Непрогнозованість ситуації з експортом основних сільськогосподарських культур змушує агровиробників відкладати планування наступного сезону на ближчі до виходу в поле строки. Натомість ресурсні компанії беруть на себе основні ризики, закуповуючи необхідні матеріально-технічні ресурси вже зараз. Серед таких — LNZ Group.
Чи підуть ціни на МТР донизу, чи збільшиться спотовий ринок, чи буде дефіцит ЗЗР? На ці та інші запитання AgroPortal.ua відповів керівник агрохімічного напрямку LNZ Group Сергій Борисов.
Сергій Борисов: На сьогоднішній день ми виконали план із продажів на 90%. Зрозуміло, що плани були скориговані, зважаючи на ситуацію, яка склалася у країні в цілому та на агропродовольчому ринку зокрема.
Сергій Борисов: Стратегія у нас залишилася незмінною: ми продовжуємо практику йти у партнерство з сільськогосподарськими товаровиробниками.
Сергій Борисов: Спеціалісти компанії допомагають не лише з підбором технології, враховуючи індивідуальні потреби кожного господарства. Вони консультують щодо погодних викликів, які роботи в які строки необхідно виконати обов’язково тощо. Для більшості наших партнерів це важливо, адже війна внесла корективи у штат, людей бракує, а роботу потрібно виконувати.
Загалом ми міксуємо технології під індивідуальні потреби кожного аграрія з метою отримання максимуму за зменшення затрат.
Сергій Борисов: Завдяки технологіям LNZ Group та продуктам бренду DEFENDA нашим партнерам ми знизили собівартість вирощування основних експортно орієнтованих культур без втрати урожайності від 70 до 120 $/га залежно від обраної технології.
За тих цін на логістику, які маємо сьогодні, життєво необхідно отримувати максимальний врожай за менших затрат.
Сергій Борисов: Як би тяжко не було сьогодні, потрібно працювати. Агросектор — та галузь, яка продовжує ефективно функціонувати, незважаючи на величезні потрясіння, пов’язані як із бойовими діями, так і з експортом. Ми йдемо назустріч виробникам, розуміючи проблему з логістикою. Продовжуємо розвивати власний трейдинговий відділ, який займається експортом. Тобто наші партнери-агровиробники отримують допомогу не лише у вирощуванні, а й з продажами.
Сергій Борисов: Ми кредитуємо агровиробників незалежно від того, в якому сегменті вони працюють.
Сергій Борисов: Є сподівання, що наступного року ситуація покращиться, адже морська логістика дешевшає, хоча на довоєнний рівень не повернулася. Знижуються ціни і на сировину на тлі падіння цін на нафту.
За нашими прогнозами, наступного року ціни на ЗЗР можуть знизитися у середньому на 30%, проте на деякі дешеві препарати, логістика яких була надто дорогою, можуть впасти і до 80%.
Сергій Борисов: Якщо говорити про весну 2022 року, коли почалася війна, більшість аграріїв уже були законтрактовані з осені. Зараз ринок поділився порівну: 50% — це спотові продажі «сьогодні на сьогодні», 50% — системні.
Великі компанії розуміють, що за спотом вони не зможуть купити ті обсяги, які їм необхідні, тому в них закупівлі більш планові. Середні та малі виробники не розуміють власної сівозміни, адже поки невідомо, що буде із зерновим коридором, з експортом до країн Європейського Союзу. Відповідно, вони не контрактують ні насіння, ні ЗЗР. Вони не розуміють, які культури рахувати, і як навіть готувати ґрунт — чи дискувати, чи орати.
До листопада господарства будуть розбиратися з тими питаннями, які накопичилися, а це насамперед збут вирощеної продукції. Далі почнеться робота з планування на 2024 рік. За нашими прогнозами, спотовий ринок збільшиться.
Сергій Борисов: LNZ Group законтрактувалася на 2024 рік на 97%, товари вже в дорозі. Це наше свідоме рішення з метою уникнення різних форс-мажорних обставин. Ми прагнемо бути готовими до старту виробничого сезону раніше, щоб наші партнери були повністю забезпечені ефективними препаратами.
Ми плануємо замість виробників. Звісно, на 100% не може бути впевненості, як формуватимуть сівозміну аграрії весною, але є розуміння аналітики ринку, по яких культурах може бути коливання. З огляду на це, ми інвестуємо в продукти, зокрема у ЗЗР, щоб уникнути дефіциту в розпал сезону.
Сергій Борисов: Відсоток підробних ЗЗР зменшився, адже портова інфраструктура не працює, логістика дорога, сам по собі ринок нестабільний, тому сегмент «чорного ринку» мінімізувався сам собою.
Алла Стрижеус, AgroPortal.ua