УААЕ ініціює поширення дії державних гарантій на контейнерні перевезення

11 липня 2023, 12:45 1285

З початком повномасштабного вторгнення росії та закриттям морських портів України обсяг перевезення контейнерами скоротився у 5-7 разів. Це критично позначилось на виробництві та експорті відповідної продукції, що може експортуватись за допомогою контейнерів, а вартість такого способу експорту з України суттєво зросла й сьогодні майже вдвічі перевищує вартість аналогічних перевезень із сусідніх країн, зокрема Польщі та Румунії.

Про це повідомляють в Українській асоціації аграрного експорту (УААЕ).

Причинами скорочення експорту за допомогою морських контейнерів та рефконтейнерів експерти називають два ключових фактори. Перший — відсутність гарантій для страховиків під час страхування морських контейнерів та рефконтейнерів, які ввозяться та перебувають на території України (порожні та з вантажем), а отже власники контейнерів перекладають свої ризики на українських експортерів. Другим фактором є відсутність достатньої інфраструктури для обслуговування морських контейнерів та рефконтейнерів поза межами заблокованих морських портів на території України, зокрема місць стоянки завантажених рефконтейнерів.

Відзначається, що в результаті початку дії зернової ініціативи та прийняття постанови Кабінету Міністрів України від 26.05.2023 №548 щодо надання гарантій власникам суден в разі їх пошкодження чи знищення експорт аграрної продукції шляхом завантаження суден-балкерів суттєво збільшився, водночас експорт морськими контейнерами та рефконтейнерами не зазнав змін через вищевикладені причини.

Саме тому голова УААЕ Дмитро Крошка на міжвідомчій нараді з пошуку альтернатив зерновій ініціативі та вирішення експортних проблем у аграрній галузі поставив питання щодо вирішення проблем контейнерних перевезнь аграрної продукції та продуктів харчування шляхом поширення дії державних гарантій за компенсації шкоди, заподіяної внаслідок збройної агресії росії проти України та воєнних дій на території України, на морські контейнери та рефконтейнери, а також виплати компенсацій їхнім власникам у разі їх знищення чи пошкодження.

Крім того, було ініційоване питання перед Мінінфраструктури щодо створення місць для простою морських контейнерів та рефконтейнерів, як порожніх, так і завантажених, за межами заблокованих морських портів України.

За всіма ініціативами Українська асоціація аграрного експорту направила відповідні офіційні звернення.