Засідання робочої групи, під час якого обговорювались пропозиції народних депутатів, Державної податкової служби України та аграріїв щодо запровадження зниженої акцизної ставки на дизельне пальне для аграріїв, відбулось 30 січня.
Зібрання було ініційоване Комітетом Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики, говориться у повідомлені Всеукраїнської аграрної ради.
Як зазначив заступник голови комітету Олександр Ковальчук, 1 вересня 2024 року набув чинності закон України (№3878-IX), який зобов’язує Кабінет Міністрів розробити та подати до парламенту законопроєкт щодо пільгової акцизної ставки на дизельне пальне для сільськогосподарської техніки, задіяної в польових роботах. Однак цього дотепер не зроблено.
«Під час ухвалення законопроєкту депутати передбачили норму щодо акцизної ставки на рівні 0,5 стандартного податку для дизельного пального, яке використовують аграрії. Проте Міністерство фінансів України та Державна податкова служба України попросили не включати цю норму у фінальний текст, аргументуючи це відсутністю механізму адміністрування. Натомість вони зобов’язалися розробити окремий законопроєкт упродовж трьох місяців. Депутати погодилися на це, але цю обіцянку Мінфін досі не виконав. Тому наш комітет вирішив самостійно розробити концепцію та представити її сьогодні профільним відомствам», — зазначив Олександр Ковальчук.
Під час обговорення аграрії наголосили, що затримка з ухваленням механізму ставить їх у неконкурентне становище порівняно з європейськими колегами. Відповідно до закону, акциз на пальне в Україні поступово зростатиме з 139 до 330 євро за 1000 літрів до кінця 2028 року, тоді як у країнах ЄС, зокрема в сусідніх державах, цей податок для аграріїв уже зараз не перевищує 70 євро.
Перший заступник міністра аграрної політики та продовольства України Тарас Висоцький зазначив, що аграрії погодилися сплачувати підвищені акцизи під час воєнного стану для підтримки обороноздатності країни, але після його завершення вони розраховують на повернення до обіцяних пільг.
Представниця Міністерства фінансів України Світлана Воробей пояснила, що відомство з самого початку виступало проти запровадження зниженого акцизу через труднощі з адмініструванням.
Але, щоб уникнути ризиків махінацій, учасники робочої групи запропонували використання системи векселів — механізму, який вже застосовується для авіаційного пального, спирту для парфумерії та дизельного пального для військових.
Передбачено два ключові запобіжники:
За підсумками засідання вирішено, що найближчим часом народні депутати спільно з аграрними асоціаціями напрацюють текст законопроєкту та нададуть його на розгляд Міністерству аграрної політики та продовольства України, Міністерству фінансів України та іншим профільним відомствам.