Функціонування українського морського коридору з портів Великої Одеси призвело до зменшення ставок фрахту та вартості страхування. Натомість відправлення зерна через дунайські порти стає менш доцільним.
Про це розповів директор та власник логістичної компанії TEUS Дмитро Казанін у колонці на ЦТС.
Він зауважив, що наразі ставки фрахту для барж, які працюють на Дунаї, вийшли вже на довоєнний рівень. Доставка до румунського порту Констанца починається від 10-12 $/т вантажу.
Щодо портів Великої Одеси, то, за його словами, зараз вартість перевалки там коливається від 15-16 $/т за прямим варіантом до 21-23 $/т у форматі роботи через склад.
«Різниця у майже 100 грн на тонні між доставленням у порти Великої Одеси через залізницю та у порт Ізмаїл є відчутною. Для таких вантажів як кукурудза та пшениця така різниця у ставках може бути вирішальною з позиції економічної доцільності. До того ж у портах Дунаю є обмеження осадки для суден», — говорить експерт.
На його думку, частина вантажів все ж може залишатися у портах Дунаю. Це стосується нішевих культур — таких як, наприклад, просо. Подібні культури не відправляються великими партіями, а для маленьких партій підходять саме порти Дунаю. Також це, наприклад, шрот, добрива, мінеральні вантажі, яким не вистачає місця у портах Великої Одеси.
«Було б добре, якби для підтримки активної роботи портів Дунаю держава виступила регулятором… Наприклад, ситуація з їхньою конкурентоздатністю могла б суттєво змінитися в кращий бік, якби, приміром, «Укрзалізниця» запропонувала знижки на тарифи для доставлення в ці порти. Це могло б повернути вантажопотік на напрямок Ізмаїл. Щодо порту Рені, то варто мінімізувати транзит через територію Молдови, котрий на сьогодні складає 6-7 €/т. Було б чудово його зменшити бодай до показника 1,5 €/т для повернення економічної доцільності», — резюмував Казанін.