Наразі 500 тис. т соняшникової олії залишаються заблокованими на заводах і в портах. При цьому і надалі виробляється 200-250 тис. т олії на місяць.
Про це під час пресконференції «Проблеми експорту агропродукції залізничним транспортом» повідомив генеральний директор асоціації «Укроліяпром» Степан Капшук.
«З початку війни масово, у тисячу разів, зріс експорт соняшнику, і це теж правильно, але я завжди говорив, що соняшник у світі не експортується. І щойно Україна почала його експортувати, ціна з 20 тис. грн з’їхала до 9 тис. грн за тонну. У червні вивезено 500 тис. т соняшнику, який ми могли б переробити. У нас є така можливість, наші заводи знаходяться на неокупованих територіях, але через відсутність змоги реалізувати продукцію вони простоюють, і це насторожує», — зазначає Степан Капшук.
За його словами, за 27 днів вдалося відправити на експорт залізницею лише 82 тис. т олії та 52 тис. т шроту. Враховуючи те, що кожен третій долар в АПК приносить саме олія, обсяг експорту дуже малий. Раніше олія експортувалася до Індії, Китаю. Майже 50% українського шроту йшло до Китаю. Останній маршрут з 43 вагонів однієї компанії так і не вдалося відвантажити.
«Я був дуже здивований, коли «Укрзалізниця» показала у розрізі вантажів, що вони відправляють зерно, цемент, руду — все що завгодно. А де ж олія? А виявляється, її немає», — коментує Степан Капшук.
Не менш проблематичним залишається питання шроту. За словами експерта, він не затребуваний в Україні, хоча це білковий корм, який можна було б використовувати для відгодівлі тварин. Сьогодні його просто утилізують.
Тетяна Ярмоленко, AgroPortal.ua