримаємо безперервний зв’язок із нашими клієнтами для формування планів відвантажень, а на прохання клієнтів працюємо навіть у вихідні дні», — зазначає заступник генерального директора із загальних питань, начальник відділу логістики та реєстрації сортів ТОВ «КВС-УКРАЇНА» Володимир Гопчак.

Техніка: ефективний план із забезпечення необхідним обладнанням

Світовий лідер з виробництва спеціалізованої сільськогосподарської техніки компанія KUHN, заводи якої розташовані на 3-х континентах, а філії та імпортери охоплюють понад 100 країн, у зв’язку з непростою ситуацією, що склалася в Європі, була вимушена тимчасово припинити роботу більшості заводів-виробників.

Проте «КУН-Україна» та дилерами було розроблено ефективний план із забезпечення клієнтів необхідним обладнанням та комплектуючими для безперебійного функціонування сільськогосподарського сектору економіки. Також забезпечено склади по всій території України необхідними запасами сільгосптехніки та запчастин.

Водночас у компанії відзначають, що ситуація з розповсюдженням СOVID-19 набирає обертів та загрожує все більшій кількості секторів економіки, зокрема і сільському господарству. Вже зараз спостерігаються перебої в постачанні техніки та комплектуючих та прогнозується погіршення ситуації, через що може виникнути жорсткий дефіцит.

«Для зручності аграріїв та вчасного виконання технологічних процесів у господарствах рекомендуємо своїм клієнтам спрогнозувати потреби на техніку та комплектуючі, не відкладаючи здійснення замовлення», — зазначають в «КУН-Україна».

Про наявність проблеми та сповільнення ввозу техніки на пропускних пунктах митниці говорять і в дилерській компанії «АМАКО Україна». За словами керівника департаменту логістики Костянтина Луференка, ситуація, порівняно з першим тижнем запровадження карантинного режиму, дещо стабілізувалась, і рух вже йде значно швидше, але чи збережеться ця тенденція і як надовго — питання відкрите.

«Це залежить від того, чи будуть посилюватися карантинні заходи. Також є істотний дефіцит вільного транспорту в Європі. Багато в чому це відбувається тому, що експорт з України впав, а їхати порожнім або на подачу у перевізників не завжди є можливість і бажання. Загалом витрати на логістику зросли в порівняні з тим, що ми маємо зазвичай», — зазначає Костянтин Луференко.

Джерело фото: АМАКО Україна

Максим Чикунов: «Компанія має все для забезпечення клієнтів усім необхідним для проведення планової посівної. Це стосується як техніки, так і запчастин до неї»

«Безумовно, пандемія коронавірусу та введений у зв’язку з цим карантин у багатьох країнах світу мали відчутний вплив на виробничі та логістичні процеси в усьому світі. Глобальний ланцюг поставок зазнав певного впливу, включаючи навіть топових виробників техніки. Деякі з наших постачальників також оголосили про призупинення виробництва до закінчення карантину в їхніх країнах або неможливість поставки товарів протягом цього періоду. Та попри цю ситуацію компанія «АМАКО Україна» має все для проходження цього періоду спокійно, забезпечуючи наших клієнтів усім необхідним для проведення планової посівної кампанії. Це стосується як техніки, так і запчастин до неї», — резюмував керівник департаменту маркетингу компанії «АМАКО Україна» Максим Чикунов.

У компанії наголошують, що роблять усе можливе для виконання взятих на себе зобов’язань перед клієнтами щодо поставки сільгосптехніки — всі 16 регіональних центрів компанії працюють за звичайним графіком та забезпечують безперебійний сервіс для сільгоспвиробників. Також ведеться робота для забезпечення щотижневої планової поставки запчастин із країн Європи і законтрактованої техніки. Наразі очікують нову партію тракторів MF6713 (130 к.с.) із Китаю, але і без цього компанія має достатній склад техніки для забезпечення потреби на другий та третій квартали. Стосовно наявності запчастин, зазначають, що теж аграріям переживати не варто, адже склад «АМАКО Україна» є одним із найбільших в Україні, де загальна вартість запчастин складає понад 17 млн у.о.

І оскільки в сезон внутрішня логістика по Україні надзвичайно важлива, то «АМАКО Україна» гарантує своїм клієнтам, що у разі оформлення замовлення запчастин щоденно до 16:00, вони отримають їх вже наступного дня зранку.

«При цьому всі заплановані нові проєкти були заморожені на час невизначеності для більшого фокусу на поточному бізнесі компанії та тих сервісах, що ми надаємо зараз для забезпечення кращого рівня обслуговування та створення додаткової цінності для наших клієнтів», — підкреслив Максим Чикунов.


Людмила Лебідь, Наталія Помянська, AgroPortal.ua