Великі надії на прискорений вступ України до ЄС можуть не здійснитися через визнання європейською стороною нашої неготовності.
Таку думку висловив власник компанії «Вантаж+», експерт ринку логістики Юрій Щуклін у Telegram.
«Нереформована транспортна сфера гальмує наш вступ до ЄС», — підкреслив він.
Фахівець навів кілька причин такої ситуації:
Юрій Щуклін посяснив, у чому різниця між європейською залізницею та нереформованою українською.
«Європейські залізниці — як автошляхи, на які може вільно виїжджати будь-який транспорт. Тому що залізнична інфраструктура ЄС відкрита для спільного доступу будь-якому перевізнику, незалежно від форми власності та країни походження. Німецький локомотив може їхати в Польщу, польський — до Чехії, французький — до Італії тощо.
Залізниці України — як автошляхи, перегороджені у різних місцях шлагбаумами, а ключі від цих шлагбаумів потрібно отримувати (чи купувати?) у чиновника. Їздити цим шляхом може транспорт лише певного перевізника. І цей перевізник ще й визначає правила та параметри руху: швидкість потоку і тривалість зупинок біля світлофорів», — уточнив він.
Водночас експерт підкреслив, що державний перевізник керує матеріальною інфраструктурою, контролює локомотивну тягу, адмініструє систему управління перевезеннями, чого не має жодний його конкурент. «Укрзалізниця» має необмежені можливості монетизувати свої конкурентні переваги.
«Дійсно, «Укрзалізниця» стала одним із символів нашої стійкості під час війни. Проте це не означає — раз ми, українці, такі сміливі, а «Укрзалізниця» така залізна й геройська, то нам дозволять не виконувати норми директив, які виконали всі залізниці країн ЄС. Від нас очікують не авантюризму і винахідливості в уникненні зобов’язань. Від нас хочуть прогнозованості та відповідальності в дотриманні зобовʼязань», — підкреслив Щуклін.
Якщо вступ України до ЄС не просто гасло, а план на найближчі роки, Україна має невідкладно розпочати євроінтеграційні реформи у сфері залізничного транспорту, підсумував він.