Зерно псується. Аграрії просять пріоритетності в перевезеннях

29 червня 2022, 13:50 4011

Реальний максимум для перевезення всіх вантажів залізничним транспортом складає 3,5 млн т на місяць. Відповідно до статистики за травень, 54% від цього обсягу складала залізна руда, а продукції сільського господарства та продуктів переробки було експортовано в обсязі лише 750 тис. т, що складає близько 20% від загального вантажопотоку.

Про це повідомив генеральний директор асоціації «Український клуб аграрного бізнесу» Роман Сластьон під час прес-конференції «Проблеми експорту агропродукції залізничним транспортом».

«З початку війни повністю зруйнувалися ланцюги постачання сільськогосподарської продукції. До війни Україна експортувала 5-6 млн т на місяць, і майже весь обсяг йшов через порти, які нині заблоковані. Сільгоспвиробникам довелося відбудовувати нову логістику, де залізничні перевезення мають вирішальну роль у постачанні продовольства до інших країн через західні кордони та європейські порти. Динаміка перевезень починає пробуксовувати, обсяги, які перевозяться залізничними шляхами, не мають динаміки. Без додаткових кроків, відкриття нових переходів чи зміни підходу збільшити цю спроможність неможливо», — зазначає Роман Сластьон.

За його словами, вантажі сьогодні конкурують між собою за спроможність залізницею дістатися до європейських портів, за пропускну здатність та вагони. 

За необхідного обсягу експорту для аграрної галузі в 5 млн т на місяць на сьогодні аграрії мають лише 14% від потреби.

propData.content.image
Роман Сластьон, генеральний директор асоціації «Український клуб аграрного бізнесу»

«Світ сьогодні в першу чергу говорить про продовольчу кризу і, мабуть, все ж таки певний пріоритет мав би бути наданий агропродукції. Збільшення частки експорту зернових вигідна і з економічного погляду, адже 1 т зерна принесе втричі більше виручки, ніж 1 т руди. Але втиснутися в потік перевезень ми не можемо, адже окремими компаніями було заброньовано потужності для перевезення, і наразі без якогось рішення на рівні держави та уряду про раціональне розподілення пропускної здатності та пріоритетності для продукції з вищою доданою вартістю питання не зрушиться з місця»

Він додає, що зерно у вагонах простоює в чергах на вивезення по декілька місяців і починає псуватися. При цьому в Україні на зберіганні знаходиться близько 20 млн т зерна та олійних культур, які мають бути експортовані, і якщо їх вчасно не вивезти, також втратимо цей обсяг.

«Необхідна вибудова державницької логіки стосовно певної пріоритетності експорту вантажів із більшою доданою вартістю. Сподіваємося, буде напрацьований збалансований механізм для вивезення аграрних вантажів. Стосовно лімітування обсягів — це не нова практика, ще з початку квітня були напрацьовані пропозиції з кожного пункту переходу, в розрізі кожного вантажу. Але, на жаль, до цього часу даний підхід не був прийнятий», — зазначає Роман Сластьон. 


Людмила Лебідь, AgroPortal.ua