Місяць роботи позаду, скільки людей вже відвідало парк?
Анатолій Циркун: За місяць агропарк відвідало понад 10 тис. чоловік. Це і діти, і молодь, і дорослі, і групи дітей з дитячих будинків, які відвідують «Кукулабію» безкоштовно.
Ви задоволені цифрою чи розраховували, що буде більше?
Анатолій Циркун: Ми розраховували, що за сезон (три місяці, — Ред.) відвідування складе близько 40 тис. чоловік. Зараз очікуємо, що людей прийде набагато більше, адже в розпалі сезон відпусток, а значить активність, я вважаю, почнеться ближче до вересня.
Думали якось школи активізувати, чи є якісь спеціальні пропозиції?
Анатолій Циркун: Так, ми готуємо лист Міністерству освіти України, щоб проінформувати школи про роботу агропарку, адже для дітей до 10 років вхід безкоштовний. У «Кукулабії» можна проводити не тільки майстер-класи, а й наприклад, відкриті уроки з біології. Також будемо інформувати студентів, для них діє 50% знижка на вхід.
Які за цей місяць були цікаві заходи? Може, помітили щось, що подобається відвідувачам найбільше?
Анатолій Циркун: Пік відвідувань припадає на вихідні, тому саме на суботу та неділю ми готуємо розважальні програми і тематичні фестивалі. Людям подобається анімаційна програма: конкурси, розіграші, квести. Наприклад, фестиваль кавунів, партнером якого виступає ринок «Столичний». Кавуни даруємо переможцям конкурсів, ховаємо в лабіринті, їх можна на місці помити і з'їсти, або забрати з собою.
Щосуботи та щонеділі у нас проходять тематичні заходи: фестиваль ростових іграшок, хенд-мейд подарунків, фітнес пікнік. У планах — фестивалі повітряних зміїв і магії. А вечорами — з 18:00 до 20:00 в Кукулабії сімейна дискотека, яка користується великою популярністю серед відвідувачів парку, адже де ще ви можете потанцювати всією сім'єю під відкритим небом?
Аніматори на території знаходяться постійно? Дітей є кому зайняти, якщо батьки вирішать перевести дух?
Анатолій Циркун: На територію агропарку діти обов'язково приходять у супроводі дорослих, які несуть за них відповідальність. У той же час батьки можуть спокійно відпочивати на галявині, лежати в гамаку та спостерігати, чим займаються їхні діти на території, де з ними працюють аніматори. Аніматори дійсно знаходяться на території постійно. Ця послуга входить у вартість квитка. Пограти з аніматорами можна в різні ігри — футбол, волейбол, бадмінтон, покрутити коло, найменші можуть пограти в пісочниці. Але ми не говоримо, що ось ви віддали свою дитину конкретно цьому аніматору і він відповідає за нього.
Чи не думали Ви про таку послугу, коли батьки можуть «здати» дитину на кілька годин, наприклад, щоб спокійно піти придбати продукти на ринок «Столичний»?
Анатолій Циркун: Поки такого запиту не було. Людям подобається приходити сюди з дітьми і розважатися з ними разом. Але якщо буде великий попит, то ми, звичайно, готові.
Джерело фото: AgroPortal.ua
За місяць роботи парку були втрати або поломки?
Анатолій Циркун: Дуже багато: буквально за два дні розмалювали всі таблички, а три взагалі зламали. Я, чесно кажучи, навіть не розраховував, що буде такий великий відсоток вандалізму. Ось ви бачите лабіринт з солом'яних тюків. Ми вже тричі його перебудовували, народ його просто зносить і ламає. Їм подобається руйнувати. Солом'яну гірку також довелося перебудовувати з нуля, оскільки в день відкриття від неї залишився стіг сіна. У самій кукурудзі постійно ходять «на пролом», вириваючи рослини з коренем.
Таблички вдалося врятувати, зафарбувавши їх повністю в чорний колір. Питання намалювали жовтою фарбою під трафарет. І все одно народ примудряється дряпати, замальовувати жовтий колір. Але ми до цього готові, щотижня ми заново замальовуємо таблички і наносимо питання. При цьому ми постійно обходимо територію, дивимося, що де зламано й лагодимо.
Як боротися з вандалізмом?
Анатолій Циркун: Ніяк, це глобальна проблема країни — немає культури.
Скільки людей задіяно в організації роботи агропарку?
Анатолій Циркун: Близько 30 осіб, включаючи мене.
Скільки інвестували в парк?
Анатолій Циркун: Оцінка всього проекту — 3 млн грн. Основні інвестиції надійшли від AgriEvent. Треба віддати належне партнерам, які дуже допомогли нам ресурсами — щось зроблено безкоштовно, щось по собівартості. Наприклад, техніку для поля надавала компанія New Holland Agriculture, вся навісна техніка від KUHN (плуги, диски та інше), насіння — KWS, засоби захисту — Syngenta, відеозйомка — SmartFarming. Цей список можна продовжити і далі, адже партнерами агропарку «Кукулабія» виступило понад 15 компаній, серед яких: New Holland Agriculture, Syngenta, KWS, KUHN, BASF, John Deere, SmartFarming, Ерідон, Український клуб аграрного бізнесу, Topiar, Lorberg, O2PR, Pepelatzproduction, радіостанція «Наше Радіо», ринок «Столичний», ну і ви — AgroPortal.ua. Велике спасибі всім партнерам проекту, адже без їх підтримки агропарк навряд чи вдалося б реалізувати.
За скільки часу плануєте окупити ці інвестиції?
Анатолій Циркун: Прогнозуємо, що до закриття сезону (до жовтня, — Ред.) вийдемо на рентабельність.
Ви анонсували, що плануєте закриття на 2 жовтня. Тепер плануєте трохи продовжити сезон — з чим це пов'язано?
Анатолій Циркун: Так, ми анонсували закриття на 2 жовтня. Але якщо ми побачимо, що погода гарна, то продовжимо роботу парку. Все просто: нам потрібно більше часу, щоб прийшло більше відвідувачів і, відповідно, ми змогли вивести проект не тільки в «0», а й в маржинальність. Таким чином, ми акумулюємо кошти до наступного сезону.
Чи можна сказати вже сьогодні, що наступного сезону «Кукулабії» бути?
Анатолій Циркун: Літній сезон в 2017 р. однозначно буде. При цьому ми думаємо використовувати не тільки кукурудзу, а й інші сільгоспкультури.
Які?
Анатолій Циркун: Наприклад, технічну коноплю.
Чи не боїтеся, що люди негативно ставитимуться до конопляного лабіринту?
Анатолій Циркун: А що тут такого? Конопля така ж культура, як і інші, раніше вона дуже активно вирощувалася в Україні. Зараз її посіви також щорічно зростають. Ми теж долучимося до цього процесу. Але основний акцент все ж буде на кукурудзі. До того ж, ми хочемо запустити роботу парку раніше, не чекаючи висоти кукурудзи.
Наскільки раніше? Адже не цікаво бродити в лабіринті, спостерігаючи голови.
Анатолій Циркун: Це так. Зараз думаємо, як це зробити, щоб на травневі свята ми вже працювали.
А які плани на зиму?
Анатолій Циркун: Поки обговорюємо з керівництвом ринку. Шляхи два: або законсервувати все до наступного сезону, або продовжити працювати взимку. Якщо зима буде холодною і сніжною, то проблем не виникне, але якщо сніг не випаде, виникнуть складності, адже техніка для підтримки потрібної температури коштує чимало.
Ви заявляли на відкритті, що ідею виношували кілька років. Чому? Не було інвестицій?
Анатолій Циркун: Руки не доходили. Ідея виникла в 2010 р., але через кризу довелося відкласти. Потім я поїхав вчитися до Англії, де написав бізнес-проект агропарку. Експерти дали свою оцінку, що в подальшому мені дуже допомогло. І вже через рік після повернення в Україну ми запустили парк.
Чому наші фермери не створюють такі невеликі лабіринти за зразком США?
Анатолій Циркун: Проблема, мені здається, в тому, що бояться, чи піде ідея. Адже у нас з американцями і європейцями різний менталітет. Я теж до кінця не був упевнений, що українці сприймуть цю ідею. Як кажуть, поки не спробуєш, не впізнаєш.
Правда, ми трохи зняли ризики, так як додали ще й інші розваги. В Америці тільки поле і лабіринт. Ми ж розуміємо, що українці люблять різноманітність в одному місці. Сам по собі лабіринт без додаткових локацій, атракціонів і анімаційної програми успіху, який ми маємо сьогодні, не дав би.
Щотижня ми додаємо нові локації, щоб людям було цікаво повертатися.
Дякую Вам за приділений час.
Ольга Бабій, Алла Стрижеус, AgroPortal.ua